ulfw Posted July 25, 2008 Share Posted July 25, 2008 Hej, Jag är en nybliven iMac-ägare som tidigare använt XnView på Windows för att hantera mina digitalfoton. Jag använder IPTC för att ge bilder en titel. Jag undrar hur man kan skapa en serie JPEG-filer med en kontaktkartor över ett antal bilder ? Detta går enkelt att göra i XnView. Under varje bild i kontaktkarten vill jag ha EXIF-skapande datum och IPTC-titel. Genom att bränna en vanlig data-DVD (med filsystem) så kan man på detta sätt enkelt titta på bilderna på en DVD-spelare samtidigt som JPEG-filerna men kontaktkartorna beskriver vad som finns på bilderna. Mig veterligen finns inga DVD-spelare som klarar av att visa IPTC-metadata. Jag har hittat ett sätt att göra detta i iPhoto08 som dock är lite omständligt: 1) Välj bilderna som ska vara med i kontaktkartan 2) Välj Skriv ut 3) Välj Kontaktkarta och anpassa så att titel och filnamn kommer ut under bilden i kontaktkartan 4) Tryck på Skriv ut - knappen och välj 'Spara PDF till iPhoto' i utskriftsdialogen En eller flera JPEG fil(er) skapas nu som kan hanteras i iPhoto Tacksam för att alla tips om gratis-program, Automator-lösningar eller köpe-program för att lösa detta på ett ännu bättre sätt ! Tack på förhand Ulf W Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.