Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läckt mejl avslöjar - Ballmer hyllar Apple


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

-Vad anser du att man kan göra med en PC med Longhorn för 5´000 som man inte kan göra med en Mac?
Spela spel som apple har låst ute pga att man tagit bort classicläget i mac os x är en av sakerna.

 

Alla spel finns inte till konsoller, speciellt inte dessa jag radat upp tidigare.

 

* G3 Processor

* MacOs 9.2 eller Mac Os x (vilket är rent lögn, fungerar inte till mac os x)

Hade classic läget funnits kvar hade det fungerat ;)

 

Har mailat panvision om detta men inte fått svar

 

Kolla på spel som är utgivna av panvison få du se..

 

Eller så kan man skita i antivirus och köra OSX
skulle jag gärna gör på allt om det fanns kompabilitet med det som behövs.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ditt svar är inte bra men krystat.

Så du tycker att det är prisvärt att betala 5000SEK för en PC med Longhorn för att kunna spela spel. Ok, det är ju upp till dig. Men sen så får du väl räkna in kostnaden för spelen också. Vad är vi uppe i då?

 

Men den som inte spelar barnspel då? Vad är fördelen då med Longhorn framför OS X? Det är ju du som pratar om att det finns fördelar. Eller är det bara barnspel som är fördelen med Longhorn och XP framför OSX?

 

Ser fram emot ett svar eftersom du tydligen vill dra in tråden i den här riktningen och för att jag, tro det eller ej, är upriktigt intresserad och nyfiken för själv tycker jag att det låter helt absurt att det skulle finnas fördelar med Longhorn framfor OSX för en vanlig privatperson eller för ett företag.

 

Det sista som du skrev om kompabilitet, jag kan bara återigen hänvisa till den tråd som du spammade sänder och som jag länkade till tidigare. Du har fått svar men vägrar förstå även i den saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hatar Windows - jag älskar Mac.

 

Ville bara klargöra det först, innan jag förklarar min syn på saken.

 

Visst, jag hatar Windows. Det är buggigt, ostabilt och osäkert. Men det går inte att komma ifrån att vill man spela spel så är det Windows som gäller. Det gick rykten om att det skulle komma fler spel till Mac - men det tar lång tid och dom är satan i mig inte lätta att hitta! Jag har några spel som jag kan lira direkt i OS X; Warcraft III, AoE III och... det var dom! Resten måste jag boota om och köra i Windows om jag vill använda.

 

MEN, till det intressanta i frågan och som jag nästan känner mig ensammen om - jag föredrar Vista framför XP. Och det är bara av den anledningen att det är så jäkla snyggt! När jag använder en dator vill jag inte använda ett operativsystem så fult så man får ont i ögonen av att titta på det!

Jag kan se mötet framför mig när dom bestämde färgerna: "Vi måste ha tre färger, det är snyggt! Har vi några förslag? Snorgrönt, ropade någon. Rosa! ropade en andra och Blå! ropade en tredje. OK, nog med förslag! Då tar vi snorgrönt, rosa och blått!"

Jag menar hur faaaaaaaan tänkte dom?! Och en Start-meny som tar upp hela jävla skärmen! Yuak! :sick:

 

Men när jag pratar med svärfar, brorsan och styvfarsan så spyr dom galla över Vista. Styvfar fick det installerat på datorn när han fick den och det tog han åtskilliga timmar att få det att fungera tills han till slut fick nedgraderade till XP. Brorsan testade Vista och höll ut lite längre men stod inte ut. Svärfar är IT-tekniker och har inte ett gott ord att säga om Vista.

 

Är det verkligen bara jag som prioriterar utseendet så mycket? Vista funkar MINST lika bra (läs dåligt) för det ändamålet jag har och det är enbart att spela spel och ibland surfa lite när jag är färdig - och då kan jag göra det med stil! :)

 

Det jag tror att jag egentligen ville komma fram till var att jag tror Vista passar oss Mac OS X användare bättre än XP eftersom vi (antagligen) behöver använda det mycket mindre.

 

Tack för mig! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ditt svar är inte bra men krystat.

Så du tycker att det är prisvärt att betala 5000SEK för en PC med Longhorn för att kunna spela spel.

Finns idag inget alternativ ;) eller vet du hur jag kan få in classic-läge i mac os x igen?

 

Men den som inte spelar barnspel då? Vad är fördelen då med Longhorn framför OS X? Det är ju du som pratar om att det finns fördelar. Eller är det bara barnspel som är fördelen med Longhorn och XP framför OSX?
ja typ. Det är det jag ser som den svaga länken idag.

 

Säkerhetsmässigt slår ännu så länge mac os x win på alla sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan se mötet framför mig när dom bestämde färgerna: "Vi måste ha tre färger, det är snyggt! Har vi några förslag? Snorgrönt, ropade någon. Rosa! ropade en andra och Blå! ropade en tredje. OK, nog med förslag! Då tar vi snorgrönt, rosa och blått!"

håller med, XPs "nya" tema, Luna, är fult som stryk, har en väldigt oseriös prägel. Inte för Windows "classic"-temat är snygg, men i jämnförelse är det mycket bättre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor
Fördelarna med XP framför Mac OS X är inte många, men dom finns.

 

Jag kan inte se några fördelar alls med Windows längre. Däremot finns det väl ganska många funktioner som Mac OS och XP/Vista gör i stort sett lika bra och på samma sätt. Vista är snyggt, men bara på ytan. Lite mer på djupet är det rörigt och ser i princip ut som XP tycker jag. Dialogrutorna haglar på ett skrattretande sätt.

 

Klart man kan söka sig till program o spel som bara går på Windows, men idag finns det bra alternativ för allt till Mac och dessutom en hop Mac-program som är helt unikt bra som inte går till PC - Final Cut Pro t.ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple missade chansen med lite för höga priser, alltför slutna lösningar som krävde Apple-trohet i lite för stora doser samt avsaknad av en bra deal med giganten IBM. Lite omoget var Äpplet då.

Apple missade ingenting, det är bara ännu en myt. Vad som hänt är att en enorm mängd lågbudget datorer, eller skitdatorer med de rakbladstunna marginalerna i vinst om du så vill, har sålts genom åren och står för lejonparten av Dells och HPs försäljning. Dominansen i marknadsdelar räknat är inte mycket värt med andra ord.

 

Skrevs det inte nyligen i MacWorld.se om hur Apple har 80% av high-end försäljningen?

Det är inte och var inte så illa som det såg ut alltså och Jobs har ju sagt att de inte *vill* sälja skräp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillgängligheten kan apple göra något åt, när de vill. bara o sänka priset på macbook till samma nivå som likvärdiga datorer ur pc-segmentet.

Det är redan på samma nivå med likvärdiga alternativ, pro versionen är något billigare än de flesta, de allra billigaste PC laptops är förstås inte tekniskt jämförbara.

 

Ge mig ett exempel på där jag kan köpa typ Dora utforskaren, fem myror är flera än fyra elefanter mfl barnspel för mac os x (leopard)!!

Man kan inte köra Logic Studio eller FCP i XP heller men jag förstår din poäng, barnen gillar just de spelen.

 

Du verkar i detta fallet vara ytterst dåligt insatt.

Har inga egna barn (tyvärr).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är redan på samma nivå med likvärdiga alternativ, pro versionen är något billigare än de flesta, de allra billigaste PC laptops är förstås inte tekniskt jämförbara.
Den modell jag menade var macbook, inte Pro.

 

Sedan är det ju så att sedan apple tog bort classicläget i mac os x så försvann många spelalternativ för brnfamiljer. Då de spel som barn vill ha just finns till Mac OS 9 och bättre. (Egen erfarehet säger att de mycket sällan fungerar till Mac OS X [tiger/leopard]) Det kan inte vara speltillverkarnas problem att apple tar bort bakåtkompabiltet.

 

Det enda alternativ som finns för den som har barn och vill ha mac är att köra win och bootcamp till spelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart man kan söka sig till program o spel som bara går på Windows, men idag finns det bra alternativ för allt till Mac och dessutom en hop Mac-program som är helt unikt bra som inte går till PC - Final Cut Pro t.ex.

Logic, CSSEdit, XCode… listan kan göras oändligt lång. Har man upplevt alla underbara, välskrivna program (mac-program håller över lag högre kvalitet) vill man aldrig gå tillbaka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den modell jag menade var macbook, inte Pro.

 

Sedan är det ju så att sedan apple tog bort classicläget i mac os x så försvann många spelalternativ för brnfamiljer. Då de spel som barn vill ha just finns till Mac OS 9 och bättre. (Egen erfarehet säger att de mycket sällan fungerar till Mac OS X [tiger/leopard]) Det kan inte vara speltillverkarnas problem att apple tar bort bakåtkompabiltet.

 

Det enda alternativ som finns för den som har barn och vill ha mac är att köra win och bootcamp till spelen.

 

Men classic har ju aldrig fungerat på en intelmaskin ändå, så varför bråka om det?

Spelen går inte att köpa idag, och datorerna går som kunde köra OS 9 går heller inte att köpa idag, i varje fall inte nya. Så att Apple valde att skrota classic kan inte ha någon direkt betydelse för dig, då classic inte fungerar på en inteldator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Barnfamiljer och oerfarna datoranvändare ser oftast till priset och väljer snabbt en dator för halva priset som säkerligen duger gott nog åt dem för tex internetsurfning, e-mail, ordbehandling och att ta hand om deras foton. Att snacka om att dessa bärbara bara är skit känns bara som mactalibansmörja i mina öron.

 

Så länge priserna på de billigaste bärbara är dubbelt så kommer det säljas mer "lågprisdatorer" för att alla inte behöver ha det snabbaste utan vill lägga pengarna på något vettigare.

 

Mvh Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick rykten om att det skulle komma fler spel till Mac - men det tar lång tid och dom är satan i mig inte lätta att hitta! Jag har några spel som jag kan lira direkt i OS X; Warcraft III, AoE III och... det var dom! Resten måste jag boota om och köra i Windows om jag vill använda.

Lista över spel till Mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda alternativ som finns för den som har barn och vill ha mac är att köra win och bootcamp till spelen.

Eller köpa/låna en begagnad Tiger + OS9.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Barnfamiljer och oerfarna datoranvändare ser oftast till priset och väljer snabbt en dator för halva priset som säkerligen duger gott nog åt dem för tex internetsurfning, e-mail, ordbehandling och att ta hand om deras foton. Att snacka om att dessa bärbara bara är skit känns bara som mactalibansmörja i mina öron.

 

Så länge priserna på de billigaste bärbara är dubbelt så kommer det säljas mer "lågprisdatorer" för att alla inte behöver ha det snabbaste utan vill lägga pengarna på något vettigare.

Därför att den vanlige konsumenten inte har en susning om hur dyr en Windows dator kan bli med AV + hjälp med att hålla igång den, de bara köper vad som finns tillgängligt och vad alla andra köper. Det ligger mycket pengar i support för dataföretagen som säljer support, mycket dyrt för dem som måste köpa det för ett system så ömtåligt som Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de vet nog inte hur dyrt det KAN bli utan hur dyrt det är för deras vänner och bekanta. Flera i min närhet kör Windows XP och de har inte lagt en 5-öring på support och AV får de gratis via sin bank eller andra ställen de är anslutna till.

 

Min syrra som använder sin egen dator för för universitetsarbete inom humaniora, e-post, surfa lite och tittar på foton, dvs använder Officepaketet och Firefox. Jo, numera ävn retrospect för att göra backup - eftersom universitetet haft vissa skandaler. Under alla år hon har haft dator har den funkat. Ominstallation har hon inte hört talas om. Visst var det lite problem att gå från Norton till bankens AV - men Nortonproblem är kanske inte Windows fel. Men visst, hon gör inga avancerade saker eller laddar ner och testar program. För henne är datorn ett medel för att göra andra saker inte något som i sig kan vara kul att använda och utforska.

 

Tillägg: Fast nu bidrar även jag till OT. Tråden handlar om Ballmers mejl - denna diskussionen kanske passar bättre i "krig-tråden"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, de vet nog inte hur dyrt det KAN bli utan hur dyrt det är för deras vänner och bekanta. Flera i min närhet kör Windows XP och de har inte lagt en 5-öring på support och AV får de gratis via sin bank eller andra ställen de är anslutna till.

Ställ istället frågan vad kostar det att ha en dator som inte fungerar i några dagar, för företag, och varför det ska behöva fungera så dåligt överhuvudtaget. Enligt Computer Economics närmar det sig 100 miljarder strecket globalt att rensa virus och annan skit (som t.ex. crapware).

 

Exempelvis spyware beräknades infektera kring 85-90% av konsument PCs, så jag är tämligen säker på att din syrra får stå ut med en del bekymmer med sin dator hon också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställ istället frågan vad kostar det att ha en dator som inte fungerar i några dagar, för företag, och varför det ska behöva fungera så dåligt överhuvudtaget.
Vad kostar det för en privatperson? för det var inte företag jag menade iaf. Försöker du med ändamålsglidning eller?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kostar det för en privatperson? för det var inte företag jag menade iaf. Försöker du med ändamålsglidning eller?

Jaadu, fråga dig själv vad det kostar dig i tid att rensa datorn från virus, trojaner och spyware som "lillflickan fick skickat över MSN", som en av mina kamrater uppgivet sa till mig en dag.

 

Eller betyder din lediga tid ingenting för dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

87 % av alla konsumentdatorer var smittade 2006 enligt länken

Det borde innebära att fler är smittade idag eftersom kvantiteten och kvaliteten har ökat.

Jag ställer mig tveksam till dessa siffror liksom andra hotbilder som säkerhetsföretag lanserar (kom ihåg trojanerna till Mac!)

Om jag förstår det rätt använder många i dag även Windows på sina macar - jag talar nu utan egen erfarenhet - och det borde innebära att av även 90 % av dem är smittade - konstigt att det inte är massor av trådar om det. Eller är personer som använder windows på mac en annan sorts människa som har bättre imunförsvar?

 

Jag försvarar inte windows men jag respekterar folk som valt det. Att få skit i sin dator handlar om hur och var man använder den - vilket porrsurfarna som fick trojaner på sina macar fick erfara. Låt vara att de troligen var ofarliga denna gången.

 

En sak som jag däremot har mindre respekt för och som jag aktivt propagerar emot är användningen av IE. Tror faktiskt inte att någon i min omgivning använder den längre.

 

Kanske får syrran problem, men det har inte hänt under de dryga två år som gått sedan artikeln skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ställer mig tveksam till dessa siffror liksom andra hotbilder som säkerhetsföretag lanserar (kom ihåg trojanerna till Mac!)

Om jag förstår det rätt använder många i dag även Windows på sina macar - jag talar nu utan egen erfarenhet - och det borde innebära att av även 90 % av dem är smittade - konstigt att det inte är massor av trådar om det. Eller är personer som använder windows på mac en annan sorts människa som har bättre imunförsvar?

Ofta måste du aktivt leta efter det i PCn, det är inte alltid de gör datorn seg som sirap eller förstör något viktigt.

Jag sökte igenom Windows datorer för ett antal år sedan och i många år med en kombination av verktyg. Jag visste att det inte gick att lita på ETT, det tillverkas ständigt nya virus och det går naturligtvis inte att lita på att AV tillverkaren har fått med allt.

 

Så frågan är fortfarande varför någon konsument ska godkänna kostsamma bekymmer som dessa och i denna enorma kvantitet som det ändå handlar om i fråga om Windows. Höga krav ställs på bilen att den bara SKA fungera, samma sak med stereon, TVn, matmixern och DVD spelaren. Varför inte ställa samma höga krav på datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så frågan är fortfarande varför någon konsument ska godkänna kostsamma bekymmer som dessa och i denna enorma kvantitet som det ändå handlar om i fråga om Windows. Höga krav ställs på bilen att den bara SKA fungera, samma sak med stereon, TVn, matmixern och DVD spelaren. Varför inte ställa samma höga krav på datorn?

Problemet är att för människor som aldrig haft och använt någonting annat så är detta som du beskriver, och har beskrivit, inte ett problem.

Blåskärmar, att datorn fryser, att Office krashar och man tappar dom senaste 10 minuternas (i bästa fall) jobb, att man var annan eller var tredje månad måste spendera en arbetsledig dag till att ominstallera Windows istället för att umgås med barn eller vänner, det är normaltillståndet. Det är ingenting som man egentligen irriterar sig över. Man irriterar sig i alla fall inte över Windows. Man kanske irriterar sig över att man fått ett virus, att det nya scannerprogrammet verkar sega ner hela datorn numera.

Folk som använder Windows på normalbasis är vana vid det, det är så det alltid har varit, och dom har aldrig testat någonting annat. Det är till och med så att det är en trygghet att veta precis vad som ska ske och vad som ska göras när det krashar.

Och vi som emellanåt försöker påtala att det finns alternativ vi blir flinande bortsnackade med att "Nänänä, det där köper jag inte, dom där datorerna är inget att ha."

Jag baserar allt ovan på några av mina vänners erfarenheter och deras åsikter.

 

Jag kan ta en jämförelse med Sovjetunionen.

Folket som bodde i detta eländiga land, dom var inte olyckliga, snarare tvärtom. Dom var glada för det som dom hade, det hade ju alltid varit så. Visst var det misär, men det hade det ju alltid varit. För oss. för våra föräldrar och för deras föräldrar. Att ingenting fungerade som det skulle var inget problem, det var normalt och hade alltid varit så. Dom visste inte av någonting annat, hade aldrig fått se någonting annat. Det som eventuellt släpptes igenom censuren var bara propaganda och lögner. Hur skulle andra kunna ha det bättre, Sovjetunionen var ju paradiset. Och ja, dom inte bara visste det, dom var övertygade om det och dom var stolta över det liv som dom levde.

Det var först när dom fick sin frihet 1991 och efteråt som det var som ett vått täcke hade lyfts av dom och dom insåg att det var ett alltigenom förljuget och vidrigt system som dom levt under.

Jag baserar det som skrivits ovan på det som berättats av några av mina vänner, tidigare medborgare i Sovjetunionen och Östtyskland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är tror att det är så. Både företagare och privatpersoner kan till och med reagera med irritation om jag frågar varför de fortsätter med en så ständigt krånglande plattform (jag visste att jobbet inte skulle försvinna eller att företagarna skulle ändra sig). Där finns en inneboende tröghet hos alla människor som gör oss till vanedjur och att det krävs något väldigt kraftfullt övertygande för att förändring ska ske. Kanske Apple och deras unikt briljanta apparater.

 

I familjen var det en kombination av ständigt krånglande med Windows PCn och att de litar på mig som fick dem över från den mörka sidan. ( :D ) Nu är det bara 40% WinPC och hela 60% Mac. Får se när det blir 100% Mac, det är bara en tidsfråga. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaadu, fråga dig själv vad det kostar dig i tid att rensa datorn från virus, trojaner och spyware som "lillflickan fick skickat över MSN", som en av mina kamrater uppgivet sa till mig en dag.

 

Eller betyder din lediga tid ingenting för dig?

då jag hade bara win hemma så hade jag aldrig virus/trojaner i datorn. så mig kostade tid inget alls ;) vem är det försöker skrämma upp egentligen?

 

Ps. jag fick så sent som igår göra en total återställning på min ipod touch med 2.0 pga att iTunes, ical strulade med syncningen till min ipod. Så kom inte o säg att allt med mac bara fungerar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då jag hade bara win hemma så hade jag aldrig virus/trojaner i datorn. så mig kostade tid inget alls ;) vem är det försöker skrämma upp egentligen?

 

Ps. jag fick så sent som igår göra en total återställning på min ipod touch med 2.0 pga att iTunes, ical strulade med syncningen till min ipod. Så kom inte o säg att allt med mac bara fungerar!!

Ok, så du tog det bokstavligt. Jag formulerar om mig då så att kanske till och med du förstår *håller tummarna*

 

Jaadu, fråga vem som helst som använder Windows vad det kostar dom i tid att rensa datorn från virus, trojaner och spyware som "lillflickan fick skickat över MSN", som en av mina kamrater uppgivet sa till mig en dag.

 

Eller tror du att människors lediga tid inte betyder någonting, eller är värd någonting?

 

Jag är glad för din skull att du aldrig haft virus/trojaner. Tänk om det kunde vara så för majoriteten av världens Windowsanvändare och företag. Undrar vad det kostar bara att underhålla Windows på dagsbasis över hela världen. Det handlar nog om miljarder. Dollar!

På mitt företag så spenderar vi 0 (noll) kronor per dag/månad/år för att ta bort virus från datorerna och nätverket. Vårt företag lägger pengarna på annat än sån skit.

 

Jag återställer iPods dagligen. Det tar ca 3 minuter. Var det jobigt för dig, vännen?

Hur lång tid tar det att ominstallera Windows? Jag är allvarligt nyfiken eftersom jag aldrig släppt in detta eländiga OS i mitt hem och därmed sluppit den glädjen som så många av mina Windowsfrälsta vänner upplever emellanåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...