Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läckt mejl avslöjar - Ballmer hyllar Apple


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten

3771325581.jpg

I ett läckt brev till Microsoftanställda delar företagets VD Steve Ballmer med sig av sin nya marknadsstrategi för företaget. Han berättar också vad han tycker om konkurrenterna. Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han är noggrann med att poängtera att man är överlägsen Apple i försäljningssiffror räknat, men skriver också att man har en del att lära av Apple.

Vad jag hör är människor som klagar på hur seg datorn är men vet inte hur man gör för att fixa det. Kanske formatera och installera men vågar inte. "jävla dator!", "Det blir nog en Mac nästa gång!"...

 

MS hade legat risigt till om företagen inte varit så låsta till dem. De har sålt en svindyr och medioker plattform på tok för länge. Dags att de får en marknadsandel de faktiskt förtjänar, kanske någon procent...........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MS hade legat risigt till om företagen inte varit så låsta till dem. De har sålt en svindyr och medioker plattform på tok för länge. Dags att de får en marknadsandel de faktiskt förtjänar, kanske någon procent...........
:respekt:

helt sant.

Microsoft är bara marknadsföring, timing och inflytande. Anledningen till att de blev så stora på desktopsidan var mest tack vare smarta drag, Apple var på nedgång under början av 90-talet, samtidigt var marknaden mogen för ett operativsystem för vanliga användare – innan var datorn ingen självklarhet i hemmen. Microsoft utnyttja det tillfället och resten är ju historia.

Tyvärr har Microsoft kvar det greppet de fick, majoriteten av hemmaanvändarna lärde sig att Windows var det enda alternativet (dessutom lyckades Microsoft få ett så start grepp om företag och mydnigheter så även om Microsoftanvändare var trötta på systemet så våga de inte byta – på jobb/skola hade de ju fortfarande Windows, som dessutom är konstruerat för att förhindra konkurrens med inlåsning och dåligt stöd för öppna standarder. Länge fanns dessutom inga alternativ att räkna med, iaf inga som vanliga hemanvändare kände till eller vågade gå över till)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att de blev så stora på desktopsidan var mest tack vare smarta drag

Anledningen till att de blev så stora på desktopsidan var mest tack vare IBM, resten var ren tur.

The six serendipities of Microsoft (De sex tursamma händelserna för Microsoft)

 

innan var datorn ingen självklarhet i hemmen

Microsofts plattform var från början helt för företagen, det lilla kontoret.

Hemmen var för länge sedan invaderade av Apple, Atari och Commodore för spelande ungar och en & annan vuxen med andra behov, låååångt innan IBM fick för sig att plagiera de andras framgångar och vinster. Microsoft hade börjat klämma åt tummarna på företagen med diverse fula metoder, huvudsakligen med dataformat som var inkompatibla med allt annat, men även tvång mot datortillverkare att bara inkludera Microsofts mjukvara i nya datorer (exempelvis Microsoft skatten och IE vs Netscape, osv.).

Gräv hos USDOJ och tusentals artiklar för fakta om saken.

 

Jag ser Ballmer i ljuset av Microsofts historia som en skum typ och tar hans uttalanden med djup misstro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hyllar Apple" är väl att ta i. Han nämner ju att Apple är bra på att leverera en helhetsupplevelse med sina datorer, vilket de är, och att Microsoft borde ta efter detta, vilket de borde.

 

Det här snacket om att Microsoft är satan själv har ju gått lite väl långt. En PC är en jättebra dator för den som har låga krav, eller bara vill spela. Du kan inte hitta en laptop för 4000 hos Apple, men det kan du hos en PC-försäljare, därför har Microsoft den stora andel de har av försäljning. Många familjer behöver bara kolla mailen och läsa Aftonbladets nätupplaga. Vad ska du med en 10 000kr dator från Apple till för de ändamålet. (även ifall det vore bekvämt). Många lägger nog mellanskillnaden på något vettigare..

Även ifall jag aldrig igen skulle köpa en PC framför en Mac så tycker jag PC levererar vad man betalar för. I undantag för de datorer för 15-16000kr +, de borde man ju få ett bättre operativsystem för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsofts plattform var från början helt för företagen, det lilla kontoret.

Hemmen var för länge sedan invaderade av Apple, Atari och Commodore för spelande ungar och en & annan vuxen med andra behov, låååångt innan IBM fick för sig att plagiera de andras framgångar och vinster.

njo, det är sant. jag syfta mer på att innan 90-talets mitt så var inte en dator en självklarhet i varje hem, nu finns en dator (i princip) i varje svenskt hem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag hör är människor som klagar på hur seg datorn är men vet inte hur man gör för att fixa det. Kanske formatera och installera men vågar inte. "jävla dator!", "Det blir nog en Mac nästa gång!"...

 

MS hade legat risigt till om företagen inte varit så låsta till dem. De har sålt en svindyr och medioker plattform på tok för länge. Dags att de får en marknadsandel de faktiskt förtjänar, kanske någon procent...........

 

 

Om man tar hand om sin dator så spelar OSet ingen roll. Windows är ett skitbra operativsystem.

 

Haade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man tar hand om sin dator så spelar OSet ingen roll. Windows är ett skitbra operativsystem.

 

Haade.

Som att rycka ut nätverkskabeln ur PeCen? :wacko:

Om man nu skiter i MS dåliga uppförande, som dock domstolar har intresserat sig för, så borde höga kostnader p.g.a. virus & virusskydd ha avskräckt för länge sedan. Supportkostnaderna är också svindlande höga, många företag skulle lika gärna kunna köpa ny dator istället varje år, knappast ett signum för något bra eller ens tillräckligt bra.

 

Vi är flockdjur och har en stark tendens att göra som alla andra. Vad jag efterlyser är istället fler människor som vill och är kapabla till att tänka själva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

njo, det är sant. jag syfta mer på att innan 90-talets mitt så var inte en dator en självklarhet i varje hem, nu finns en dator (i princip) i varje svenskt hem

Den statsstödda hemdatorförsäljningen har gjort mer skada än nytta eftersom folk som köpte dator billigt då via företaget de jobbade hos hade inte så mycket att välja på, WinPC eller WinPC. Mera medvetna fick kriga för att få det de ville ha, en Mac. :ThumbsDown::superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läser från mailet som Ballmer skrev.

As I said at the June 27th Town Hall for Bill, we are the best in the world at doing software and nobody should be confused about this. It doesn't mean that we can't improve, but nobody is better than we are. Nobody works harder than we do. Nobody is more tenacious than we are. We're investing more broadly and more seriously than anybody else. Our opportunities to change the world have never been greater.

Här finns det ingen självkritik att tala om, ingen anledning till att fundera över varför försäljningen av Apples produkter ökar, ingen ödmjukhet över att Longhorn fortfarade befinner sig i komersiellt Beta stadium och att folk och företag flyr från detta OS.

Det är den här inställningen som kommer att krossa Microsoft om den inte ändras.

 

Sedan att Microsoft kommer att spendera ytterligare 200 millioner dollar för att promota Longhorn som tydligen ska rikta in sig mot Apple, kommer nog även det att slå tillbaka på dom själva.

När Apple gör reklam som riktar sig mot MS, mammuten, så uppfattar folk det som uppkäftigt, underdogen som slår mot jätten.

När jätten slår mot den lilla så framställer man sig som en mobbare, en översittare.

 

Om Norska Ishockeyförbundet går ut inför VM och säger att "I år ska vi visa svenskarna hur man spelar Ishockey. Vi är mer förberedda, mer disciplinerade och har ett bättre utgångsläge att slå Tre Kronor i gruppspelet än någonsin tidigare. Sverige kommer få en stor överrakning i Bern då vi har något som dom inte har, förmågan att vara innovativa och att utveckla redan inkörda normer. Bring them on." Om dom säger det i Dagsavisen så framstår dom som coola, som häftiga och folk blir nyfikna på vad dom kommer att göra, dom kommer även att få sympati bland svenskar som nog anser att det är häftigt att sticka upp på det sättet.

 

Om Bengt-Åke går ut och säger "Vi har 2 OS-Guld, 8 VM-Guld, 10 EM-Guld 2006 vann vi OS, VM och EHT och nu kommer ett land som i bästa fall kommit på 15 plats i VM och bröstar upp sig. Vi har det bästa laget, den bästa taktiken, och den bästa ledningen. Vi kommer trycka upp dom som en ångvält under VM i Schweiz, upp mot sargen och krossa dom. Låt spelet börja."

Om han säger något sånt så kommer folk att anse att han är ett Svin och ingentning annat.

 

Nu har Longhorn varit ute i snart ett år och världen har sett first hand att återigen så har 6000 programmerare inte lyckats på sex år med någonting annat än att lansera ytterligare ett crapware.

Nu ska MS på 18 månader(!?) skapa Windows 7 som enligt MS

more tightly integrate Windows 7 with Windows Live services — its Web-based mail, instant-messaging, security, photo-management and more. And Microsoft Chairman Gates recently played up the fact that Microsoft plans to make Windows client more tightly aligned with Windows Mobile.

Vad säger ni vänner, är det inte dags att köa redan nu för detta släpp, denna kioskvältare? Jag själv blir helt till mig över att Windows 7 ska bli mer tätt integrerad med Windows mobile. Som världen har väntat på detta!

Alvarligt, detta är ju samma bullshit som MS har kört med sedan lanseringen av Windows 95 (kommer ni ihåg Plug-and-play) :D Vilket skämt. Sedan dess har dom altid lovat att det ska bli säkrare, mer stabilt, bättre på alla sätt och vis. Har det blivit det? Det är ju fortfarande lika instabilt, lika osäkert och sårbart. Dom ljuger ju, och det är detta som folk har insett. Dom väntade i 6 år på Longhorn och geeksen längtade efter att få täppa till käften på oss "Vänta ni bara till Longhorn kommer, då ska ni få se" och vad fick dom?

När dom i panik satt vid sina skärmar och försökte få skräpet att fungera med gamla skrivare, scanners, skärmar med mera och vi frågade "hur går det med ditt nya operativsystem från Microsoft?" och dom väste "käften, käften sa jag!" åt oss så kan man bara gissa hur det kändes att ha blivit så hårt bedragen och lurad.

 

Det har sagts förr och det tåls att upprepas. Kan dom inte få Longhorn att fungera innan dom släpper Windows 7? Vad är det för fel på dessa människor? Dom har byggt ett hus på samma gamla lera som dom alltid gjort och ny försöker dom reparera det med tjärpapp, popnit och tejp. Folk är förbanade, dom känner sig lurade eftersom MS tog 6 år på sig att färdigställa huset. Och vad värre är, dom börjar på ett nytt hus innan det gamla ens har blivit reparerat!

 

Jag förstår fortfarande inte vad man ska med Windows till, jag gör det verkligen inte. Det är dyrt, osäkert, instabilt, användarovänligt och fult.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här snacket om att Microsoft är satan själv har ju gått lite väl långt. En PC är en jättebra dator för den som har låga krav, eller bara vill spela. Du kan inte hitta en laptop för 4000 hos Apple, men det kan du hos en PC-försäljare, därför har Microsoft den stora andel de har av försäljning. Många familjer behöver bara kolla mailen och läsa Aftonbladets nätupplaga. Vad ska du med en 10 000kr dator från Apple till för de ändamålet. (även ifall det vore bekvämt). Många lägger nog mellanskillnaden på något vettigare..
Helt sant. Så är det.

 

Nu vill jag höra mikaellq:s anledning till varför en barnfamilj ska köpa en macbook för 9-10´000 kr istället för en laptop av hp med win på, som kostar 5´000 , för att enbart kolla mail och surfa. Rent praktikt, vad ger macen som är av mervärde?

 

Även grabbemans åsikt vore trevligt att få ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt sant. Så är det.

 

Nu vill jag höra mikaellq:s anledning till varför en barnfamilj ska köpa en macbook för 9-10´000 kr istället för en laptop av hp med win på, som kostar 5´000 , för att enbart kolla mail och surfa. Rent praktikt, vad ger macen som är av mervärde?

 

Även grabbemans åsikt vore trevligt att få ;)

Så, du är tillbaka...

 

Varför en barnfamilj ska köpa en Mac istället för en PC med Longhorn för 5000 från Clas Ohlson?

1. För att en barnfamilj har andra saker att göra än att jobba med datorn. Dom vill bara kolla mail och skriva brev och surfa. En barnfamilj har inte tid med alla problem som det innebär att köra Longhorn (uppdatera virusskydd, rensa datorn från skräp, felsöka, ominstallera, ja allt sånt som är en del av en normal Longhorn/XP-ägares vardag)

2. För att TCO för en Mac är lägre än för en PC med Longhorn.

 

Nu har jag svarat på din fråga, nu kan du väl svara på min.

 

Vad anser du att man kan göra med en PC med Longhorn för 5´000 som man inte kan göra med en Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, du är tillbaka...

 

Varför en barnfamilj ska köpa en Mac istället för en PC med Longhorn för 5000 från Clas Ohlson?

1. För att en barnfamilj har andra saker att göra än att jobba med datorn. Dom vill bara kolla mail och skriva brev och surfa. En barnfamilj har inte tid med alla problem som det innebär att köra Longhorn (uppdatera virusskydd, rensa datorn från skräp, felsöka, ominstallera, ja allt sånt som är en del av en normal Longhorn/XP-ägares vardag)

2. För att TCO för en Mac är lägre än för en PC med Longhorn.

 

Nu har jag svarat på din fråga, nu kan du väl svara på min.

 

Vad anser du att man kan göra med en PC med Longhorn för 5´000 som man inte kan göra med en Mac?

lägga de resterande pengarna på annat typ. om man nu inte är en barnfamilj som alltid har pengar över ;)

 

Min bootcamp-partion med xp har inte varit mera problem med än den med mac os x. ;) Är tvungen att ha detta pga att det inte finns kompatibla spel för mac os x i barnsegmentet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lägga de resterande pengarna på annat typ. om man nu inte är en barnfamilj som alltid har pengar över ;)

Men om virusskydd och hjälp när datorn rasat för femtioelfte gången kostar mycket pengar?

format C: och ominstallation är en vanlig lösning men som de flesta inte klarar av.

Men okunnigheten är stor och WinPC är betydligt mer lättillgänglig tyvärr.

 

Min bootcamp-partion med xp har inte varit mera problem med än den med mac os x. ;) Är tvungen att ha detta pga att det inte finns kompatibla spel för mac os x i barnsegmentet.

Om där inte finns något extra skydd via Mac OS X så är det orimligt att tro att Bootcamp användare skulle vara mer befriade från bekymmer. Det är bara och helt enkelt ett val du har gjort men det skulle gå alldeles utmärkt att skrota XP helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om virusskydd och hjälp när datorn rasat för femtioelfte gången kostar mycket pengar?

format C: och ominstallation är en vanlig lösning men som de flesta inte klarar av.

Men okunnigheten är stor och WinPC är betydligt mer lättillgänglig tyvärr.

Tillgängligheten kan apple göra något åt, när de vill. bara o sänka priset på macbook till samma nivå som likvärdiga datorer ur pc-segmentet.

 

 

Om där inte finns något extra skydd via Mac OS X så är det orimligt att tro att Bootcamp användare skulle vara mer befriade från bekymmer. Det är bara och helt enkelt ett val du har gjort men det skulle gå alldeles utmärkt att skrota XP helt.
Ge mig ett exempel på där jag kan köpa typ Dora utforskaren, fem myror är flera än fyra elefanter mfl barnspel för mac os x (leopard)!!

 

Du verkar i detta fallet vara ytterst dåligt insatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillgängligheten kan apple göra något åt, när de vill. bara o sänka priset på macbook till samma nivå som likvärdiga datorer ur pc-segmentet.

Vaddå tillgängligheten???

Nejvisstja, jag hade nästan förträngt dig och ditt sätt att resonera. Du tjafsar för tjafsandets skull och du har förstört ett antal trådar i samma ämne med ditt okunniga babbel. Men jag ska försöka förklara för dig vad mängder med människor försökt förklara (utan att det gått in).

Apple konkurrerar inte med skräp för 5000SEK från Siba och El Giganto. På samma sätt som B&O inte konkurrerar med Centrum, på samma sätt som att inte Edsbacka krog inte konkurrerar med Alby värdshus.

Jag skulle, och har förklarat detta för dig tidigare, men det gick inte in. Det är för att jag tror att du inte har lust att begripa. Du har inte lust att veta, tjafset är för dig viktigare än vad som kommer fram av att tjafsa. Det var därför du förstörde den tråden med, med allt ditt tjafs.

Jag skulle kunna komma hem till dig och spraymåla "Totalkostnaden för att äga en Mac är mindre än för en PC med Longhorn" på din vardagsrumsvägg, och du skulle ändå stå med öppen mun och säga att "men jag kannju köpa en peze på siba för 5000 kronor, det är ju billigare."

 

Ge mig ett exempel på där jag kan köpa typ Dora utforskaren, fem myror är flera än fyra elefanter mfl barnspel för mac os x (leopard)!!

 

Du verkar i detta fallet vara ytterst dåligt insatt.

Nej det är ingen här inne som betvivlar, och ännu mindre bestrider, att Windows alltid varit och fortfarande är en ypperlig leksak. Ungefär som Commodore 64.

För oss som faktiskt jobbar med datorn så använder vi inte sånt crap. Det var nog samma inställning dom hade när dom kom fram till vilket OS man skulle använda till specialeffekterna i Peter Jacksons trilogi "Lord of the rings". Har du hört talas om den?

 

Jag konstaterar även att du, precis som du alltid gör, inte besvarar andras frågor utan du kommer med en massa nytt babbel som du anser att folk ska svara på. Så för ordningens skulle så ställer jag samma fråga till dig igen så får alla andra här på forumet se om du svarar.

 

Vad anser du att man kan göra med en PC med Longhorn för 5´000 som man inte kan göra med en Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håhåjaja så fort microsoft nämns i en rubrik eller artikel så är kriget igång

Lite mer ödmjukhet kanske inte skulle skada från någon sida.

 

...

Apple konkurrerar inte med skräp för 5000SEK från Siba och El Giganto. På samma sätt som B&O inte konkurrerar med Centrum, på samma sätt som att inte Edsbacka krog inte konkurrerar med Alby värdshus.

...

Men varken B&O eller deras användare skulle nog kalla apparater från Centrum för skräp

Inte heller har jag hört någon på Edsbacka krog tala nedvärderande om Alby världshus

Men visst, de jobbar mot olika marknadssegment och bra är väl det

 

Att Microsoft liksom mängder av andra företag intresserar sig för Apples strategi som lett till försäljningsframgångar är väl inte konstigare än att en massa företag blickar mot IKEA. Det senare behöver inte innebära att IKEAS produkter skulle vara överlägsna på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mister_Mustard
Nej det är ingen här inne som betvivlar, och ännu mindre bestrider, att Windows alltid varit och fortfarande är en ypperlig leksak. Ungefär som Commodore 64.

För oss som faktiskt jobbar med datorn så använder vi inte sånt crap. Det var nog samma inställning dom hade när dom kom fram till vilket OS man skulle använda till specialeffekterna i Peter Jacksons trilogi "Lord of the rings". Har du hört talas om den?

 

Till att börja med, jag har en MBP och älskar verkligen OS X, maken till trevlig miljö finns inte. Dock är det du skriver ren skit från början till slut. Om det är något som är en leksak i sammanhanget är det OS X, utan tvekan. Specialeffekter och bildredigering går utmärkt att göra i OS X men det talar bara mot det, specialeffekter tillhör i min värld arbetsmoment som närmast liknar leksaksindustrin.

 

Windows är tyvärr vad som krävs när man vill arbeta på riktigt. CAD, simuleringsprogram, CFD, vanliga bokföringsprogram och mycket mer existerar över huvud taget inte till Mac. Matlab funkar tack och lov i OS X men det är en klen tröst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med, jag har en MBP och älskar verkligen OS X, maken till trevlig miljö finns inte. Dock är det du skriver ren skit från början till slut. Om det är något som är en leksak i sammanhanget är det OS X, utan tvekan. Specialeffekter och bildredigering går utmärkt att göra i OS X men det talar bara mot det, specialeffekter tillhör i min värld arbetsmoment som närmast liknar leksaksindustrin.

Hoppsan! :D

"ren skit från början till slut" ok. Jag förstår inte riktigt vad du menar när du skriver att specialeffekter talar emot OSX. Jag ville väl mest visa på att dom som gjorde specialeffekterna till Lord of the rings kunde ha valt vilket OS som helst, Windows, UNIX, kanske nåt från Silicon Graphics, men dom valde OSX. Säger inte det dig någonting? Inget alls? Vad har specialeffekter till film med arbete för att göra leksaker att göra? Jag får verkligen inte ihop det, men det kanske är jag som är trött.

 

Windows är tyvärr vad som krävs när man vill arbeta på riktigt. CAD, simuleringsprogram, CFD, vanliga bokföringsprogram och mycket mer existerar över huvud taget inte till Mac. Matlab funkar tack och lov i OS X men det är en klen tröst.

Arbeta på riktigt ja. Du pratar om CAD. Det är det vanligaste argumentet från folk som sista halmstrå försöker påtala när man ska visa på "bristerna när det gäller utbudet för program på Mac". Men du, the_fine pratade om en dator för 5000SEK och jag lovar dig, du sitter inte och pillar i CAD på en sådan dator. Dessutom, vanliga människor, som jag, min morsa och barnfamiljen som jag har som grannar dom håller inte heller på i CAD, CFD (vad det nu är) och liknande.

Så, om man inte ska tillverka ett styrsystem till Nissans nästa miljödiesel eller sitter på kvällarna vid köksbordet och simulerar ett nytt grafikkort till Nvidia, vad ska man med Longhorn till? Det är det som jag undrar och det är det som jag inte får något svar på. inte från the_fine, inte från dig, inte från någon.

Du skriver "vanliga bokföringsprogram och mycket mer existerar över huvud taget inte till Mac.". På min arbetsplats är det kemiskt fritt från .dll-helvetet från Microsoft och vi kör OSX och OSX server över hela linjen. Nu vet ju inte jag om tjejerna på ekonomi sitter och harvar med sin bokföring i Numbers, men nog tror jag att dom har någon form av bokföringsprogram. Sen vaddå "och mycket mer existerar över huvud taget inte till Mac". Kan du inte vara mer specifik, för det där är ju bara en massa svepande... tyckande.

Kan du inte berätta vad vi vanliga människor saknar till Mac som finns till Windows? Och då pratar jag inte om specialicerade system för att konstruera pneumatiska pumpar till lyftkranar. För jag har kört Mac sedan Berlinmurens dagar och jag har aldrig känt av denna saknad efter det som finns för Windows.

 

Folk brukar säga "jag ser fördelarna med båda operativsystemen". Men just det med fördelarna vilka är dom? Vilka är fördelarna med Longhorn framför OS X? Vad är det som jag som privatperson kan känna är fördelen med att ha Longhorn på en Siba-burk för 5000SEK? Jag känner att jag börjar bli tjatig, men jag får ju fasen aldrig några svar, och ingen annan heller för den delen.

 

För att återgå till trådens ursprungliga ämne lite. När Du läser en intervju med Satoshi Nakajima, säger inte det dig någonting? Han kommer aldrig att röra en PC igen. Eller är han också bara en som snackar "ren skit från början till slut"? Vet han ingenting om Windows, om Microsoft, är han bara en i raden av Mac-talibaner? Eller kanske är han bara helt dum i huvudet. Han har ju trots allt avsagt sig möjligheten att köra CAD gubevars!

 

Jag förstår att Ballmer är i panik för det som MS har gjort är att dom lurat en hel värld att se fram emot någonting som skulle bli så suveränt, så bra, så säkert och fint och glass till alla barn och gud vet allt, och vad fick dom? Longhorn.

Folk har fått detta installerat från början på sina nya maskiner och folk får det inte att fungera. Jag har träffat så många vanliga människor som sitter och svär över detta OS, att det är instabilt, inte funkar som det ska, är långsamt, bara skickar upp frågerutor om än det ena, än det andra vilket gör att dom inte får gjort det som dom vill. Jag känner folk som jobbar som IT-tekniker som kastat ut Longhorn för att det är crap (deras egna ord) och som ominstallerat XP.

Visst, många av oss som sitter här och tycker på forumet, vi kan få Longhorn att fungera. Vi kan se till att det fungerar som vi vill, vi kan slipa virus och skit genom att konfigurera det på ett bra sätt. Men dom allra allra flesta människor som sitter vid sina datorer dom kan inte ett skit om sådana saker. Dom vill bara kolla mailen, läsa nyheterna, skriva brev, kanske organisera bilderna från semestern, göra en DVD från barnets konfirmation. Och dom får det inte att fungera, inte med Longhorn, inte med XP.

 

Det är detta som gör att fler och fler får upp ögonen för Mac, för att det bara fungerar. Dom (och jag) skiter högaktningsfullt i hur det fungerar, bara att det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gabbeman - Att du bara orkar. Get a life.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor

Ryktet säger att Gates & CO snart lanserar en egen mobiltelefon "...som kan hållas i en hand...". Den kommer att kallas MicroPhone...

 

^_^ / L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

larslucidor
:respekt:

 

Microsoft är bara marknadsföring, timing och inflytande. Anledningen till att de blev så stora på desktopsidan var mest tack vare smarta drag, Apple var på nedgång under början av 90-talet, samtidigt var marknaden mogen för ett operativsystem för vanliga användare – innan var datorn ingen självklarhet i hemmen. Microsoft utnyttja det tillfället och resten är ju historia.

 

 

Nja riktigt bara marknadsföring är och var det nog inte för Gates & team... Jag minns den tiden när s.k. arbetsstationer ersattes med det man kallade PC. IBM var den stora aktören på kontoren (också genom avancerade skrivmaskiner) och ingen visste särskilt mycket om operativets ursprung, dvs MS-DOS. När en stor bas med IBM-pc fanns på kontoren var det bara att ösa på och någonstans längs vägen försvann IBM:s dominans som hårdvarutillverkare och Microsoft kunde ta över och styra industrin med sin mjukvara som man senare med Windows "piratkopierade" från Mac:en.

 

Apple missade chansen med lite för höga priser, alltför slutna lösningar som krävde Apple-trohet i lite för stora doser samt avsaknad av en bra deal med giganten IBM. Lite omoget var Äpplet då.

 

Nu tror jag emellertid tiden talar för Apple i det längre loppet, nu som då på IBM-tiden betyder hårdvaran väldigt mycket. Apple kan bli en mycket stor aktör i det som handlar om det smarta hemmet med många sorts små och stora datorer som lirar bra ihop trådlöst. Hårdvara och mjukvara som stämmer fint ihop är definitivt en enorm, grundläggande fördel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

../ och någonstans längs vägen försvann IBM:s dominans som hårdvarutillverkare och Microsoft kunde ta över och styra industrin med sin mjukvara som man senare med Windows "piratkopierade" från Mac:en.

Saken är att Bill Gates på något underligt vis lyckades övertala gubbarna på IBM att låta Microsoft få sälja deras (IBM:s) operativsystem till vem som helst. Att IBM därmed tvingades konkurrera med sin egen produkt gick inte upp för trögskallarna förrän det var försent. Ett osannolikt genidrag från Gates och det som grundlade Microsofts världsdominans.

 

Apple missade chansen med lite för höga priser, alltför slutna lösningar som krävde Apple-trohet i lite för stora doser samt avsaknad av en bra deal med giganten IBM. Lite omoget var Äpplet då.

Helt klar så tappade Apple enormt genom att kontrollera den hårdvara som Mac OS kunde installeras på. Man prövade ju ett tag på 90-talet att låta företag få producera datorer med Mac OS på (kallades inte dom för Nigeria-kloner eller nåt sånt).

 

Nu tror jag emellertid tiden talar för Apple i det längre loppet, nu som då på IBM-tiden betyder hårdvaran väldigt mycket. Apple kan bli en mycket stor aktör i det som handlar om det smarta hemmet med många sorts små och stora datorer som lirar bra ihop trådlöst. Hårdvara och mjukvara som stämmer fint ihop är definitivt en enorm, grundläggande fördel.

Helt klart så är kombinationen attraktiva produkter som fungerar kontra Windows med sitt frustrerade OS ett vinnande koncept, och det är det som gör Ballmer så desperat. Den mannen kommer helt klart att krossa Microsoft inifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grabbman du missar som vanligt min huvudfråga.

 

Varför ska en barnfamilj köpa mac när de bara ska använda den till att surfa och kolla mail? vad är det som motiverar ett extra utlägg på 5000kr just för att få en mac? och inte en win-maskin. Viruskostnaden är = 0 då det finns gratisalternativ som är fullt gångbara, t.ex AVG.

 

Sedan ger ni mig en länk som inte inkluderar svenska spel för barn, från applestore. Apple förlorade mycket när man tog bort classicläget i mac os x. För de flesta spel för barn finns just till classic, men inte mac os x.

 

Fördelarna med XP framför Mac OS X är inte många, men dom finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grabbman du missar som vanligt min huvudfråga.

 

Varför ska en barnfamilj köpa mac när de bara ska använda den till att surfa och kolla mail? vad är det som motiverar ett extra utlägg på 5000kr just för att få en mac? och inte en win-maskin. Viruskostnaden är = 0 då det finns gratisalternativ som är fullt gångbara, t.ex AVG.

 

Sedan ger ni mig en länk som inte inkluderar svenska spel för barn, från applestore. Apple förlorade mycket när man tog bort classicläget i mac os x. För de flesta spel för barn finns just till classic, men inte mac os x.

 

Fördelarna med XP framför Mac OS X är inte många, men dom finns.

Du har fått svar, men du väljer precis som du alltid gör att skita i att kommentera det. Läs länken till tråden som du förstörde på just detta sätt för några månader sedan.

 

Tänk, antivirusalternativ, och gratis dessutom. Eller så kan man skita i antivirus och köra OSX. En grej mindre för barnfamiljen att leta upp, installera, boota om, ladda hem uppdateringar, boota om och sedan upptäcka att winamp (till exempel) inte fungerar med just den sista uppdateringen av antivirusprogrammet men att "utvecklarna jobbar på en lösning". Det blir till att installera om. Vad kostar det? Eller är din fritid gratis? Har du ingenting annat att göra med dina barn än att hålla på med datorn och få det att fungera?

 

Köper du en dator för 5000SEK för att barnen ska kunna spela spel???? För mycket pengar och för lite... som det heter.

Är det då inte billigare att köpa en Xbox eller en PS2? En tanke bara.

 

Du säger att "Fördelarna med XP framför Mac OS X är inte många, men dom finns." Kan du ange dom fördelarna då? För en barnfamilj. Någon snackade om CAD, men det är inga barnfamiljer som sysslar med CAD sådär bara slentrianmässigt.

 

Du vägrar fortfarande att svara på min fråga.

 

-Vad anser du att man kan göra med en PC med Longhorn för 5´000 som man inte kan göra med en Mac?

 

KOMIGENNU MICKE, YOU CAN DO IT!!! Ett svar, ett litet litet svar vännen. Och att bara svara "Massor med saker kan man göra" gills inte. Du kan väl specificera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...