Vinthund Posted July 24, 2008 Share Posted July 24, 2008 För två dagar sedan kom det en stor uppdatering för datorn och igår en mindre. Igår efter den sista uppdateringen hade jag problem att avsluta datorn och det slutade med att jag fick trycka ctrl+äpple+på-/avknappen. I morse när jag skulle starta datorn så blev det bara en grå skärm . Jag stängde av och startade om och då blev det en grå skärm tillsammans med äpplet och den "snurrande skivan". Jag har prövat flera gånger både med och utan nätadapter och resultatet blir det samma - en grå skärm med äpple eller bara en grå skärm. Vad kan ha hänt? Är det kört? Om det är hårddisken som har kraschat, finns det möjlighet att ta vara på information därifrån. Jag skrev nämligen en hel del under gårdagen som jag inte sparade på min externa HD (givetvis) . Jag ska in med den idag eftersom jag inte har några förhoppningar att våga pröva några saker hemma så jag är egentligen inte intresserad av hur jag ska få igång den (i den mån det skulle vara möjligt), utan jag är mest intresserad av prognosen så att säga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Ytterberg Posted July 24, 2008 Share Posted July 24, 2008 Håll ned skift under uppstarten. Då startar du i säkert läge och kan då se vad som händer. Alternativt starta från system-dvd:n och växla över till skivverktyg för att kontrollera och reparera filstrukturen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinthund Posted July 25, 2008 Author Share Posted July 25, 2008 Tack snälla för ditt svar Thomas. Men som jag skrev så är jag relativt inkompetent när det gäller datorer och datorspråk och datorn är därför inlämnad på service/kontroll. Min kunskap när det gäller felsökning och problemlösning av datorer sträcker sig till att se att det är något som är fel (t.ex. att datorn inte startar eller att det nog är kört när det kommer rök ur den (salig Compaq Presario)). Jag är alltså mest intresserad av prognosen, även om jag gärna lär mig någon gång när det finns tid till det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.