Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Köpråd Imac 24"

Peather

Recommended Posts

Har alltså tänkt att gå över till Mac, och bestämt mig för en 24" iMac, men frågan är nu om det verkligen är värt att gå upp på 3,06 gHz och nVidia-kortet för de extrapengar som det ändå innebär. Grejen är den att jag nästan inte spelar spel (eller i alla fall inte så krävande spel), men funderar ändå på att det kanske är värt att "säkra inför framtiden" när man ändå ska lägga ut så jäkla mycket pengar på en dator man förhoppningsvis kan ha ett antal år framöver. Är det verkligen värt att "gå upp ett steg" när det kostar så pass mycket extra? Datorn ska främst användas för vardagssysslor, filmgluttande, lite spel och sporadisk musikproduktion.

Tacksam för hjälp!

/Petter

PS. Min info på sidan ljuger, jaghar inte köpt någon iMac än som ni förstår DS

Är det verkligen värt att "gå upp ett steg" när det kostar så pass mycket extra?

Nej, det tycker jag inte.

Jag håller med Telly. Spar mellanskillnaden. Köp aktiefonder för dem. När din iMac börjar kännas för seg så säljer du fonderna och datorn och köper nytt!

Tycker absolut inte 3,06 är värt. Däremot är grafikkortet intressant - ska du spela spel tycker jag definitivit du ska satsa på 8800-kortet. Du kan ju konfigurera det kortet med 2,8-processorn, men det vet du säkert redan?

Satsa även på RAM, och köp inte från Apple då de tar hutlösa överpriser.

Jag har faktiskt funderat på att göra så, att sätta i det stora grafikkortet i 2,8:an, tror inte att jag har någon jättenytta av det, men jag ska lägga en extra tanke vid det! Tack för tipset om RAM, 1600 spänn för 4GB är sjukt, har inte både Kingston och Corsair paket för runt tusenlappen med 2x2gb-minnen?

Jag har faktiskt funderat på att göra så, att sätta i det stora grafikkortet i 2,8:an, tror inte att jag har någon jättenytta av det, men jag ska lägga en extra tanke vid det! Tack för tipset om RAM, 1600 spänn för 4GB är sjukt, har inte både Kingston och Corsair paket för runt tusenlappen med 2x2gb-minnen?

Under tusenlappen tror jag, dessutom får du ju behålla de 2GB som datorn levereras i (reserv, sälja?), så det är betydligt smartare tycker jag. Kul i alla fall att Apple gått ner i pris, var ju inte länge sedan 4 GB kostade 3-4000 :)

Tycker absolut inte 3,06 är värt. Däremot är grafikkortet intressant - ska du spela spel tycker jag definitivit du ska satsa på 8800-kortet. Du kan ju konfigurera det kortet med 2,8-processorn, men det vet du säkert redan?

Så tänkte jag när jag köpte min iMac.

Blev dock fel och jag fick inte 8800 i den. :chockadskeptisk:

Jag funderade över precis samma saker innan jag köpte min 2,8 GHz 24" jag ångrar inte att jag snålade och "bara" tog Radeon HD 2600 pro.

Som det ser ut nu skulle 8800 kortet bara varit pengar i sjön för mig. (spelar inte så mycket, och när jag spelar är det mestadels strategispel som inte är så grafikkortskrävande).

Ska man ha den i cirka 3 år så köp top-of-the-line konfigurationen.

Ska du byta innan dess så snåla...

När jag köpte min iMac så fick jag ge 21.000 för en 20" med 2GB minne och 2GHz Core Duo samt 256MB X1600, jämför man med det så är en fullutrustad 3.06:a rena klippet! Superbilligt till och med!!

Klart man skall ha 3.06 och 8800 kortet!

Du tog orden ur munnen på mig. :ThumbsUp:

Du tog orden ur munnen på mig. :ThumbsUp:

Haha, ja, men det är mest generella råd som är ganska vanliga här ;)

Under tusenlappen tror jag, dessutom får du ju behålla de 2GB som datorn levereras i (reserv, sälja?), så det är betydligt smartare tycker jag. Kul i alla fall att Apple gått ner i pris, var ju inte länge sedan 4 GB kostade 3-4000 :)

Jag betalade 395 kr för en 2 GB och jag misstänker att priset kanske t.o.m. kan bli något lägre per GB om du köper 4 GB.

• 2 weeks later...

Nu har jag då köpt mig en iMac till slut :) Det blev den "slöaste" 24-tummaren, alltså 256 mb-kortet. Den funkar finfint, tack för alla råd!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...