pal8 Posted July 23, 2008 Share Posted July 23, 2008 Jag vet att det är sämre hastighet via trådlöst, men är Airport i datorn verkligen så dåligt eller är det min router? Kopplar jag direkt får jag nästan utlovade 100 Mbit. Kör jag via min router, en Netgear WG614, blir det väldigt mycket sämre. I rättvisans namn ska det sägas att den bara klarar 54 Mbit med trådlöst. Jag får där ca 10-13 Mbit. Är det rimligt (använder WPA)? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted July 23, 2008 Share Posted July 23, 2008 Jag vet att det är sämre hastighet via trådlöst, men är Airport i datorn verkligen så dåligt eller är det min router? Kopplar jag direkt får jag nästan utlovade 100 Mbit. Kör jag via min router, en Netgear WG614, blir det väldigt mycket sämre. I rättvisans namn ska det sägas att den bara klarar 54 Mbit med trådlöst. Jag får där ca 10-13 Mbit. Är det rimligt (använder WPA)? Det låter rimligt, 54 Mbit/s är ett nominellt värde. Maximal "throughput", alltså verklig trafik, ligger på 19 Mbit/s, se denna länk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pal8 Posted July 23, 2008 Author Share Posted July 23, 2008 Det låter rimligt, 54 Mbit/s är ett nominellt värde. Maximal "throughput", alltså verklig trafik, ligger på 19 Mbit/s, se denna länk. Tack. :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorancarlsen Posted July 23, 2008 Share Posted July 23, 2008 Jag vet att det är sämre hastighet via trådlöst, men är Airport i datorn verkligen så dåligt eller är det min router? Kopplar jag direkt får jag nästan utlovade 100 Mbit. Kör jag via min router, en Netgear WG614, blir det väldigt mycket sämre. I rättvisans namn ska det sägas att den bara klarar 54 Mbit med trådlöst. Jag får där ca 10-13 Mbit. Är det rimligt (använder WPA)? Hur vet du att du har 10-13 Mbit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pal8 Posted July 23, 2008 Author Share Posted July 23, 2008 Hur vet du att du har 10-13 Mbit? Provade med http://www.bredbandskollen.se/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorancarlsen Posted July 23, 2008 Share Posted July 23, 2008 Det du mäter med bredbandskollen är hastigheten, bandbredden, mellan din ISP (Internetleverantör) och ditt bredbandsmodem. Hastigheten inom ditt nätverk får du kolla på annat sätt. Se Aktivitetskontroll (Program > Verktygprogram > Aktivitetskontroll > Nätverk. Men se upp där, det är angivet i MgeaByte och inte i MegaBit. Megabit ät åtta gånger högre värde (8 bitar på 1 byte, du vet). Link to comment Share on other sites More sharing options...
pal8 Posted July 23, 2008 Author Share Posted July 23, 2008 Det du mäter med bredbandskollen är hastigheten, bandbredden, mellan din ISP (Internetleverantör) och ditt bredbandsmodem. Hastigheten inom ditt nätverk får du kolla på annat sätt. Se Aktivitetskontroll (Program > Verktygprogram > Aktivitetskontroll > Nätverk. Men se upp där, det är angivet i MgeaByte och inte i MegaBit. Megabit ät åtta gånger högre värde (8 bitar på 1 byte, du vet). Jo det vet jag. Fast den mäter mellan ISP och datorn. Det är därför det blir olika mellan direktkoppling eller trådlöst. Hastigheten inom nätverket är ju en annan sak, även om det är just det som det handlar om med Airport och en Router emellan. Den är ok. Vad jag dock inte förstår är hur jag kan få en Länkhastighet i Nätverksverktyg på 54 Mbit när jag genom Bredbandskollen bara får 13 Mbit mot nätet. Eller..ah nu förstår jag (kanske). Nätverksverktyg visar den portens möjliga hastighet, något som Routern anger som portinfo, eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted July 23, 2008 Share Posted July 23, 2008 Vad jag dock inte förstår är hur jag kan få en Länkhastighet i Nätverksverktyg på 54 Mbit när jag genom Bredbandskollen bara får 13 Mbit mot nätet. Eller..ah nu förstår jag (kanske). Nätverksverktyg visar den portens möjliga hastighet, något som Routern anger som portinfo, eller? Det anger det nominella värdet för 802.11g-kortet (egentligen mest en slags systeminformation, ungefär som att ange en processors klockfrekvens). Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorancarlsen Posted July 23, 2008 Share Posted July 23, 2008 Jo det vet jag. Fast den mäter mellan ISP och datorn. Det är därför det blir olika mellan direktkoppling eller trådlöst. Hastigheten inom nätverket är ju en annan sak, även om det är just det som det handlar om med Airport och en Router emellan. Den är ok. Vad jag dock inte förstår är hur jag kan få en Länkhastighet i Nätverksverktyg på 54 Mbit när jag genom Bredbandskollen bara får 13 Mbit mot nätet. Eller..ah nu förstår jag (kanske). Nätverksverktyg visar den portens möjliga hastighet, något som Routern anger som portinfo, eller? Nej dem mäter inte mellan ISP och dator, utan mellan modem och ISP. Jag tittade nu och jämförde mellan två datorer. En på ethernet och på denna, MBP med Airport. Båda hade samma resultat. Dessutom var det lite eller inga data alls som skickades till och från datorn. Totalt 1,3 MB. Du kan dessutom inte få högre hastighet i genom nätverket än vad din ISP kan leverera. I Nätverksverktyg visas bara den teknik som olika anslutningar klarar av. Det kan vara 54 MB/S för trådlöst eller 100 MB/S för ehternet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pal8 Posted July 23, 2008 Author Share Posted July 23, 2008 Nej dem mäter inte mellan ISP och dator, utan mellan modem och ISP. Jag tittade nu och jämförde mellan två datorer. En på ethernet och på denna, MBP med Airport. Båda hade samma resultat. Dessutom var det lite eller inga data alls som skickades till och från datorn. Totalt 1,3 MB. Du kan dessutom inte få högre hastighet i genom nätverket än vad din ISP kan leverera. I Nätverksverktyg visas bara den teknik som olika anslutningar klarar av. Det kan vara 54 MB/S för trådlöst eller 100 MB/S för ehternet. Det är med hjälp av http-protokollet så det är rimligen från och till Webbläsaren mätningen sker. Annars skulle det inte ge någon skillnad mellan WAN-Router-Trådlöst-Dator och WAN-Dator. Har inte testat men det är säkerligen full fart om jag kopplar mig via LAN-Router-WAN. Link to comment Share on other sites More sharing options...
pcjohn Posted July 24, 2008 Share Posted July 24, 2008 Ja det är ända fram till datorn med webbläsaren det mäts, är tekniskt omöjligt för en mätning som använder HTTP att stoppa vid modemet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.