Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Går det att zippa upp filer som är större än 4GB i Mac OS X?

shrue

Recommended Posts

Hej,

Har ett litet problem, har svårt att extrahera komprimerade filer som har en storlek över 4GB. Beror detta på att OS X kör FAT32, som vad jag har förstått, inte klarar av filer större än 4GB.

Är isf lösningen att skapa en NTFS partition på min Macbook, och hur kommer det gå att skriva - läsa från OS X till den.

Skulle kanske vara så att det har med mitt zip-program att göra med, men det tror jag inte.

Är ganska säker på att filerna jag har testat med är gröna med.

//Eric

marcushedenstrom

Kör FAT32? OS X "kör" inte FAT om du själv inte har valt att formatera din hårddisk som det. Men det stämmer att FAT32 inte kan hantera filer större än 4 GB. Se till att du extraherar din zip-fil på en hårddisk som inte har FAT32.

OS X kan läsa NTFS-diskar, men inte skriva, såvida du inte installerar lite extraprgram. Då går det.

Kör FAT32? OS X "kör" inte FAT om du själv inte har valt att formatera din hårddisk som det. Men det stämmer att FAT32 inte kan hantera filer större än 4 GB. Se till att du extraherar din zip-fil på en hårddisk som inte har FAT32.

OS X kan läsa NTFS-diskar, men inte skriva, såvida du inte installerar lite extraprgram. Då går det.

Tack för snabbt svar!

Okej, så om problemet inte ligger i att operativsystemet skulle klara av att hantera så stora filer, vad kan det då vara?

Då finns det ju ingen anledning att ens ge sig på NTFS.

Ska testa med ett annat program för att extrahera filen.

//Eric

Om du inte redan testat det, testa UnrarX. Det är enligt mig ett mycket bra program som enkelt visar hur långt i arbetet programmet komit så att man kan se om det bara står stilla eller ej... ^^

MvH,

Katana

Tack för snabbt svar!

Okej, så om problemet inte ligger i att operativsystemet skulle klara av att hantera så stora filer, vad kan det då vara?

//Eric

Du fick ju svaret i inlägget du citerade. Det är själva filsystemet FAT32 som inte klarar större filer än 4GB. Det kommer inte att hjälpa att byta varken program eller OS. Du måste använda ett filsystem som klarar att hantera filer större än 4GB.

Du fick ju svaret i inlägget du citerade. Det är själva filsystemet FAT32 som inte klarar större filer än 4GB. Det kommer inte att hjälpa att byta varken program eller OS. Du måste använda ett filsystem som klarar att hantera filer större än 4GB.

Och det filsystemet har du på den interna hårddisken. Där kan du ha filer som är mycket större än de största hårddiskar som finns idag.

har för mig att det finns en special inställning någonstans man kan välja när man installerar så att disken formateras i fat32. kommer inte ihåg om den är begränsad till tiger eller ppc eller liknande för jag har för mig att det inte tillåts på intel macar.

hursomhelst så kollar du om du mot förmodan skulle råka sitta på en fat32 disk genom att markera disken i finder och välja visa info i arkivmenyn eller högerklick. och sedan titta vid det står bredvid "format:"

det kan ju som sagt häda att filen du försöker zippa upp är korupt.

har för mig att det finns en special inställning någonstans man kan välja när man installerar så att disken formateras i fat32. kommer inte ihåg om den är begränsad till tiger eller ppc eller liknande för jag har för mig att det inte tillåts på intel macar.

Om du menar Mac OS X-installationen så kan du välja mellan "Mac OS Extended" (grundinställning), "Skiftlägesberoende Mac OS Extended" eller "UFS (Unix File System)". Men du kan INTE välja något annat.

Om du raderar en skiva i Apples skivverktyg kan du välja FAT32, men då kan du inte installera Mac OS på den.

Hej, jag har inte gjort några förändringar på filsystemet, då allt var förinstallerat när jag köpte den. ska testa med unrarx

Hej, jag har inte gjort några förändringar på filsystemet, då allt var förinstallerat när jag köpte den. ska testa med unrarx

Vad är "den"? Om det är en extern hårddisk säljs de ofta formaterade FAT32.

återigen

markera disken i finder. högerklicka/ctrl klicka och välj visa info. där under format ser du om det är en fat32 disk.

om det är på själva systemdisken så är det inte fat32 och om det är en köpt extern disk eller usb minne mm. är det stor chans att det är fat32

skriv gärna tillbaka om det löste sig med unrarx eller ej. för funkar det så är det nog ditt andra upppacknings program som strular. går inte det heller så är nog filen korupt.

kanske har det något med att programmet inte klarar att packa upp väldigt stora filer om du har för lite ramminne att jobba med. ingen aning. bara en tanke :fundersam:

Hej,

Ursäkta att jag var lite otydlig förut. "den" är en macbook som inhandlades för 2 veckor sedan. 2,4ghz och 4gb ram.

Kollade i finder, det enda jag kunde hitta var "Format: Mac OS Extended".

Det är alltså ingen usb-disk jag pratar om, utan system disken.

Testa förut med en fil på 3,5GB, och det fnkade fint. Ska testa med en fil som är +4GB snart.

//Eric

Kan det inte vara som så att filen är felaktig på något sätt?

Kan det inte vara som så att filen är felaktig på något sätt?

Kan vara så, testa nu på en stor fil och det funkade fint.

Grejen var den att jag fick "file corrupt" på allt jag försökte på ett tag, men när jag sedan testade med samma filer i windows, så funkade det hur bra som helst att zippa upp dom.

Så det var i den svängen jag började undra.

Men nu verkar det ju fungera. Får återuppliva tråden igen ifall det börjar strula i framtiden.

Tack så mycket everybody!

//Eric

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...