iSimon Posted July 22, 2008 Share Posted July 22, 2008 Vad gör man för att få in Ubuntu Linux på ovanstående maskin? Om jag laddar ner en skiva från ubuntu.com som det står att den är till för PowerPC burkar, bränner ut den och försöker starta med skivan genom att hålla in c, så händer ingenting. Han startar Mac OS som vanligt ........ Hur gör man? Tack på förhand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anvil Posted July 22, 2008 Share Posted July 22, 2008 Vad gör man för att få in Ubuntu Linux på ovanstående maskin? Om jag laddar ner en skiva från ubuntu.com som det står att den är till för PowerPC burkar, bränner ut den och försöker starta med skivan genom att hålla in c, så händer ingenting. Han startar Mac OS som vanligt ........Hur gör man? Tack på förhand Först och främst kan jag nog säga att du kommer nog överväga slänga ur ubuntu om du lyckas installera det på den maskinen, jag körde ubuntu på en 400mhz g4 med 1GB ram för ett tag sedan och jag har aldrig varit med om ett långsammare system på den datorn. Men det åsido, du kan börja med att starta om datorn, hålla ner äpple-alt-o-f samtidigt innan du hör ljudsignalen håll ner tills skärmen blir vit och du ser en massa text. därefter skriver du bye, trycker enter sedan håller du ner c direkt efter du tryckt enter- då har vi iallafall uteslutit att du inte håller ner C på fel stället. Hjälper inte detta prova starta om igen, den här gången håller du ner alt direkt från du tryckt på startknappen om skivan är bootbar ska du se den i en väljare. Jag antar det rör sig om en Wallstreet av någon generation, jag är inte säker på vilken openfirmware version men med tanke på datumet dessa datorer kom så borde dom ha open firmware 3 som är kapabel att ladda elffiler utan hack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iSimon Posted July 24, 2008 Author Share Posted July 24, 2008 Okej, jag gjorde som du sa. Men det slutade alltid med samma resultat. - En diskett blinkande med ett frågetecken. (Jag har även formaterat hårddisken så att datorn inte kan starta från hårddisken) HJÄLP! Link to comment Share on other sites More sharing options...
iSimon Posted July 24, 2008 Author Share Posted July 24, 2008 Jag kan ju lägga till att jag kan utan problem starta från en Mac OS 9 skiva ....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anvil Posted July 30, 2008 Share Posted July 30, 2008 Jag kan ju lägga till att jag kan utan problem starta från en Mac OS 9 skiva ....... Ah nu har jag läst igenom trådarna lite och uppfattat det som anledningen du vill installera Linux på datorn är för att se om youtube fungerar bättre? Isåfall måste jag göra dig besviken, det finns inte ens någon officiell flash till PowerPC Linux; det finns är gnash som är ändå långsammare och officiellt endast kompatibel med Flash 7. Youtube fungerar knappt med detta, det går att titta på med en stark dator, men det kräver en betydligt starkare dator än vad flash på MacOS kräver; samt så buggar det ganska rejält. Link to comment Share on other sites More sharing options...
alex89 Posted July 31, 2008 Share Posted July 31, 2008 pröva puppy linux det är väldigt ner bantat.... det borde gå att köra rätt så bra på din dator...... vet ej om det finns för powerpc........ men kolla in den Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.