Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ändra namn på hem mappen "Huset"


Wallmott

Rekommendera Poster

Hej, jag undrar om det går att ändra namn på ikonen som ser ut som ett hus, Har fått min fars gammla mac och skulle gärna villja byta namn, går det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag undrar om det går att ändra namn på ikonen som ser ut som ett hus, Har fått min fars gammla mac och skulle gärna villja byta namn, går det?

 

Läs här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Så det går alltså inte att ändra?

 

En ominstallation av systemet är nog lättast för att ändra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Du behöver inte installera om. Inte om du har Leopard i alla fall.

 

Du kan ändra direkt i Systeminställningar -> Konton. Högerklicka på din användare i listan och välj "Advanced options". Ändra short name.

 

 

Har du äldre version kan du skapa ett nytt konto med rätt namn, och flytta över alla dina grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm vart menar du att man ska klicka? Kommer inte upp något alls för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade det nu, Men det står att kontot kan skadas om jag ändrar något, är det så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steg 1. Byt namn på hemkatalogen. Det är en mapp, så byt namn på dem som en sådan. Du kan flytta den någon annanstans om du så vill.

 

Steg 2. Systeminställningar, Konton, klicka med control-tangenten nedtryckt på ditt konto, välj avancerade inställningar. Ändra inställningen för hemkatalogens sökväg så att den överensstämmer med vad du ändrade namnet till eller dit du flyttade den.

 

Steg 3. Nu ska allt fungera, men det kan vara bra att logga ut och sedan in en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade det nu, Men det står att kontot kan skadas om jag ändrar något, är det så?

lättats här är väl om du använder den ypperliga machjäpen som finns

post-154-1215967462.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade det nu, Men det står att kontot kan skadas om jag ändrar något, är det så?

Kontot skadas inte bara av sig själv, utan det skadas bara om du själv gör något galet. Varningen finns där så att de som inte vet hur det fungerar går in där och ändrar allt möjligt utan att veta vad de gör. Nu har du anvisningar du kan följa, så följ dem så ska det nog gå bra. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lättats här är väl om du använder den ypperliga machjäpen som finns

Grupper är något annat och har inget att göra med att byta namn på vare sig hemkatalog eller användarnamn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en guide på Apples supportsidor för detta. Det var ganska bökigt och inget de rekommenderade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en guide på Apples supportsidor för detta. Det var ganska bökigt och inget de rekommenderade.

Kanske bättre då att följa de instruktioner som redan postats en bit upp i tråden. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske bättre att låta bli. :rolleyes:

 

Tråd med varning om detta

 

Sen hoppas jag att Elin A vet vad hon talar om.

Annars skulle jag inte vara så bomsäker i mina uttalanden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Steg 1. Byt namn på hemkatalogen. Det är en mapp, så byt namn på dem som en sådan. Du kan flytta den någon annanstans om du så vill.

 

Steg 2. Systeminställningar, Konton, klicka med control-tangenten nedtryckt på ditt konto, välj avancerade inställningar. Ändra inställningen för hemkatalogens sökväg så att den överensstämmer med vad du ändrade namnet till eller dit du flyttade den.

 

Steg 3. Nu ska allt fungera, men det kan vara bra att logga ut och sedan in en gång.

 

Har du gjort detta själv så att du vet att det fungerar? Jag tycker att "nu *ska* det fungera" låter lite väl vanskligt. Och varför "kan" det vara "bra" att logga ut och in en gång?

 

Jag är tveksam till om det är så klokt att sitta och förmedla information om detta utan att ge lite bakgrundsfakta och källor. No offense, men just detta brukar vara ett big no-no gällande OSX, och nu helt plötsligt är det hey ho, let's go? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du gjort detta själv så att du vet att det fungerar?

Jupp, och jupp. :)

 

Jag tycker att "nu *ska* det fungera" låter lite väl vanskligt. Och varför "kan" det vara "bra" att logga ut och in en gång?

Därför att processerna du har igång ska vara med på vad som händer.

 

No offense, men just detta brukar vara ett big no-no gällande OSX, och nu helt plötsligt är det hey ho, let's go? :)

Precis. Leopard tog lång tid på sig men så blev det väldigt bra också. Bland annat så gjorde de det enklare att byta namn på och flytta hemkataloger, byta det korta användarnamnet osv. Det är vad som kallas för utveckling. :)

 

Men om någon nu vill läsa om det på annat håll:

Till och med på sidan för ChangeShortName skriver man:

Leopard (Mac OS X 10.5) users: The current version of ChangeShortName is not compatible with Leopard due to significant changes Apple made to Leopard "under the hood." However, the good news is that
Apple has provided in Leopard tools for changing your short username yourself
, and those tools work well.

 

Slutligen står det även på sidan med nya funktioner i Leopard hos Apple:

Avancerade alternativ för konton

Ändra användarnamn, kommandotolk för inloggning och hemmapp för dina konton. Håll ner kontrolltangenten när du klickar på ett konto i inställningspanelen Konton i Systeminställningar.

 

Men vill man trots det skapa ett nytt konto, radera det gamla, installera om OS X och allt möjligt annat som man hört de som kommit på så fungerar det säkert också. Men det är ju mycket jobbigare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...