Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Äldre NikonOptik På D60


arahael_swe

Rekommendera Poster

arahael_swe

Hur fungerar det när man använder gammal nikonoptik, (eller optik av annat märke för den delen), på en nikonkamera utan inbyggd AF-motor.

 

Självklart kommer jag att få fokusera manuellt och även ändra bländare på objektivet och slutartiden ställs ju från kameran.

 

Hur fungerar det då med motivprogrammen?

Kan man t ex ställa bländaren själv och då få kameran att själv ändra slutartiden. Eller måste man köra i fullt manuellt läge.

 

Ljusmätningen fungerar väl fortfarande normalt så det borde väl gå att få kameran att ställa slutartid och kompensera med iso, exponeringskompensation, blixtkompensation, använda inbyggd/extern blixt och dylikt.'

 

Till sist en kuriosafråga: På t ex en D80 som har AF-motor är det väl bara äldre objektiv som stöder AF som kan autofokusera och äldre objektiv utan stöd för AF måste således fokuseras manuellt precis som på en D60.

 

Så nu har jag laddat med frågor, ska ut i sommarvärmen så får vi se om det har kommit några trevliga svar när jag återvänder.

 

/Arvid Söderström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varken D60 eller D80 har någon ljusmätning med äldre objektiv. Dessa kameror kräver egentligen ett chip i objektivet för att kommunicera och ljusmäta. Kameran vet inte ens om att där sitter ett objektiv, så dålig är kommunikationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Du får köra helmanuellt. Det är inte svårt alls när man väl fått kläm på det.

 

 

Stor bländare har litet F-tal. Stor bländare släpper in mkt ljus vilket gör att man kan ha snabb slutartid och lägre ISO. Ju mindre bländare, desto mindre ljus, högre slutartid och oftast högre ISO eller stativ. Stor bländare ger skärpa långt fram i bilden och suddig bakgrund. Liten bländare ger suddig närbild och skarpare bakgrund.

 

 

Sök på F-16 regeln och läs :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

arahael_swe

Det är lungt jag kan fota manuellt jag bara undrade hur det låg till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Det är lungt jag kan fota manuellt jag bara undrade hur det låg till.

 

 

Såg det, läste slarvigt :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

arahael_swe

Men så då har jag egentligen inga hjälpmedel förutom skärmen att gå på? Inte ens ljusmätaren som man ser i sökaren fungerar eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så då har jag egentligen inga hjälpmedel förutom skärmen att gå på? Inte ens ljusmätaren som man ser i sökaren fungerar eller?

 

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...