Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MB, MBA eller MBP?


Euthansia

Rekommendera Poster

I födelsedagspresent så fick jag möjligheten att välja en bärbar dator på marknaden.

Jag har tidigare bara kört på PC, men nu känner jag mig sugen att köpa mig en Mac.

 

Jag har mest tänkt mig att använda den nya bärbara som ett hjälpmedel i skolan. Jag kommer alltså mest bara använda den till skolarbeten, vanligt surfande och lyssna på musik. Spel och mer krävande program kommer jag att använda på min stationära dator istället.

 

Valet står mellan en vanlig MacBook, en MacBook Air eller en MacBook Pro.

Vilken bör jag välja? MBA känns väldigt lockande i och med att den är så lätt och smidig, och snygg såklart. ;)

Det skulle kännas lite onödigt att köpa en MBP eftersom jag egentligen bara kommer att använda den som en "andradator"?

 

Vilken skulle du välja om du hade varit mig?

 

Tack på förhand,

Sofia. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta den du gillar mest;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Jag håller med om att Macbook Pro är i överkant för vad du behöver göra. Eftersom du inte ska spela på den behöver du inte grafikkortet som gör Macbook Pro mer värd. Annars är det inte så stor skillnad.

 

Macbook Pro har visserligen mer lyxdetaljer som tangentbordsbelysning, extra anslutningar (FW800, Express card), och musplatta med stöd för de där multitouch-kommandona vi känner igen från iPhone. Pröva en Macbook Pro hos en återförsäljare och se vad du tycker.

 

Macbook air är ju tunn och bra att ha i väskan. Men har fortfarande en bra skärm och ett fullstort tangentbord.

 

På samma sätt är ju Macbooken smidig att ha med sig. Jag hade inte bytt min Macbook mot en Macbook pro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om pengarna inte spelar någon roll för personen som ska ge dig presenten så skulle jag garanterat välja Macbook Pro. Själv kör jag Macbook och är väldigt nöjd med den, men man vill ju alltid ha det bästa. ;)

Macbooken klarar allt utom grafikkrävande spel.

Air är den långsammaste datorn och kräver extra tillbehör om man ska bli nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen hit Euthansia och grattis till ditt första inlägg. :)

 

Jag kan egentligen inte mer än att instämma med föregående talar - du behöver inte mer än en MacBook, lägg pengar som eventuellt blir över på lite tillbehör som en externa backup-hårddisk till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en MacBook och jag anser den vara väldigt kompetent och snabbt trots sin storlek, helst skulle jag vilja ha en MacBook Pro för på en så kan man i princip köra alla de mest krävande programmen. En MacBook Air är lite i underkant för mina krav, men kommer du inte göra mycket mer än det du nämner bör den nog fungera bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det låter som att MB Air skulle passa dig bra. Den är minst och lättast att bära med i skolan samt att du redan har en stationär dator ifall du vill bränna en CD eller liknande. Om inte jag minns fel så har du multitouch även på MBA. Om du väljer en MBA så ta med den vanliga billig hårddisken då SSD egentligen inte är så mycket bättre förutom att den saknar rörliga delar.

 

Jag vet inte om det kan bli problem med att MBA saknar DVD-spelare när man vill installera program m.m. men det borde gå att koppla ihop den med andra datorer om man inte köper den lösa spelaren. Detta kanske någon annan på forumet kan bättre än mig.

 

Vill du ha med inbyggd DVD-spelare så ska du ta en MB. Då får du även större HD och snabbare processor ifall det kan vara till behov.

 

MBP är för stor för att släpa runt på om man ändå inte behöver en stor skärm och snabb grafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle kännas lite onödigt att köpa en MBP eftersom jag egentligen bara kommer att använda den som en "andradator"?

"Risken" är stor att MacBook Air blir din "förstadator" då det är mycket smidigare och snabbare att ta till den när du behöver en dator. ;)

Den stationära kommer att bli "andradator" som du använder i nödfall, när du behöver sitta i flera timmar vid datorn och jobba med stora projekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, jag håller med Leenuss.

din bärbara kommer du säkert vilja använda till mer än en andrahandsdator. så gillar du att spela, och gör det mkt, så köp en macbook pro. men vad du ska ha är svårt att säga.. gå in på apple, titta på guidade turer om de olika alternativen, läs, kolla youtube osv osv.. du hittar nog va du söker.

 

Men, ifall du bara vill surfa, skriva och lyssna på musik som du säger så är en Air kanon.

men risken är att du efter tag även vill ha mkt film i datorn, och sen även lite spel, och då räcker det inte till..

 

bara du kan veta va du ska ha för dator.

schysst present förresten=)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom pengar inte verkar vara ett hinder så undvik MB och ta nån av de dyrare varianterna istället. Om du gärna vill impa på omgivningen så ta en MBA, annars är det självklara alternativet en MBP som ju klarar allt. Det kan kanske vara bra att kunna t ex bränna en CD om man är iväg på resa utan att behöva komma ihåg att släpa med sig en extern brännare som man ju måste med en MBA eller t ex kunna koppla in en Firewire-enhet eller en nätverkskabel därför att platsen man råkar vara på inte har trådlöst internet, bara kabelbundet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du väljer en MBA så ta med den vanliga billig hårddisken då SSD egentligen inte är så mycket bättre förutom att den saknar rörliga delar.

ÖH *host* och *harkel*..

"inte så mycket bättre..."?

Till att börja med så är SSD-disken betydligt snabbare. Datorn sparkar igång på ett litet kick, även när den är helt avstängd. Alla program startar snabbare och datorn känns så sjukt mycket rappare. Tänk på att den med vanlig hårrdisk endast snurrar 4200rpm vilket känns väldigt mycket 1999... Den dyrare modellen har ju också snabbare processor vilket märks tydligt.

Sen att den inte har rörliga delar gör ju att den är överlägsen. Den går inte sönder. Iallafall inte på samma sätt som en hårddisk då det inte finns någon arm som kan repa skivorna och förstöra blocken.

Får man välja vilken dator man vill och är inne på Air så är ju SSD-varianten ett självklart val.

Det är ju en liten dator och den kommer släpas runt en hel del och då är det inte så kul med vanlig hårddisk. Blockfel på hårddiskar är det vanligaste felet på datorer vi får in här där jag jobbar och det är precis lika vanligt i PC-världen..

 

En sak att tänka på när om man köper en Air är att köra den så snålt som möjligt. Core shutdown är inget roligt och inget vi som service provider kan göra något åt. Kör inte heller Parallels då det orsakar Kernel Panic i samband med Core Shutdown.

 

Min uppfattning om Air är att det antingen är brats, som har för mycket pengar, eller tanter, som har för mycket pengar, som köper den. Jag har både en Macbook och en MacBook pro och MacBooken är ju att föredra när man reser men tycker inte Pron känns klumpig alls. Jag skulle satsat på den dyra 15 tummaren. Som tidigare talare sagt kommer din stationära bli din andra dator och det tror jag mest beror på att din bärbara kommer vara en Mac och inte att den är bärbar ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med så är SSD-disken betydligt snabbare. Datorn sparkar igång på ett litet kick, även när den är helt avstängd. Alla program startar snabbare och datorn känns så sjukt mycket rappare. Tänk på att den med vanlig hårrdisk endast snurrar 4200rpm vilket känns väldigt mycket 1999... Den dyrare modellen har ju också snabbare processor vilket märks tydligt.

Vad jag har läst så drar de inte mindre ström än en vanlig disk utan snarare mera ström samt att prestandavinsten är ganska marginell. Dessutom tappar du 16GB i storlek mot den vanliga disken. Jag anser att det är för tidigt att gå över på denna oprövade teknik som både är dyrare och sämre än en vanlig HD. Flashdiskar försämrar batteritiden Kortare batteritid med SSD

 

Sen att den inte har rörliga delar gör ju att den är överlägsen. Den går inte sönder. Iallafall inte på samma sätt som en hårddisk då det inte finns någon arm som kan repa skivorna och förstöra blocken.

Detta skrev jag som en fördel med SSD även om jag inte utvecklade det fullt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Risken" är stor att MacBook Air blir din "förstadator" då det är mycket smidigare och snabbare att ta till den när du behöver en dator. ;)

Den stationära kommer att bli "andradator" som du använder i nödfall, när du behöver sitta i flera timmar vid datorn och jobba med stora projekt.

Detta tänkte jag inte på men om den stationär datorn kör Windows och den bärbara OSX så är risken stor att du bara vill använda den bärbara datorn efter ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Har inte bestämt mig än vilken det ska bli, men vi får väl se.. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle defintivt inte välja något annat en en Macbook Pro (som har förvånandsvärt bra batteritid också förövrigt, min håller runt 4.5 timmar vid vanligt surfande), och är man väldigt stillsam- läser PDF i mörkret (MBPn sänker belysning och tangentbordsbelysning beroende på omgivande ljus (går att stänga av)) eller liknande så får jag ut lite över 5 timmar.

 

Tänk även på att om du tänkt skriva mycket på datorn, så är MBP eller MBA att rekommendera, MB har är i min smak värdelöst tangentbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Skulle defintivt inte välja något annat en en Macbook Pro (som har förvånandsvärt bra batteritid också förövrigt, min håller runt 4.5 timmar vid vanligt surfande), och är man väldigt stillsam- läser PDF i mörkret (MBPn sänker belysning och tangentbordsbelysning beroende på omgivande ljus (går att stänga av)) eller liknande så får jag ut lite över 5 timmar.

 

Tänk även på att om du tänkt skriva mycket på datorn, så är MBP eller MBA att rekommendera, MB har är i min smak värdelöst tangentbord.

 

MacBook Air och MacBook har samma tangentbord. Det enda som är negativt med MacBook är att kanten där man har handlederna är något vass. Sämsta tangentbordet tycker jag MBP har, sladdrigt och tangenterna sitter alldeles för tätt ihop

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha, alla tycker olika. Jag har en MacBook Pro med 15" skärm och även om det fungerar att ta den med sig så väger den en hel del. Däremot så är den helt kompetent nog att ersätta datorn hemma med. För mig var det viktigt att få hastighet och jag ville även ha det tåligare alumiumhöljet. Då jag även använder datorn för att lägga in musik från cd-skivor och film från DVD så behöver jag ju en också sådan spelare.

Det är klart att man kommer långt även med en extern cd/dvd-spelare eftersom man oftast inte behöver skivor när man är ute och reser. Då använder man det man redan har på hårddisken. Det beror alltså helt på vad du känner för och hur du vill använda datorn. Men ska du bära på den varje dag så hade jag nog valt en mindre modell än MBP. Sen är det ju frågan om du kan leva utan cd-läsare när du reser och om du tycker det är värt pengarna med en Air och den tyvärr mindre hårddisken.. men det är ju den läckrare av maskinerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook Air och MacBook har samma tangentbord. Det enda som är negativt med MacBook är att kanten där man har handlederna är något vass. Sämsta tangentbordet tycker jag MBP har, sladdrigt och tangenterna sitter alldeles för tätt ihop

Ja du har rätt, mitt minne svek mig vad det gäller MBA.

 

Däremot håller jag inte med om att MBP tangentbordet är dåligt, jag tycker det är helt kanon att skriva på- framförallt så är tangenterna sköna- det enda som irriterar mig är att dom placerat FN (funktionstangenten) där control normalt sitter, men det är ju inte första tangentbordet som är sådant. att tangenterna sitter förhållandevistätt tycker jag bara är en fördel.

 

---

 

Håller heller inte med MrWalker, MBP väger runt 2.5kg tycker inte alls det är farligt jämfört med andra portabla.

 

Något som jag däremot kan tycka är lite otrevligt är att den blir förhållandevisvarm på undersidan vid lite tyngre arbete, men det gäller nästan alla portabla idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att den är precis på gränsen för vad man vill bära med sig (15 tums MBP alltså).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att 13-15 tum är optimalt för hur stor en laptop ska vara. 17 är lite åt det stora hållet, men jag skulle kunna tänka mig en sådan också.

 

Jag såg däremot ett monster från ASUS på 19 tum på OnOff... den är INTE acceptabel för min del :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppar in i tråden lite....

 

Äntligen har jag hittat datorn för mig, MBA. Har gjort mig av med mitt monster, MBP 17".

 

Vilken arbetshäst, men lite overkill för mina behov.

 

Köpte hårddisk varianten, men funkar bra iallafall. Känns inte seg eller så.

 

MBP kändes lite "släpbar"

 

 

:bultandehjarta: Air

 

 

:borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...