Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Program för att rippa CD


Ivenblixt

Rekommendera Poster

När man importerar skivor i iTunes så läggs dom in med konstiga namn och görs inte speciellt lättilgängliga, jag antar att det har med fildelning att göra. Finns det några bra gratisprogram som kan göra detta med ett bra resultat? Jag vill helst inte lägga in som mp3 utan i något format med bättre kvalitet, typ AAC eller om det finns något annat som podden klarar av att läsa som är bättre.

 

Någon som har erfarenhet av andra program än iTunes att rippa i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va? När jag rippar i iTunes så kan jag välja nästan alla filformat och låtarna blir inte alls konstiga..

 

Så här ser de ut i en mapp jag rippat, Och man kan välja ifall låtnumret ska vara med eller ej.

 

faladake.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt iTunes funkar också bra. Du måste se till att ha bra taggad musik bara, eftersom iTunes skapar filnamnen och lagringsplats utefter ID3-taggarna (artist/låt/album osv.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag var otydlig eller om jag kanske bara inte gör rätt, men jag menar att om jag vill kika på låtarna i en vanlig mapp (någonstans på disken finns dom ju) och inte i iTunes så heter dom skumma saker.

 

Hmm... jar får nog återkomma när jag vet vad jag undrar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag var otydlig eller om jag kanske bara inte gör rätt, men jag menar att om jag vill kika på låtarna i en vanlig mapp (någonstans på disken finns dom ju) och inte i iTunes så heter dom skumma saker.

 

Hmm... jar får nog återkomma när jag vet vad jag undrar...

Med iTunes är det tänkt att man inte ska behöva kika på dem i deras mappar på hårddisken. iTunes sköter allt åt dig bara du id-taggar dem ordentligt - vilket ju lättast görs automagiskt av iTunes självt på internet (Avancerat-menyn).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla mina rippade skivor har fullt läsbara filnamn, både i iTunes och i Finder. Efter att jag rippat och hämtat namn från CDDB. Det finns väl någon lågbudgetskiva som har låtnamn "spår 1" osv, men det är definitivt inget större problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väljer jag "Konvertera ID3-taggar" då? Vilken taggversion ska jag ta?

Välj "Hämta CD-spårnamn" när du sätter i en skiva, så får du hem all info om skivan som finns. Rippa den sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att Ivenblixt råkat se hur musik-filerna sorteras på en Ipod(?) och det är inte det lättaste...då blir det verkligen kaos.

Använd Senuti eller Yamipod för att se och kopiera filer från Ipod...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...