Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur svenskanpassad är iPhone?


Renée

Rekommendera Poster

Hur svenskanpassada är nya iPhone när det gäller t.ex gpsens möjligheter att hitta Svennes korvkiosk i Bromölla (istället för Johnys Pizza på Manhattan eller hur det nu var) eller att ge mig vettiga stavningstips när fingrarna slinter i min SMS-konversation? Måste man fixa extra program och hålla på att pyssla för att få det rätt eller kommer den med allt jag behöver för dessa basicfunktioner tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur svenskanpassada är nya iPhone när det gäller t.ex gpsens möjligheter att hitta Svennes korvkiosk i Bromölla (istället för Johnys Pizza på Manhattan eller hur det nu var) eller att ge mig vettiga stavningstips när fingrarna slinter i min SMS-konversation? Måste man fixa extra program och hålla på att pyssla för att få det rätt eller kommer den med allt jag behöver för dessa basicfunktioner tro?

 

Alla andra mobiler jag haft har haft svensk stavning (T9 alltså). Ser inte varför iPhone inte skulle ha det.

När det gäller GPSen beror det väl helt på Google maps eller har jag fel?

 

http://maps.google.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte google maps är speciellt bra. Kunde tex inte hitta Ullevi arena på min Iphone. Fanns inte med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte google maps är speciellt bra. Kunde tex inte hitta Ullevi arena på min Iphone. Fanns inte med.

 

Jaså? Finns ju med på hemsidan. Det är väl exakt samma?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte google maps är speciellt bra. Kunde tex inte hitta Ullevi arena på min Iphone. Fanns inte med.

 

Testa "Ullevi Göteborg". ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa "Ullevi Göteborg". ;)

 

Då får man upp varenda gata i Göteborg som har ngt med Ullevi att göra utom själva arenan. Blir inte ett dugg lättare att hitta :) Helt värdelöst.

Men jag söker kanske på fel namn. Heter det inte Ullevi arena?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då får man upp varenda gata i Göteborg som har ngt med Ullevi att göra utom själva arenan. Blir inte ett dugg lättare att hitta :) Helt värdelöst.

Men jag söker kanske på fel namn. Heter det inte Ullevi arena?

 

Heter den inte bara Ullevi?

När jag söker på "ullevi, göteborg" får jag upp Ullevi som resultat D (nummer 4 alltså).

Det är väl arenan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhone har inte T9 som andra telefoner har. Den använder istället avancerade algoritmer för att tolka vad du vill skriva. Precis som i exemplen där han skriver ouzza så förstår iPhone att han egentligen vill skriva pizza. Den känner av vilka ord som stavas med de bokstäverna du har skrivit och sedan "förstorar" den de bokstäver som är kvar för att skriva de orden du kan skriva! Hoppas att inte det blev för konstigt!

 

Exempel: du skriver Jonath, då kommer iPhone automatiskt göra tryckytan för A:et större då det är nästa logiska bokstav du kommer skriva. Efter det kommer den göra N:et större då det är nästa efter A:et. Förstår ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhone har inte T9 som andra telefoner har. Den använder istället avancerade algoritmer för att tolka vad du vill skriva. Precis som i exemplen där han skriver ouzza så förstår iPhone att han egentligen vill skriva pizza. Den känner av vilka ord som stavas med de bokstäverna du har skrivit och sedan "förstorar" den de bokstäver som är kvar för att skriva de orden du kan skriva! Hoppas att inte det blev för konstigt!

 

Vet inte om du riktade det till mig, eftersom jag nämnde T9.

Isf så var det så att jag menade att eftersom andra mobiler har svensk stavning skulle det vara konstigt om iPhone inte hade det, även om de använder sig av olika tekniker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ok, nu förstår jag!

 

Efter att ha tittat på alla videor och genomgånger i ändlösa timmar kan jag säga såhär. Enligt det som har sagts i genomgångarna ska den ha en ordbok för alla länder som den lanseras i, detta kommer tillsammans med 2.0 programvaran. Detta inkluderar, svenska menyer, svenskanpassat "tangentbord, i brist på andra ord" och svensk ordbok. Så för att svara på frågan, jag, den kommer föreslå svenska ord till dig samtidigt som du skriver vilket gör att du efter ett tag kommer få upp en högre skrivhastighet på iPhone än du har på din nuvarande telefon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...