Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bullen


snowreeler

Hur vill du ha din bulle?  

26 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad smakar bäst?

    • kanel
      20
    • nötter
      5
    • kardemumma
      4
    • slät
      2
    • annat
      1
    • jag äter inte bullar
      1


Rekommendera Poster

snowreeler

Efter att det uttryckts gillande av dessa snäckor i en annan tråd skapas härmed en omröstning med tillhörande tråd. Mumsa på!

 

För övrigt kan jag säja att nötbullar och kanelbullar smakar bäst när man bakar dom själv. Köpta i butik av märket Skogaholms osv duger väl men inte så bra som de man gör själv. Bagerierna gör bra snäckor också.

post-17785-1215609166.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanel eller kardemumma, ständigt dessa svåra val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Givetvis kanel, förutsatt att det är vanlig "kaffe och bulle"-bulle som den på bilden vi talar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanel!!!

 

Inget med nötter eller mandel eller annan skit!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är helt tokig i nötter av alla de slag, även i bullar. Sen är ju kanelbullar en riktig klassiker, som inte heller den går av för hackor. Nybakade kanelbullar med ett glas mjölk är det inte mycket som slår.

*Sternis funderar riktigt ordentligt på att springa iväg och baka bullar*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min farmors vanilj-bullar är godast!!!

 

Men alla bullar utom de tråkigt släta bullarna är ju såklart mums...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken fråga. :chockadskeptisk:

 

Jag kan ju inte välja mellan dem, fattar du väl!!!!! :totaltgalen::utskallning:

 

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den tunga basen i kryddan ska vara kanel, mycket kanel. Det ska vara så pass mycket kanel (helst nymald - inte för finmald - från stång) att man nätt och jämnt kan skönja den ljusa degen genom fettlagret. Men man kan med fördel lägga till kardemumma, det ger en "sötare" kryddsmak. Kardemumman får gärna vara i lite grövre bitar, men inte för mycket. Eventuellt vanilj också (frökenvarning).

 

Skivad mandel ovanpå smakar inget och fastnar i tänderna, det är mest "ögongodis". Jag väljer bort det. Pärlsocker erfordras. Eller varför inte krossat råsocker? Sedan är det viktigt att degen inte är för luftig, och att man har mycket smör eller margarin emellan. Fettet balanserar sötman och accentuerar kryddsmakerna.

 

Industribullar smakar inte bra. De bästa jag har ätit är de gigantiska bullarna som, i alla fall förr, serverades på kaféerna i Haga, Göteborg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fin sammanfattning, Alix! Tummen upp! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanel tycker jag är godast, men pistage är en bra utmanare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

 

Industribullar smakar inte bra. De bästa jag har ätit är de gigantiska bullarna som, i alla fall förr, serverades på kaféerna i Haga, Göteborg.

 

Finns inte de stora kvar i Haga? Fick för mig att jag såg dem sist jag fikade... sånt kan man inte ta bort, om dem är borta :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*Sternis funderar riktigt ordentligt på att springa iväg och baka bullar*

OK, jag kommer förbi om en halvtimme, är dom klara då? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inte de stora kvar i Haga? Fick för mig att jag såg dem sist jag fikade... sånt kan man inte ta bort, om dem är borta :(

Det var ett tag sedan jag var där, så jag vet inte. Någon som vet? Så jag kan fika där nån gång i augusti...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, nybakta bullar och ett glas mjölk till ska det va... oavsett sort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
Det var ett tag sedan jag var där, så jag vet inte. Någon som vet? Så jag kan fika där nån gång i augusti...

Tja, nu fick man ett skäl att ägna lite semester åt bullspaning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns inget som konkurrerar med kanelbullar .. och det ska vara de kanelbullar som mamma bakade när jag var liten, med ganska mycket kanel. Värdig utmanare är 7-elevens kolabullar, men de har fortfarande lång väg kvar.

 

Det var ett tag sedan jag var där, så jag vet inte. Någon som vet? Så jag kan fika där nån gång i augusti...

 

De finns absolut kvar. :)

Smällde i mig en sådan senast i våras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill ha bullen med mandelmassa och grädde ovanpå!

 

 

Annars när det inte går så går det bra med kanelbullar med kardemumma i och ju mer sånt desto godare.

 

 

Sen finns det ett fik i Stockholm på söder som säljer kanelbullar med massor av vallmofrön i, det är riktigt gott oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...