Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Missnöje med Vista driver upp försäljningen av Macar


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Nyhetsroboten

Det har aldrig sålts lika många Macar som i dagsläget. När analytikerna ska försöka förklara Apples framgångar pekas missnöje med Windows Vista ut som främsta orsaken. Läs hela nyheten på MacWorld.se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista är grafiska tillägg till Windows XP som ger lite av Mac-look och äter massa av hårdvaran.

Följer vi Mac OS X utvecklingen så har Apple gjort smärre förändringar av det grafiska gränssnittet, koncentrationen har istället legat på att förbättra funktionerna "under ytan", som buggfixar och införandet av nya teknologier och lösningar.

Finder har uppgraderats med nya funktioner och möjligheter.

 

Vista - en XP med mer avancerad grafik. Och förvirrade varianter. Home edition, enterprise edition och bla bla...

Leopard - klientversion eller server. Det räcker så.

Så, ja - jag förstår att Microsofts kunder är missnöjda. Windows XP är bra (för att vara Windows). Vista erbjuder egentligen inget nytt, det är bara "flashigare". Och om det nu är så viktigt för Microsoft att härma orginalet, så är detta en signal till kunderna att Microsoft gillar orginalet (varför skulle de annars härma det?) och då tittar ju kunderna också på orginalet och upptäcker - wow, detta är ju bra! Och då blir det Mac istället för Vista.

 

Och vill man - eller måste man - så kan man ju faktiskt köra Vista på en Mac också. :)

Jag tror många privatpersoner kör så. Mac för sin egen del, men Windows för att de kör vissa saker på jobbet som de behöver ha tillgång till i hemmakontoret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Windows XP på min PC. Kommer inte byta till Vista inom överskådlig framtid.

Ser inte riktigt poängen med det. Det är bara massa försämringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen
....

 

Vista - en XP med mer avancerad grafik. Och förvirrade varianter. Home edition, enterprise edition och bla bla...

Leopard - klientversion eller server. Det räcker så.

Så, ja - jag förstår att Microsofts kunder är missnöjda. Windows XP är bra (för att vara Windows). Vista erbjuder egentligen inget nytt, det är bara "flashigare". Och om det nu är så viktigt för Microsoft att härma orginalet, så är detta en signal till kunderna att Microsoft gillar orginalet (varför skulle de annars härma det?) och då tittar ju kunderna också på orginalet och upptäcker - wow, detta är ju bra! Och då blir det Mac istället för Vista.

....

 

När jag skulle köpa Windows för BootCamp (behöver Win för bokföring och webserver) fick jag frågan, "Du som har 64-bitars Mac har lite att välja på, över 25 varianter av Vista".

Jag beskrev vad jag var ute efter, och fick till svar. "Ja då har du bara fyra Vista att välja mellan".

"På XP då" frågade jag. "Bara två, XP Pro 32 eller 64 bitar".

Så jag valde XP pro 32 och Parallels.

 

Ok, jag gillar att shoppa och kolla på tekniska saker men efter det köpet var jag helt slut.

Strax efter kom Leopard. Endast i EN version. Är det konstigt att Mac gårfram och Win tillbaka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MS sitter fast i sin egen storhet. Dom måste alltid se till att vara bakåtkompatibla och kan aldrig städa ur ordentligt, börja på ny kula och fixa paradigmskifte. Så - dom sitter fast i ett träsk grundat för mycket länge sedan. Idag är Windows ett kluster som ingen egentligen har koll på. Trasslet har mytiska dimensioner. Någonstans där nere ligger DOS - en anakronism från en svunnen tid.

Apple's litenhet har varit deras välsignelse. Dom har genomför dramatiska utvecklingsskiften flera gånger. Ingen bakåtkompabilitet. Bara gett järnet och hoppat på bästa koden och tekniken som finns just då. Och dom har lyckats så bra att kunder har hängt med trots tuffa tider och mycket jidder under övergångstider. Nu är det värsta över för en tid och Apple börjar skörda frukterna.

 

Detta - tror jag - är anledningen till att OSX är så vida överlägset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tor att det stämmer bra som Zimmerman säger för om Microsoft skulle börja om med helt ny programkod så skulle folk lika gärna kunna byta till OSX eller Linux då de gamla programmen i alla fall inte skulle fungera. Nu fungerar inte alla program på Vista i alla fall så jag vet inte vad de gjort för tabbe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples enda egentliga stora systemskifte var ju från Mac OS till Mac OS X. De underlättade skiftet genom att ha Classic-läget i de första Mac OS X versionerna. Med Tiger kom skiftet från Power PC till Intel, men det var väldigt väl förberett och Apple kom på Universal Binary så program passade för båda plattformarna. För icke Universal binary så finns det ju en inbyggd emulator av Power PC i Tiger. Går lite långsammare än på Power PC men hey, det fungerar ju!

 

Leopard introducerar en del nya funktioner och tillägg - vilket har gjort att det finns flera program nu som utvecklats särskilt för Leopards nya tekniker och då inte fungerar med äldre OS versioner, men jämfört med röran i Windows lägret så är det ingen stor grej.

 

Microsoft har gjort flera systemskiften. Från Windows 3 till 95, det var ett stort hopp. Många program fungerade inte, och många av de som trots allt fungerade hade problem. (Jag körde Lotus Ami Pro då för Win 3.11 och det fick tuppjuck på Windows 95). Nästa "milstolpe" var Windows 98. Många program för Win 98 fungerade inte på Win 95.

Till råga på allt utvecklade Microsoft ett affärs-OS - Windows NT. Som hade annan kodkärna än Windows 95. Ojoj!

Och detta vart till Windows 2000, för business. Windows ME, som fanns samtidigt som Windows 2000, hade fortfarande kodkärnan från 95 med DOS i botten. Med XP blev det enhetligt, till slut. Någorlunda. Ok, det fanns en home edition och enterprise, men kodkärnan var samma.

Och nu har det blivit rörigt igen med Vista...

Man blir snurrig bara man tänker på det!

 

På det stora hela tycker jag faktiskt att Apple har hanterat detta bättre än Microsoft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snowreeler

Nu har dessutom Microsoft begravt XP för all framtid. De ska satsa fullt ut på hönan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har dessutom Microsoft begravt XP för all framtid. De ska satsa fullt ut på hönan.

Precis. MS satsar på Hönan för att mer eller mindre tvinga på folk ett OS som dom inte har hårdvara att installera och köra OS:et på. Ett OS som inte tillför något nytt, som bara är grafiskt lullull.

Men dom har eg inget val eftersom vanliga användare och IT-ansvariga över hela världen insett vilken Crapware som Hönan är och helt sonika kastat ut fågeln och uppgraderat Gratis till XP. Sånt tänkande betéende genererar inga pengar åt Microsoft.

XP är också det ett crapware, men i jämförelse med Hönan så är det ett under av effektivitet och glans. Precis som med det mesta som kommer ifrån Redmond.

 

Note: Microsoft har väldiga problem att sälja in Vista i Lettland då Vista betyder Höna på lettiska.

För er som undrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men dom har eg inget val eftersom vanliga användare och IT-ansvariga över hela världen insett vilken Crapware som Hönan är och helt sonika kastat ut fågeln och uppgraderat Gratis till XP. Sånt tänkande betéende genererar inga pengar åt Microsoft.

Även om man kan nedgradera Vista gratis till XP så genererar det pengar till Microsoft då man måste betala för Vista licensen som man inte använder. Det enda som Microsoft tappar på att behålla XP är att de måste ha support på flera operativsystem samtidigt vilket kostar pengar och resurser för Microsoft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...