Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

cyberduck


rebeccawiklund

Rekommendera Poster

rebeccawiklund

hej jag har laddat ner cyberduck för att jag ska kunna använda ftp på min macbook men jag fattar noll..hur ska jag gör å så.jag är skit dålig på både datorer och har nyss skaffat mig en mac.

jag ska öppna en webshop de är därför dom sa att jag ska ladda ner så jag kan ha ftp men varför ska jag igentligen ha de för?

är i akut hjälp fattar inget om de här med kodning å sånt

tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet! :)

 

Cyberduck används för att ladda upp hemsidor till ett webbhotell. Hemsidorna består av textdokument och bilder. För att kunna använda Cyberduck behöver man alltså ett webbhotell och en domän. En domän är en plats på en server (webbhotellet) dit andra kan surfa via domänadressen, som oftast är en www-adress.

 

Om man skaffar en domän får man uppgifter om användarnamn och lösenord för att kunna ladda upp filer till domänen. Dessa uppgifter kan man lagra i Cyberduck, så att man inte måste skriva in dem igen.

 

Du behöver alltså en färdig hemsida/hemsidor i en mapp, = din webbshop, som du kan ladda upp via Cyberduck. Du behöver också en domän, alltså din personliga internetadress, av typen www.minwebbshop.se, eller liknande. Har du det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rebeccawiklund

tack för svaret!

jag ska köpa en webbutik då ingår domän och webbhotell de är därför jag fråga för jag ska skaffa=) men hur gör jag när jag har fått min hemsida hur använder jag cyberduck??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack för svaret!

jag ska köpa en webbutik då ingår domän och webbhotell de är därför jag fråga för jag ska skaffa=) men hur gör jag när jag har fått min hemsida hur använder jag cyberduck??

Det beror på hur webbutiken fungerar. Jag antar att du ska uppdatera den emellanåt, med priser och bilder på varorna. Nya filer (text och bilder) skickas då via Cyberduck till webbhotellet. Beroende på vilket sorts program som hanterar webbutiken, html-editorn, så skapar programmet nya filer som ska skickas iväg. Det går inte exakt att svara på din fråga, innan man vet vad det är för ett program. Själv har jag bara erfarenhet av iWeb och Quark Xpress. Men det finns mycket mer avancerade program. Och det finns också webbaserade program som redigerar html-sidor.

 

Den som säljer webbutiken till dig borde kunna guida dig hur du ska göra. :) Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojoj, jag är inget proffs på det här med hemsidor osv. men jag skulle rekommendera att läsa på. Sök på google där kan du nog hitta en hel del av dina svar. Fråga även personen eller företaget som har gjort hemsidan hur man gör. Du kan nog vända dig till webbhotellet också.

 

Välkommen till forumet föresten :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om cyberduck är som det var för några år sen när jag använde det så när man öppnar programmet tror jag man först letar upp preference el liknande och skriver in adressen till sin hemsida och lite uppgifter du får fr webhotellet, när det är gjort ser du en massa rader på vit bakgrund bara typ, dit drar och släpper du in dina sidor och saker du vill föra över från din hårddisk till webhotellts server och funkar det så ser du dina filer stå på raderna, raderna är webserverns filkatalog, det är så enkelt så man blir lite konfunderad först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om cyberduck är som det var för några år sen när jag använde det så när man öppnar programmet tror jag man först letar upp preference el liknande och skriver in adressen till sin hemsida och lite uppgifter du får fr webhotellet, när det är gjort ser du en massa rader på vit bakgrund bara typ, dit drar och släpper du in dina sidor och saker du vill föra över från din hårddisk till webhotellts server och funkar det så ser du dina filer stå på raderna, raderna är webserverns filkatalog, det är så enkelt så man blir lite konfunderad först.

 

Det är så enkelt jag som trodde det var svårt jaja där ser man ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...