Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Uppgradera G4 - hur gör man?


jonathan.persson@gmail.com

Rekommendera Poster

jonathan.persson@gmail.com

Hej alla glada. Jag är en novis i forumvärlden men en gammal Macanvändare.

Fråga

Hur uppgraderar jag min stationära G4 så den blir lite snabbare?

Jag vill kunna spela flashspel och klippa lite mer film på den. Och kanske spela The Sims.

 

VAD ska jag köpa?

Var ska jag köpa det?

 

Ytterst Tacksam för svar!

/ Jonathan Persson, Student Göteborg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr blir det nog billigast och bäst om du köper en Mac Mini.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Uppgradera inte. Köp en ny dator. Mycket billigare.

 

I och med att din dator är ungefär nio år gammal är det tyvärr inte mycket att tänka på. Det finns processoruppgraderingar, men de är dyra. Till exempel Sonnet har G4-uppgraderingar, och i och med att du har en dubbel 450 MHz nu vill du ju inte gå till deras minsting som är enkel 1,0 GHz. Den kostar 170 dollar och är nog inte jättemycket snabbare än dina två processorer tillsammans. Men säg att du skulle köpa en enkel 1,6 - 1,8 GHz (170-250 dollar) eller en dubbel 1,6 GHz (400 dollar) plus frakt och moms så ser du att du snart är uppe i en Mac mini som äter en sådan maskin till frukost.

 

 

Angående minne; du har ju rätt bra med RAM. Du skulle kunna köpa fyra gånger 512MB och installera. PC133 ska det vara i så fall, men en sådan sticka minne kostar typ 800 kr.

Jag tror visserligen inte att du vinner särskilt mycket alls på att uppgradera minnet på det sättet. Du har mycket minne för en så gammal dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jonathan.persson@gmail.com

jag fattar, tack så mycket. Jag ska alltså köpa en iMac mini... jag får börja spara. Vilka har dom billigaste?

 

ps

tack för snabbt svar och OJ vad skönt det var med forum!, hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Du vet kanske att du har 10% studentrabatt på Apple store på weben?

 

4500 kr repsektive 6200 kr betalar du för de olika modellerna. Frakten är fri.

 

 

Edit: la till att apple store i sverige givetvis bara finns online. http://apple.se/store

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående minne; du har ju rätt bra med RAM. Du skulle kunna köpa fyra gånger 512MB och installera. PC133 ska det vara i så fall, men en sådan sticka minne kostar typ 800 kr.

 

Wohoo, nu skall vi inte överdriva!

http://eshop.macsales.com/item/Other%20Wor...ng/133SD512328/

Cirka 35 dollares för 512 MB. Går utmärkt med PC100 också.

En G4:a kan, såvitt jag vet, bara adressera 1,5 GB minne så det finns ingen anledning att gå över den gränsen.

 

Det är jättekul att uppgradera sina gamla datorer, faktiskt ett av mina favvoprojekt!

Om du vill köpa en bättre processor så kanske denna skulle kunna vara intressant:

http://eshop.macsales.com/item/PowerLogix/PF47S1800A/

Med den så kan man köra OS 9!!!

 

Tyvärr så är det nog så som de andra säger att det inte lönar sig. En G5:a på Tradera går på ca 3500 kr. Du kommer upp i 2130 bara genom att byta processor och tre minnesstickor. Är ganska säker på att G5:orna har väsentligt bättre grafikkort och snabbare pipelines öht.

Köp en G5:a istället eller om du har råd en ny iMac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer upp i 2130 bara genom att byta processor och tre minnesstickor.

 

På G4:an alltså!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En G4:a kan, såvitt jag vet, bara adressera 1,5 GB minne så det finns ingen anledning att gå över den gränsen.

Gäller inte det bara om man kör OS 9? Det är alltså inte hårdvaran som begränsar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäller inte det bara om man kör OS 9? Det är alltså inte hårdvaran som begränsar.

 

Så var det ju! Max 2 GB är det ju i OS X! :stjarnsmall: Förlåt!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...