Puh Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Jag undrar om det är fler som stött på problem med iWeb-gjorda hemsidor som lagts upp på annan server än .Mac? Jag har skapat ett flertal hemsidor och lagt upp dessa på olika servrar och då jag oftast frångått ursprungliga mallar och "byggt ut dessa" för att passa beställarna, så funkar de kanon med Safari. Funkar också hyfsat med Firefox och Opera men där ramlar dock t ex skuggor (skapade med iWeb-vertyget) bort och vissa länkar funkar inte alltid. För de som sitter med Windows och IE är det närmast ett skämt. De får upp blanka fönster, rutor över vissa partier m m Att Apple pratar om kompabiliteten mellan Mac och PC som vore det självklart måste ju vara nys... eller har någon en annan uppfattning här? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Jag har gjort egna hemsidor i iWeb, lagt dem på egen domän, och fått bekräftat från W3C att de följer standard. Och därmed lagt en valideringsruta på hemsidan. Sidan läses in korrekt av Safari. Andra webbläsare har jag inte testat. Om sidorna följer standard kan problemet knappast hittas i iWeb eller Safari. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Har du ett länkexempel så vi kan ta oss en titt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Som vanligt när man designar hemsidor så måste man kolla med flera webbläsare eftersom olika webbläsare visar sidor på olika sätt. Största boven i dramat är Microsoft som med sin Internet Explorer har frångått den officiella standarden. Detta hände med en gång när Internet Explorer lanserades. När IE lanserades en gång i världen på stenåldern, så var det inte så mycket man kunde göra om man följde officiell standard. Så det skapades då två "inofficiella" standarders - Netscape och IE. Nu var dessa inte kompatibla med varandra, så som utvecklare var man tvungen att i början av sidan ha en koll på vilken webbläsare som användes och då göra två olika versioner av hemsidorna - en som fungerade för Netscape och en som fungerade för IE. Nu finns det dock sedan länge en bra och matig officiell standard för hur man gör webbsidor - W3C. Så nu finns det den officiella standarden och sen så finns IE. IE följer fortfarande inte officiell standard, utan Microsoft har utvecklat sin egen IE "standard" vidare. Det är därför som många hemsidor ser peck ut i Safari om de är gjorda för IE eftersom Apple följer standarden, medan Microsoft inte gör det. Jag vet flera sidor som ser helknäppa ut i Safari... men som ser bra ut i IE. Ska man då skylla på Apple som följer standarden, eller Microsoft som gör sin egen standard? Det är ingen hemlighet att iWeb följer W3C standarden och inte Microsofts egna påhitt. Och det är heller ingen hemlighet att Safari är mycket mer W3C anpassad än vad Internet Explorer är. Spelar ingen roll huruvida man laddar upp på en .mac-server eller någon annan server, för det är ju fortfarande samma kod. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Steffo128 Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Hej! Jag har gjort ett flertal sidor med iWeb och laddat upp på ett webbhotel som använder en Linuxmaskin. Det funkar perfekt i Safari, IE och FF. Kanske detta kan vara en ledtråd? då jag oftast frångått ursprungliga mallar och "byggt ut dessa" för att passa beställarna MVH / Stefan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Northwiz Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Jag undrar om det är fler som stött på problem med iWeb-gjorda hemsidor som lagts upp på annan server än .Mac? Jag har skapat ett flertal hemsidor och lagt upp dessa på olika servrar och då jag oftast frångått ursprungliga mallar och "byggt ut dessa" för att passa beställarna, så funkar de kanon med Safari. Funkar också hyfsat med Firefox och Opera men där ramlar dock t ex skuggor (skapade med iWeb-vertyget) bort och vissa länkar funkar inte alltid. För de som sitter med Windows och IE är det närmast ett skämt. De får upp blanka fönster, rutor över vissa partier m m Att Apple pratar om kompabiliteten mellan Mac och PC som vore det självklart måste ju vara nys... eller har någon en annan uppfattning här? Har du validerat sidorna? http://validator.w3.org/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
gorancarlsen Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Jag undrar om det är fler som stött på problem med iWeb-gjorda hemsidor som lagts upp på annan server än .Mac? Jag har skapat ett flertal hemsidor och lagt upp dessa på olika servrar och då jag oftast frångått ursprungliga mallar och "byggt ut dessa" för att passa beställarna, så funkar de kanon med Safari. Funkar också hyfsat med Firefox och Opera men där ramlar dock t ex skuggor (skapade med iWeb-vertyget) bort och vissa länkar funkar inte alltid. För de som sitter med Windows och IE är det närmast ett skämt. De får upp blanka fönster, rutor över vissa partier m m Att Apple pratar om kompabiliteten mellan Mac och PC som vore det självklart måste ju vara nys... eller har någon en annan uppfattning här? Vi är ett gäng som har varsina sidor. Min ligger på en egen server andra har .Mac och ytterliager andra på webhotell. Det mesta fungerar mycket bra. Genomgående är det ett problem med Win med IE. Där visas inte alltid sidorna rätt. Win/safari Mac/Safari är alla OK. Jag vill påstå att de är IE som är problemet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puh Posted July 7, 2008 Author Share Posted July 7, 2008 Ja, problemen uppträder bara i Windows och Vista... Kolla här http://www.lanneberg.se och http://www.lannebergmanne.se t ex Link to comment Share on other sites More sharing options...
fps Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Ja, problemen uppträder bara i Windows och Vista... Kolla här http://www.lanneberg.se och http://www.lannebergmanne.se t ex lanneberg.se verkar väldigt tung. Sitter på en hyfsat snabb uppkoppling och det tog ändå ett par sekunder för bakgrunden att laddas ner och renderas. Skulle detta också kunna vara problemet för IE? Sitter i en ren Mac-miljö så jag kan inte kolla hur det ser ut på IE. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrisse Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Att IE är problemet gör ju inte att problemet blir mindre med tanke på att majoriteten av webbanvändare använder den. Tyvärr är det väl så att man måste kolla och göra div "fulhack" för att få det att funka även där, pgn är väl ett av de stora problemen och de har väl iWeb nästan som standard Läste för ett tag sedan att 40 % använde IE 6 och den är väl värst! Jo, jag vet att användarsiffror är diskutabla med tanke på att det avspeglar en stor population och inte de som ev besöker sidan - men de kan nog användas som en indikation Link to comment Share on other sites More sharing options...
jmx Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 lannerberg.se funkar fint i XP och IE 6 och 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Att IE är problemet gör ju inte att problemet blir mindre med tanke på att majoriteten av webbanvändare använder den. Om inte Muhammed vill komma till berget, får väl berget komma till Muhammed.* * (travesti på italiensk anekdot, förmedlad av Francis Bacon 1625) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Northwiz Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Ja, problemen uppträder bara i Windows och Vista... Kolla här http://www.lanneberg.se och http://www.lannebergmanne.se t ex Sidan validerar så det är inget fel på koden. Du lär få göra justeringar så att den fungerar i IE också. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puh Posted July 7, 2008 Author Share Posted July 7, 2008 Sidan validerar så det är inget fel på koden. Du lär få göra justeringar så att den fungerar i IE också. ...och hur gör man det? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Northwiz Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 ...och hur gör man det? Flytta, justera och ändra tills det fungerar i IE - alternativt använda olika CSS-filer eller anropa annan kod då det är IE som används. Det finns mer än en metod. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dupont Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Ja, iWeb-sidor är extremt tunga och fungerar uselt i t.ex. IE. I IE faller de flesta bilder (inkl. header-text) bort för mig i de fall jag testat (ett exempel är temat "Vattenfärg"). Det finns massvis trådar om iWebs brister på Apples supportforum. Oavsett vad man tycker om IE är det fortfarande en av de mest använda webbläsarna och därför funkar det inte att köra iWeb för sidor som "måste funka för alla". Själv har jag inte ett skvatt till övers för IE, men i vissa situationer måste man ändå ta hänsyn till att många använder det. Dessutom har många inget val, t.ex. på jobbet. iWeb är bra för "ploj"-sidor - det vore trevligt om Apple kunde utveckla det och öppna upp helt för skapande av egna themes osv, istället för att använda sig av fulhack som är fallet idag för sånt. Och att en väldigt enkel webbsida ska ta upp ca 2 mb är nästan pinsamt. Att redigera CSS o.dyl går ju, men det är inget kul projekt om man ofta gör uppdateringar eftersom det ständigt innebär manuellt petande. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Puh Posted July 7, 2008 Author Share Posted July 7, 2008 Ja, iWeb-sidor är extremt tunga och fungerar uselt i t.ex. IE. I IE faller de flesta bilder (inkl. header-text) bort för mig i de fall jag testat (ett exempel är temat "Vattenfärg"). Det finns massvis trådar om iWebs brister på Apples supportforum. Oavsett vad man tycker om IE är det fortfarande en av de mest använda webbläsarna och därför funkar det inte att köra iWeb för sidor som "måste funka för alla". Själv har jag inte ett skvatt till övers för IE, men i vissa situationer måste man ändå ta hänsyn till att många använder det. Dessutom har många inget val, t.ex. på jobbet. iWeb är bra för "ploj"-sidor - det vore trevligt om Apple kunde utveckla det och öppna upp helt för skapande av egna themes osv, istället för att använda sig av fulhack som är fallet idag för sånt. Och att en väldigt enkel webbsida ska ta upp ca 2 mb är nästan pinsamt. Att redigera CSS o.dyl går ju, men det är inget kul projekt om man ofta gör uppdateringar eftersom det ständigt innebär manuellt petande. Så vad är ditt råd då? Kan lite DW, men det är lite för "fyrkantigt" för mina behov... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mizhou Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Det tråkiga är bara att om alla forsätter att göra sidor som fungerar i IE, så kommerr inte MS att skärpoa till sig heller. Om alla börjar göra websidor som till 100% följer gällande standard, så kommer folk att upptäcka att de inte fungerar i IE, och gå över till Firefox, Safari eller andra webläsare, och DÅ först kommer MS att rätta in sig i ledet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrisse Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Mizhou, du har rätt. Problemet, i vart fall för mindre företag, är att medan gräset gror så dör kon. Man har inte råd att inte vara synlig för sina kunder och inte tillräckligt viktig/intressant för att kunderna ska byta webbläsare. Sedan förstår jag inte Puhs kommentar "DW, men det är lite för "fyrkantigt" för mina behov..." Allt du kan göra i iweb kan du väl göra i DW. Fast även där har du kvar problemet i IE. På frågan hur man gör för att få den synlig i IE tror jag att du måste leta fram alla problem som kan uppstå och sedan leta svaren på vart och ett av dem. En del hittar du här annat får du leta på andra forum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Finns det inget program som kan konvertera en färdig sida från W3C-standard till IE-standard? Och kan man inte låta hemsidan känna igen vilken webbläsare som används och skicka olika uppsättningar till W3C-webbläsare respektive IE? Om inte annat kanske jag har gett någon en affärsidé... Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcushedenstrom Posted July 7, 2008 Share Posted July 7, 2008 Finns det inget program som kan konvertera en färdig sida från W3C-standard till IE-standard? Det är väl bara att lägga armbågen på tangentbordet. Nej nu var jag elak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mizhou Posted July 8, 2008 Share Posted July 8, 2008 Mizhou, du har rätt. Problemet, i vart fall för mindre företag, är att medan gräset gror så dör kon. Man har inte råd att inte vara synlig för sina kunder och inte tillräckligt viktig/intressant för att kunderna ska byta webbläsare. Jo, jag förstår att många företag inte kan gå över på en gång, eftersom de förmodligen skulle tappa kunder till konkurrenterna. Däremot kunde t.ex alla myndigheter slopa stöd för IE direkt. Tänk om det gick att skicka in sin deklaration till Skatteverket med alla webläsare UTOM Internet Exploder. Då skulle många användare byta webläsare snabbt, och IE skulle snart vara historia. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mizhou Posted July 8, 2008 Share Posted July 8, 2008 Det är väl bara att lägga armbågen på tangentbordet. Nej nu var jag elak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chrisse Posted July 8, 2008 Share Posted July 8, 2008 Jo, jag förstår att många företag inte kan gå över på en gång, eftersom de förmodligen skulle tappa kunder till konkurrenterna. Däremot kunde t.ex alla myndigheter slopa stöd för IE direkt. Tänk om det gick att skicka in sin deklaration till Skatteverket med alla webläsare UTOM Internet Exploder. Då skulle många användare byta webläsare snabbt, och IE skulle snart vara historia. En nåd att stilla bedja om! Fast man skulle i vart fall kunna börja med att inte göra sidorna specialanpassade för IE utan hålla sig till strikt till "standard". Då skulle man ha ryggen fri. Kanske en fråga för EU dom har ju inte tidigare smekt MS medhårs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mizhou Posted July 8, 2008 Share Posted July 8, 2008 Fast man skulle i vart fall kunna börja med att inte göra sidorna specialanpassade för IE utan hålla sig till strikt till "standard". Jo, det var det jag menade, att man skulle hålla sig strikt till standarden, och då lär det ju inte fungera alltför bra i IE. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.