Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tyskt jätteförlag tröttnar på PC-strulet


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

En windoze pc på sophögen där den hör hemma... borde inte ALLA vara hjärtligt trötta på WinPC strulet vid det här laget och många miljarder kronor fattigare och många gråa hår rikare? Eller är folk verkligen så enögda och/eller okunniga? :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Men det finns ju inga program till Mac." Det är vad jag fortfarande hör från såväl privatpersoner som företagare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Men det finns ju inga program till Mac." Det är vad jag fortfarande hör från såväl privatpersoner som företagare...

Och då ska du bara fråga det som jag själv frågar "Vad är det för program som du tänker på då?"

 

Jag vet att dom säljare som är ute hos företag härifrån där jag jobbar, dom vill inte ens träffa dom IT-ansvariga. Dom IT-ansvariga är ju inte intresserade av att ha system som kräver så lite underhåll som OS X Server. Dom IT-ansvariga vill inte ha in ett system som gör att dom loosar jobbet. Våra säljare vill bara tala med ledningen och dom ekonomiansvariga, dom som håller i pengarna, dom som sitter och betalar Microsofts hutlösa licenspriser, dom som tvingas se på när systemen ligger nere efter Ddos-attacker och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Men det finns ju inga program till Mac." Det är vad jag fortfarande hör från såväl privatpersoner som företagare...

Enligt min erfarenhet är det oftast inte det som är problemet. Problemet jag stöter på är att det är väldigt få som har kunskaper om Mac. En del vet inte ens vad Mac är för något.

Med andra ord borde det innebära att Apple inte är speciellt aktiva i arbetet att få fler att bli intresserade av Mac. Särskilt inte för Apple nya områden, som t.ex. verkstadsindustrin.

Axel Springer AG är ju i en bransch där Macar redan används.

 

Hur ser det ut inom landet. Finns det några företag som går över till Mac i stor skala?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ska man tillägga i artikeln att de kommer att arbeta i OS X, WXP och Vista på Macarna så omställningen blir inte kanske så stor och svår för användarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snowreeler

En IT-ansvarig på Malungs kommun ville köpa in macar och installera Linux i befintliga datorer men fick nej för det ville inte kommungubbarna och -gummorna gå med på. Han sade då upp sej och flyttade till den privata sektorn där han nu trivs bättre. Kommer kommunerna nånsin att få uppleva Mac OS på sina datorer? :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte nån sorts uppköpslag på att myndigheter alltid ska välja det billigaste tillgängliga alternativet? Varför har då alla win och ms office istället för ubuntu och open office?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte nån sorts uppköpslag på att myndigheter alltid ska välja det billigaste tillgängliga alternativet? Varför har då alla win och ms office istället för ubuntu och open office?

Kan bara tala för mig själv och min egen erfarenhet. Men oftast handlar det om en totalt, TOTALT okunnig användarkrets i kombination med en IT-ansvarig som slänger sig med en jargong och uttryck som han snappat upp i PC-för alla. Ingen tjafsar emot när svadan från IT-ansvarig sätter igång eftersom ingen fattar vad han säger.

Om en ekonomichef undrar över alternativ som Linux eller OS X och om det inte är billigare så är det som att försöka krama vatten ur en sten. Och som sagt, varför skulle en IT-ansvarig installera system som gör honom arbetslös??

-Linux? Nänänä, det använder man bara i stordatasystem, exektionskluster och flashade bootRamsystem serru så det har vi inge användning för här.

-Ok, men Mac då?

-Hahahahaaa!!! MACK! Det kan man på sin höjd klassa som leksaker, dessutom så finns det inga program till dom mer eller mindre och det är extremt svårt att koppla upp dom mot internet eller att få dom att jobba i systempatchade PPP-nätverk.

Näe, så vi håller fast vid Majkrosofft för då vet vi vad vi får och ett system som vi alla känner oss hemma i. Nu går vi och tar en fika tycker jag.

 

Så kan det låta. Och ingen frågar något mer eftersom dom känner sig som okunniga idioter så fort som IT-ansvarig sätter igång.

Och millionerna dom rullar och rullar och det är Du som betalar via skattsedeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Linux? Nänänä, det använder man bara i stordatasystem, exektionskluster och flashade bootRamsystem serru så det har vi inge användning för här.

-Ok, men Mac då?

-Hahahahaaa!!! MACK! Det kan man på sin höjd klassa som leksaker, dessutom så finns det inga program till dom mer eller mindre och det är extremt svårt att koppla upp dom mot internet eller att få dom att jobba i systempatchade PPP-nätverk.

Näe, så vi håller fast vid Majkrosofft för då vet vi vad vi får och ett system som vi alla känner oss hemma i. Nu går vi och tar en fika tycker jag.

Hahaha! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara tala för mig själv och min egen erfarenhet. Men oftast handlar det om en totalt, TOTALT okunnig användarkrets i kombination med en IT-ansvarig som slänger sig med en jargong och uttryck som han snappat upp i PC-för alla. Ingen tjafsar emot när svadan från IT-ansvarig sätter igång eftersom ingen fattar vad han säger.

Om en ekonomichef undrar över alternativ som Linux eller OS X och om det inte är billigare så är det som att försöka krama vatten ur en sten. Och som sagt, varför skulle en IT-ansvarig installera system som gör honom arbetslös??

-Linux? Nänänä, det använder man bara i stordatasystem, exektionskluster och flashade bootRamsystem serru så det har vi inge användning för här.

-Ok, men Mac då?

-Hahahahaaa!!! MACK! Det kan man på sin höjd klassa som leksaker, dessutom så finns det inga program till dom mer eller mindre och det är extremt svårt att koppla upp dom mot internet eller att få dom att jobba i systempatchade PPP-nätverk.

Näe, så vi håller fast vid Majkrosofft för då vet vi vad vi får och ett system som vi alla känner oss hemma i. Nu går vi och tar en fika tycker jag.

 

Så kan det låta. Och ingen frågar något mer eftersom dom känner sig som okunniga idioter så fort som IT-ansvarig sätter igång.

Och millionerna dom rullar och rullar och det är Du som betalar via skattsedeln.

 

^_^

 

men open office då? de kunde väl börja där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snowreeler
^_^

 

men open office då? de kunde väl börja där?

 

Den sidan är nog spärrad av hänsyn till kommunens "säkerhet". :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är inte konstigt de bytar (vet vi alla här ju): Mac fungerar bättre, är enklare och har lägre TCO

 

Lögnen om att Mac skulle vara dyrare lever vidare med hjälp av FUD - Macar ger bättre prestanda för pengarna (problemet är ju att FUDdarna jämför skit-PC för några tusenlappar med maskiner som iMac), och att TCOn är lägre är ju inte så konstiga - mindre behov av support av krashande program, datorerna behöver inte bytas ut varje år pga av nya bloatade operativsystem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag mer eller mindre gett upp hoppet om att svenska företag och myndigheter ens ska överväga alternativ till Windows.

 

När man inte ens bryr sig om att man kastar pengar i sjön känns det rätt kört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En IT-ansvarig på Malungs kommun ville köpa in macar och installera Linux i befintliga datorer men fick nej för det ville inte kommungubbarna och -gummorna gå med på. Han sade då upp sej och flyttade till den privata sektorn där han nu trivs bättre. Kommer kommunerna nånsin att få uppleva Mac OS på sina datorer? :bultandehjarta:

 

 

^_^

 

men open office då? de kunde väl börja där?

En del myndigheter, kommuner m.fl. börjar gå över till Linux eller öppen källkod. T.ex. Har Alingsås kommun gått över till open office ifrån MS office då de tyckte att Microsoft dels var för dyra men även hade för svåra licensavtal som var nästan obegripliga att förstå varför de var utformade så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag mer eller mindre gett upp hoppet om att svenska företag och myndigheter ens ska överväga alternativ till Windows.

 

När man inte ens bryr sig om att man kastar pengar i sjön känns det rätt kört.

håller med. Jag vill påstå att Sverige på många sätt är en dålig it-nation, snabba bredband till trots. myndigheter har lite koll men det strutar de i, utbilda bara nån (icke teknik-fantast) i Windows Server så tror de att de har en välfungerande it-sektor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...