Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta från halebop till telia?


joakimnorgren

Rekommendera Poster

joakimnorgren

går det att byta direkt i butiken från halebop kontant till telia abb? vill så klart behålla mitt gamla nr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

går det att byta direkt i butiken från halebop kontant till telia abb? vill så klart behålla mitt gamla nr.

 

Borde väl inte vara några problem men det tar väl några dagar för numret att porteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det smartaste är nog att gå in på telias hemsida och byta till telia refill, då behåller du samma nummer. sen är det bara att skaffa ett abb. Det var jag tvungen att göra iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

går det att byta direkt i butiken från halebop kontant till telia abb? vill så klart behålla mitt gamla nr.

 

Jag har också halebop kontant, ringde till support och hon sa att jag skulle byta i butik och att jag kan behålla mitt nummer, det kommer inte behövas ett "tillfälligt" nummer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

conformity

Det är bara att gå in till närmaste Teliaåterförsäljare och göra bytet. Du får behålla ditt nummer, men det tar ett par dagar innan du får ditt nya SIMkort. Under tiden kan du använda ditt Teliakort och ringa upp alla pengar på det, då de inte följer med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pratade precis med Telia om detta då även jag har Halebop. Halebop är ju som känt ett dotterbolag till Telia och pga detta så kan du gå till butiken och köpa en iPhone utan att behöva vänta. Du behöver inte något nytt simkort utan kan köra på ditt Halebopkort fast med ett Teliaabonnemang.

 

Halebop = Ingen väntetid.

Annan operatör = upp till 7 dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

conformity
Jag pratade precis med Telia om detta då även jag har Halebop. Halebop är ju som känt ett dotterbolag till Telia och pga detta så kan du gå till butiken och köpa en iPhone utan att behöva vänta. Du behöver inte något nytt simkort utan kan köra på ditt Halebopkort fast med ett Teliaabonnemang.

 

Halebop = Ingen väntetid.

Annan operatör = upp till 7 dagar.

Då fick du tyvärr prata med en klåpare på Telia, för det är inte sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du har rätt. Det var en klåpare av rang.

 

Pratade med personalen i min lokala Teliabutik och dom sa att jag måste få ett nytt simkort. Detta är nu beställt men jag måste få kortet innan jag kan köpa en iPhone, för enl honom så går det inte att portera över ett telefonnummer i efterhand.

 

Pratade sedan med en kille i en annan Teliabutik och han sa att det var möjligt att köpa en iPhone med ett nytt telefonabonnemang och portera i efterhand, men att det då kostar en avgift på 200:-.

 

Jisses. Alla säger olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

conformity

Du ska fråga mig, då får du alltid rätt svar =)

 

För övrigt kan du inte portera ditt nummer i efterhand, när du väl har skaffat ett Telia abonnemang. Det går med en del andra operatörer men Telia brukar vara kinkigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har idag Telia refill och ett gammalt SIM-kort utan 3G.

Jag gick in på Telia idag och frågade om detta.

Då sa de att de inte blev några problem för mig att flytta numret och få nytt SIM-kort direkt i butiken på fredag.

 

Låter det som att det kan stämma? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag pratat med yttligare en person som jobbar i Teliabutik. Han säger precis som Miniman säger och att det även gäller Halebopabonnemang.

 

Hur vore det med lite internkommunikation och gemensamma rutiner och riktlinjer inom Telia?

 

Jag går dit och ser vad som händer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man börjar ju undra lite vad dom håller på med på telia egentligen när det finns 5 olika svar på frågan om att byta operatör och behålla numret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

conformity

Den som miniman har pratat med säger helt rätt. I själva verket så krävs det inte ens att man byter simkort om man bara flyttar mellan Telia Refill till ett Telia abonnemang. Men man kan om man till exempel har ett väldigt gammalt simkort, och det är några enkla knapptryck så är det klart, man får med sig det nya kortet direkt.

 

Bra tips alltså till den som tappar bort sin mobil nu i sommar. In i närmaste butik, gör ett kortbyte och då blir automatiskt ditt borttappade kort spärrat medan du får med dig ett nytt fint kort att börja ringa med direkt!

 

Däremot fungerar inte samma sak från Halebop till Telia. Det är ingen portering, men det är ett abonnemangsformsbyte som det heter, och ett nytt simkort måste skickas ut. Alltså inget man kan ordna på direkten.

 

Sen är det möjligt att man kan göra ett simkortsbyte direkt efter man har flyttat över numret från Halebop till Telia, men det brukar ligga en spärr för detta då systemet vet att ett nytt kort redan är på väg ut till kund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja mitt SIM-kort är av gammal typ (Telias gammla blågröna layout :P )

Så därför behövde jag byta på grund av 3G.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man börjar ju undra lite vad dom håller på med på telia egentligen när det finns 5 olika svar på frågan om att byta operatör och behålla numret.

 

Jag tippar på att när den personen man pratar inte vet så säger den det den tror utan att nämna att det är vad han/hon tror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

conformity

Ja, det är nog sant. Regel nummer ett när man jobbar inom service/support: man tror inte, man tar reda på!

 

Sen är det lite halvknepigt att ha att göra med Telia ibland, på deras huvudsupport kan man också få många olika besked så jag förstår att de som har direkt kontakt med kunder tror att de säger rätt fast det är helt galet. Ingen ursäkt dock...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...