Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Räknehjälp


blackorange

Rekommendera Poster

blackorange

Pillade ihop ett Exceldocument för att göra tänkandet för mig själv enklare, delar vell med mig av det.

 

Hittas här

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar! Bara en liten sak, det är ingen öppningsavgift på de inkluderade minuterna, men det kanske fanns med i beräkningen? Hurusom, snyggt jobbat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjusigt! Men jag förstår inte formeln för att räkna ut kostnaden för datatrafik utöver 100/500 mb.

 

=OM(O11>D30;((256/12)-(D30/(O11/(256/12))))*9;0)

 

Varför 256/12 ? Hur har du slagit ut datatrafiken på månaden ? Räknar du med en jämn fördelning?

 

Själv gör jag beräkningen att jag kanske kommer att surfa ganska ojämnt, och därför blir det kanske 10 dagar med maxtaxa när väl potten på 100 Mb är förbrukad.

 

Edit: OK, nu förstår jag lite bättre. Du har räknat med 256 "arbetsdagar" per år och på så sätt fått fram antalet dagar, smetat ut trafiken jämnt, och sedan dragit ifrån de dagar som täcks av potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blackorange

Nej jävlar, hade nog tänkt att det skulle stå 365! Var lite trött, har uppdaterat den nu ifall någon undrar.

 

Självklart är det på det sättet som man borde räkna, även fast det kanske hade blivit bättre med 256? Några oaktiva dagar lär man ha?

 

Freudrik,tror då att jag har räknat med det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disp0sable

OMG! Mycket bra jobbat!

 

Jag köper iPhone till mitt nuvarande abonnemang men det här kommer hjälpa mycket i tjejens val av abb!

 

Tusen tack! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snyggt, vi tackar! roligt med entusiastiska människor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Tackar! Har räknat lite själv (utan Excel) och kommit fram till att det är datatrafiken som riskerar att dra iväg i kostnad på iMini och iMidi-abonnemangen. Har därför bestämt mig för att välja Telia Mobil 99 med fri datatrafik samt att man får ringa upp potten på 99 kr/mån. Lättare att hålla koll på telefonerandet än hur många MB som går åt per månad. Dessutom är det bara en tidsfråga innan någon gör ett hack så att man kan använda iPhone 3G som Turbo-3G-modem till MBP, och då är det ju fint med fri datatrafik!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom är det bara en tidsfråga innan någon gör ett hack så att man kan använda iPhone 3G som Turbo-3G-modem till MBP, och då är det ju fint med fri datatrafik!

 

Tror du att det kommer? För det ställer ju allt i ett bättre ljus =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...