Optimala Posted July 6, 2008 Share Posted July 6, 2008 Jag är då inte ovan vid Mac egentligen, men p g a att jag fått för mig att vara ett levande bevis på att snålheten bedrar visheten, är jag ändå lite novis. Jag har nämligen inte uppdaterat systemet, utan sitter här med ett som ni andra redan hunnit glömma att det alls existerat... Så när jag väl fått min nya dator har jag nog en hel del nytt att försöka förstå. Hur som helst så sitter jag nu i ett läge där jag också ska försöka fixa till en hemsida för första gången. Enligt de uppgifter jag fått, ska iWeb vara oerhört enkelt att använda, även för en som inget kan. Stämmer det? Är det bara att tuta och köra, och behöver jag inget annat program? När jag luskat runt, både här i forumet och i övrigt, har jag tyckt mig förstå att iWeb har någon slags naturlig koppling till .Mac. Men vad det senare är har jag däremot inte lyckats begripa. Vad ÄR .Mac??? Är det någon form av webbhotell, som vilket som helst, eller? Är det i så fall lika bra, bättre eller sämre än övriga? Kan jag där lägga upp en sida till en förening med en redan befintlig .se adress? Kan man på något sätt besöka detta mystiska .Mac och läsa lite mer? Adress? Några som kan tipsa om hemsidor jag kan kolla in som är gjorda i iWeb? Jag är oerhört otålig att komma igång så snart jag fått hem min nya iMac, se. Jag vore tacksam om någon vill tipsa lite. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted July 6, 2008 Share Posted July 6, 2008 Gå till Apples sida och läs mer http://www.apple.com/se/mobileme/migrating/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Optimala Posted July 6, 2008 Author Share Posted July 6, 2008 Tack för tipset! Tyvärr vet jag inte om jag känner mig så mycket klokare, det kändes mest bara som lite blingig reklam för varan. Att Apple anser att deras egen tjänst är bra är ju inte så förvånande, men vad tycker användare? Och ÄR det som ett vanligt webbhotell också? Och framför allt, är det vad jag som helt ovan vid att fixa hemsida borde starta med, eller finns det något som är lättare för en dumskalle att få grepp om? Jag har som sagt ingen som helst koll och vill bara att allt ska flyta så smidigt som möjligt, så att jag kommer igång. Om någon vänlig själ ville ge mig ett litet hum om det hela, bidde jag jätteglad! Link to comment Share on other sites More sharing options...
xkl Posted July 6, 2008 Share Posted July 6, 2008 iWeb är enkelt att komma igång med. De teman'/mallar som följer med är rätt begränsade men det finns tredjepartsmallar att köpa (ex vis på lamiavia.com). Det går enkelt att få upp hyfsat profffsiga sidor. Vill du verkligen lära dig tekniken att bygga hemsidor är ju mallar annars en återvändsgränd... Hänger på vad du vill göra. .Mac/MobileMe är inget webhotell utan har en förenklad hostingtjänst där du kan ha dina sidor liggande. Funkar ok men är struligt om man vill ha egna webadresser (.se, .com etc) och ger inte mailadresser till webadressen (@dinwebadress.se) etc. Har helt andra styrkor (ersätter exchange för privatpersoner) och för en hobbysida funkar det helt ok. Du kan ju ta ett provabbonenemang och testa om du även har intresse av de andra delarna av MobileMe? Jag rekommenderar annars loopia.se som funkar utmärkt för mig. Både deras gratis dns tjänst (för att hantera dina webadresser) och deras webhotell har funkat kanonbra för mig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Optimala Posted July 6, 2008 Author Share Posted July 6, 2008 Tack! Jag förstår att det blir lite begränsat att använda mallar, men eftersom jag vill få ut sidan så snabbt som möjligt och inte kan ett dyft i ämnet, passar det utmärkt till att börja med. Ju mindre jag behöver anstränga mig, desto bättre! Jag har försökt hitta genaste vägen med allt, och fick för mig att just .Mac (som uppenbarligen då håller på att bli MobileMe) skulle vara det som fungerade smidigast med iWeb. Det var enbart därför jag hamnade på det spåret, och ngt annat än en plats att lägga ut sidan på är jag inte ute efter just nu. (Vad jag vet...) Men då anser du alltså att jag inte har just ngt att tjäna på att välja det alternativet? Jag har ju också tänkt komma släpande med en befintlig .se-adress också. Loopia tycks det vara många som förespråkar, och jag har förstås varit där och kollat lite också. Men det är så besvärligt när man egentligen inte vet vad man håller på med... GÖR man något med den där dns-tjänsten, eller är det bara något man har för att parkera sin adress? Och om vi då säger att jag fixat till en sida i iWeb som jag vill lägga ut där, är det inte struligt att lägga upp den? Med tanke på att jag då vet noll och ingenting, alltså. Behöver jag något extra program för detta? Jag är som en femåring, bara frågar och frågar, blir aldrig nöjd... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Justitia Posted July 6, 2008 Share Posted July 6, 2008 Om man vet noll och ingenting är det absolut lättast att göra en hemsida i iWeb, med de mallar som finns att välja mellan, och sedan publicera den hemsidan på .mac (MobileMe). Jag gjorde detta och hade inga problem alls. Lätt som en plätt skulle man kunna säga. Skall du däremot använda ett webhotell (t ex Loopia) måste du publicera hemsidan från iWeb till en mapp och sedan ladda upp den på rätt ställe. Till detta behövs ett extra (ftp-) program. Inte superkrångligt, men det krävs lite mer än att bara trycka på en knapp liksom. Lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Optimala Posted July 6, 2008 Author Share Posted July 6, 2008 Tack! Ok,lätt som en plätt låter som något för mig! Jag såg att de tog upp i infon om MobileMe att man ska kunna ha sin egen adress där, så de kanske har gjort även det enklare i uppgraderingen..? Hur som helst förutsätter jag att de på ett eller annat sätt ändå försöker ragga upp mig när jag får nya Macen, och då kanske det blir lite mer klart även för mig. Jag hittade dock inget om ngt provabonnemang, men de kan väl ändå inte mena att man ska köpa för ett helt år utan att först få testa vad det är för något? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Northwiz Posted July 6, 2008 Share Posted July 6, 2008 Tack! Jag förstår att det blir lite begränsat att använda mallar, men eftersom jag vill få ut sidan så snabbt som möjligt och inte kan ett dyft i ämnet, passar det utmärkt till att börja med. Ju mindre jag behöver anstränga mig, desto bättre! Jag har försökt hitta genaste vägen med allt, och fick för mig att just .Mac (som uppenbarligen då håller på att bli MobileMe) skulle vara det som fungerade smidigast med iWeb. Det var enbart därför jag hamnade på det spåret, och ngt annat än en plats att lägga ut sidan på är jag inte ute efter just nu. (Vad jag vet...) Men då anser du alltså att jag inte har just ngt att tjäna på att välja det alternativet? Jag har ju också tänkt komma släpande med en befintlig .se-adress också. Loopia tycks det vara många som förespråkar, och jag har förstås varit där och kollat lite också. Men det är så besvärligt när man egentligen inte vet vad man håller på med... GÖR man något med den där dns-tjänsten, eller är det bara något man har för att parkera sin adress? Och om vi då säger att jag fixat till en sida i iWeb som jag vill lägga ut där, är det inte struligt att lägga upp den? Med tanke på att jag då vet noll och ingenting, alltså. Behöver jag något extra program för detta? Jag är som en femåring, bara frågar och frågar, blir aldrig nöjd... Då ska du få samma svar som jag brukade ge mina "fem-åringar" - prova själv. Ta ett provabonnemang, starta iWeb och se vad du kan och inte kan göra. iWeb är enkelt att komma igång med. .Mac duger däremot inte som webbhotell. Det är alldeles får långsamt. Apple har utlovate bättre fart och bättre kapacitet. Förhoppningsvis kommer det med MobileMe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Optimala Posted July 6, 2008 Author Share Posted July 6, 2008 Haha, ok jag ska göra det. Jag var bara otålig och ville samla in lite åsikter så här i förväg. Men jag ska väl ge mig tills jag kör fast istället då... Dock...när jag verkligen VAR en femåring sa alltid alla att jag skulle låta bli allting. Tiderna förändras - även för femåringar Link to comment Share on other sites More sharing options...
xkl Posted July 6, 2008 Share Posted July 6, 2008 Tack! Jag har ju också tänkt komma släpande med en befintlig .se-adress också. Loopia tycks det vara många som förespråkar, och jag har förstås varit där och kollat lite också. Men det är så besvärligt när man egentligen inte vet vad man håller på med... GÖR man något med den där dns-tjänsten, eller är det bara något man har för att parkera sin adress? Och om vi då säger att jag fixat till en sida i iWeb som jag vill lägga ut där, är det inte struligt att lägga upp den? Med tanke på att jag då vet noll och ingenting, alltså. Behöver jag något extra program för detta? Jag är som en femåring, bara frågar och frågar, blir aldrig nöjd... dns-tjänsten styr var din webadress (.se, .com etc) pekar, dvs vad som händer när nån skriver in din webadress i sin browser. Att parkera innebär att den pekar på en parkeringssida (P-skylt eller nåt). Man kan också välja att styra den till ett webhotell (där man verkligen har en fullständig egen domän) eller peka på en annan domän (ex din .Mac adress) eller vidarebfordra anropet helt till en annan domän. Man kan även styra vart mail som kommer till din domän (ex till info@dindomän.se) skall vidarebefordras. Funkar däremot inte via dns-tjänsten att skicka utgående mail, då måste man ha webhotell. Att lägga upp hemsidan på loopia är inte speciellt svårt. Man publicerar sin hemsida från iWeb till en mapp lokalt. Sedan kör man upp den till webhotellet med ftp (ex med gratisprogrammet FileZilla) i mappen "public-html" under den webadress man använder. Svårare är det inte... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted July 6, 2008 Share Posted July 6, 2008 .Mac/MobileMe fungerar som en virtuell hårddisk som inte är längre bort än en internetuppkoppling. Apples egna mjukvaror synkar enkelt med .mac/mobile me, alltså inte bara iWeb. Inbyggt i Finder så kan man synka mappar och dokument med .mac/mobile me, så att man kan ha en backup "på nätet". (går dock inte lika snabbt som en riktig extern hårddisk, eftersom internetuppkopplingen begränsar överföringshastigheten). Man får samma mail som i datorn och kan nå via webb-cafér när man är utomlands, och får ett gränssnitt som är samma som Mail i datorn. Eftersom de synkar ihop så behöver man inte hålla på och radera och överföra manuellt för att ens webmail och Apple Mail i datorn ska ha samma mail. Ens kalender synkas också m m. Så .mac/mobile me är ett sätt att ha sin mac tillgänglig "virtuellt". Ett webbhotell är "bara" ett webbhotell, och det kan ju vara fantastiskt det med. Jag använder själv inte .mac/mobile me därför att jag tycker det är för dyrt. Tjänsterna är bra, men inte så prisvärda. Eller de har iaf inte varit det. Med Leopard och .mobile me så har funktionaliteten utökats jämfört med den Tiger jag har. iWeb fungrrar fint att publicera till en mapp som man sedan kör upp genom ett ftp-program (exempelvis Transmit, Cute FTP, Captain FTP eller något annat av den myriad som finns), men lika smidigt och snabbt som att "trycka på en knapp", det är det inte. Och om man känner att man vill använda andra mjukvaror än Apples egna - för webbtillverkning, mail, kalender och annat, etc. - så finns det ingen poäng med .mac/mobile me. Hälsar R Link to comment Share on other sites More sharing options...
Optimala Posted July 7, 2008 Author Share Posted July 7, 2008 Tack snälla ni för utförliga svar! Och efter Raphaels lektion tror jag nästan att jag t o m lyckats få ett hum vad MobileMe är för något. Jag känner mig mycket nöjd f n, men ber att få återkomma när jag väl kommit så långt att jag kört fast i någon kurva... Tack så mycket så länge! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.