anton__nygi Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Satt igår och blev konfronterad med mac-kritiska frågor av en kille som säger sig älska Vista men själv sitter på en Ubuntu (!) Jag själv bryr mig inte om de eventulla nackdelarna han nämner med Mac men vore ändå kul om någon kan hjälpa mig motargumentera/besvara frågorna. Här är dem: "Kan man ens ändra tema i Mac, på menyer osv? Att Mac är säkert gäller bara på ytan. Det är praktiskt taget omöjligt att programmera om, jämfört med Windows, vilket gör det opersonligt." "Kan man ens stänga skärmen på sin Mac utan att den går i vänteläge?" "iPod må vara världsledande men är pinsamt dåligt när det kommer till ljudkvalitet och funktioner. Att dessutom iTunes har lagt in spärren som gör det svårare att föra låtar från iPod ---> iTunes är idiotiskt." Jag sa att det finns 3epartsprogram på internet som tar bort denna spärr. Svar: "Dessa är fler och snabbare på Windows" "Hur gör man för att kryptera hela hårddisken i Mac OS X, utifall du skulle tappa den och ha värdefull information liggandes? Full-disk-kryptering, så när du startar datorn måste du antingen ha ett USB-minne med en nyckelfil, eller ett personligt lösenord för att komma in i datorn, annars är all data oläslig, för alltid" "Läste just att UNIX-modellen OS X är skapad på är FreeBSD, du vet operativsystemet jag pratade om. Apple.se kör på Solaris 8. Varför inte köra sitt eget operativsystem?" Jag gav en ganska avvaktande svar i form av: "Jag är glad att Apple inte sänkte sig till Windows nivå och sålde sitt OS till företag som LG. Mac hade troligen varit världens ledande OS idag om så hade varit fallt när IBM frågade. Men jag är stolt över Apple. Vi är lite finare, lite bättre. och inga vanliga pc-människor ska röra på vår programvara. Vi är högre än dem". Givetvis med glimten i ögat. Men i vilket fall - kan någon hjälpa mig med svar och motargument? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattiasgbg Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Fulldiskkryptering har jag ingen aning om, men kryptera hela hemmappen görs via Systeminställningar... > Säkerhet > FileValut. Under Allmänt kan du välja att kryptera det virtuella minnet. Dessutom kan man göra krypterade skivavbilder (fungerar lite som en krypterad mapp) i Skivverktyg. Kan man göra något av detta med Windows? iPod: Behövs inga specialprogram, Terminal räcker. Antar att ett skäl var att få skivbolagen att gilla iTunes Store. Det där med att Mac bara är säkert på ytan är ju en sak som jag hade velat ha en förklaring till. Vad gäller programmera om likaså, förutsatt att han inte vill ladda ner Darwin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Ytterberg Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Ingen idé att söka och ge svar även om snubben är okunnig om det mesta. Den där armadan av argument tyder bara på att han har bestämt sig från början att allt med Macen är fel. Ägnar du 5 timmar åt saklig förklaringar har han inom 5 minuter tolkat dem som fan läser bibeln och slängt fram en handfull nya motargument. Givetvis utan att kolla upp ifall de stämmer eller inte. Kort och gott: det är bara attityd. Han är inte intresserad av de riktiga svaren och för lat för att surfa in på http://www.apple.com/macosx/ Det bästa du kan göra är att berätta varför just du är nöjd med din Mac. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gardinen Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Angående det där med teman så är det nog fler andel Windows användare som vill ha OSX tema i Windows än vice versa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jarting Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 "Kan man ens ändra tema i Mac, på menyer osv? Att Mac är säkert gäller bara på ytan. Det är praktiskt taget omöjligt att programmera om, jämfört med Windows, vilket gör det opersonligt." Svar ja, titta i skrivbordstråden "Kan man ens stänga skärmen på sin Mac utan att den går i vänteläge?" Inga problem på min G4! "iPod må vara världsledande men är pinsamt dåligt när det kommer till ljudkvalitet och funktioner. Att dessutom iTunes har lagt in spärren som gör det svårare att föra låtar från iPod ---> iTunes är idiotiskt." Jag sa att det finns 3epartsprogram på internet som tar bort denna spärr. Svar: "Dessa är fler och snabbare på Windows" Varför ska man ha fler, räcker det inte med ett program? Finns till MacOS också "Hur gör man för att kryptera hela hårddisken i Mac OS X, utifall du skulle tappa den och ha värdefull information liggandes? Full-disk-kryptering, så när du startar datorn måste du antingen ha ett USB-minne med en nyckelfil, eller ett personligt lösenord för att komma in i datorn, annars är all data oläslig, för alltid" Har nämnt tidigare i tråden! Link to comment Share on other sites More sharing options...
falafeln Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 att man kan ändra "tema" på windows var en nyhet för mig "Kan man ens stänga skärmen på sin Mac utan att den går i vänteläge?" ett totalt feltänk, han är väl van vid Windows som tar flera minuter att starta, stänga av och gå ut ur vänteläge, vad är det för fel att spara lite ström när man inte använder datorn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 "Kan man ens stänga skärmen på sin Mac utan att den går i vänteläge?" Menar du att vika ned skärmen/locket på en bärbar, eller menar du att låta skärmen gå i vila utan att datorn går i vila? Link to comment Share on other sites More sharing options...
pennywize Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 att man kan ändra "tema" på windows var en nyhet för mig "Kan man ens stänga skärmen på sin Mac utan att den går i vänteläge?" ett totalt feltänk, han är väl van vid Windows som tar flera minuter att starta, stänga av och gå ut ur vänteläge, vad är det för fel att spara lite ström när man inte använder datorn? Man kan passivt använda datorn, genom att lämna nedladdningar igång, kanske encoda något som kanske tar timmar osv. Då kan man spara ström genom att endast stänga av skärmen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton__nygi Posted July 5, 2008 Author Share Posted July 5, 2008 Menar du att vika ned skärmen/locket på en bärbar, eller menar du att låta skärmen gå i vila utan att datorn går i vila? Tack allihopa. Jag misstänker att att han menar på en bärbar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Walker Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Det är ju mest skärmbelysningen som drar ström och den är fördelaktigt enkel att stänga av på en Mac.. Sen är ju inte allt samma på en PC och Mac.. varför ens förvänta sig det? Det fungerar på olika sätt, vad som är bra och dåligt är smaksaker. Jag har ingen aning om det följer med helhårddiskskryptering i Vista. På jobbets datorer så är det iaf tredjepartsprogram som används för det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton__nygi Posted July 5, 2008 Author Share Posted July 5, 2008 Han syftade på en Macbook när det gäller viloläge. Ingen som har svar på: Läste just att UNIX-modellen OS X är skapad på är FreeBSD, du vet operativsystemet jag pratade om. Apple.se kör på Solaris 8. Varför inte köra sitt eget operativsystem?" Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton__nygi Posted July 5, 2008 Author Share Posted July 5, 2008 Det är ju mest skärmbelysningen som drar ström och den är fördelaktigt enkel att stänga av på en Mac.. Sen är ju inte allt samma på en PC och Mac.. varför ens förvänta sig det? Det fungerar på olika sätt, vad som är bra och dåligt är smaksaker. Jag har ingen aning om det följer med helhårddiskskryptering i Vista. På jobbets datorer så är det iaf tredjepartsprogram som används för det. Tydligen är något som kallas "Bitlocker" inbyggt i Windowskärnan..enligt honom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Walker Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Okej.. man får väl välja vad man behöver.. är kryptering viktigt så kanske det är bättre med Vista. Men all kryptering slöar ned datorn så för en vanliga hemmaanvändare så är det nog inte att rekommendera. För att inte tala om vad som händer när man gjort någon tabbe och måste försöka få tillbaka datan som kanske ligger krypterad. Nä, jag vågar inte köra krypterat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iJonathan Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Någon sa det väldigt bra. Allt är inte lika, och varför ska det vara det? berätta varför just du är nöjd och visa honom. bäst är att möta argumenten med att "du vet inte vad du pratar om, köp en och utforska OS:et" .. för oftast har dom som sagt ingen aning om hur det funkar utan skriker fortfarande ut att du inte kan högerklicka på en mac.. "Kan man ens ändra tema i Mac, på menyer osv? Att Mac är säkert gäller bara på ytan. Det är praktiskt taget omöjligt att programmera om, jämfört med Windows, vilket gör det opersonligt." Först, varför ska man ens ändra tema? Hela mac OS är stilrent och elegant till skillnad från (i min mening) löjliga flower power möter star wars teman i vista. dockan går att ändra, mappar och ikoner likaså. Kvar finns menyraden, och den går ju också att ändra. Vad är det han vill ändra på? Och på windows använder man väl vad? Style XP eller nåt för Vista. det drar ju ner hela datorn. precis som hela operativsystemet i sig. "Kan man ens stänga skärmen på sin Mac utan att den går i vänteläge?" , Ja du kan väl bara sänka ljusstyrkan till 0, det är ju den som drar ström. eller han kanske vill kånka runt på sin externa skärm och burk till dator och trycka på on och off. "iPod må vara världsledande men är pinsamt dåligt när det kommer till ljudkvalitet och funktioner. Att dessutom iTunes har lagt in spärren som gör det svårare att föra låtar från iPod ---> iTunes är idiotiskt." ljudkvalité, okej, jag ger honom den. Iaf på de äldre modellerna. Funktioner? iPod touch? nya Nanon. Någon? klingar det inget? Köp en Zune och be amazed över microsofts kreativitet. Och varför skulle iTunes vara skit bara för att de gör som lagen säger? skyddar upphovsrättad musik? och ja, det finns program som löser detta. fast iofs, winamp eller WMP är iofs väldigt modernt och funktionellt Jag sa att det finns 3epartsprogram på internet som tar bort denna spärr. Svar: "Dessa är fler och snabbare på Windows" här kan du ju bara be han rabbla upp alla han vet (varför man nu skulle vilja ha många) och be han hänvisa till testet där det visar sig vara snabbare... "Hur gör man för att kryptera hela hårddisken i Mac OS X, utifall du skulle tappa den och ha värdefull information liggandes? Full-disk-kryptering, så när du startar datorn måste du antingen ha ett USB-minne med en nyckelfil, eller ett personligt lösenord för att komma in i datorn, annars är all data oläslig, för alltid" Filevault funkar alldeless utmärkt för att kryptera nästintill allt du vill skydda. att kryptera skrivbordet förstår jag inte vitsen med så länge man inte sitter på någon underättelsedator med information och rikets säkerhet. Men visst, vill han ha det så antar jag att det inte går. och då vinner väl han där. *windows reducerar till 1-100* Link to comment Share on other sites More sharing options...
falafeln Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Man kan passivt använda datorn, genom att lämna nedladdningar igång, kanske encoda något som kanske tar timmar osv. Då kan man spara ström genom att endast stänga av skärmen. "låser" man skrämen med keychain-menyn så fortsätter programmen i bakgrunden, om det är det han menade. Jag fäller bara ihop datorn om jag ska flytta den, och då är det bara bra att hårddiskar etc är inaktiva Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton__nygi Posted July 5, 2008 Author Share Posted July 5, 2008 "låser" man skrämen med keychain-menyn så fortsätter programmen i bakgrunden, om det är det han menade. Jag fäller bara ihop datorn om jag ska flytta den, och då är det bara bra att hårddiskar etc är inaktiva Okej, men låt oss anta att du konverterar filer och ska kila iväg till jobbet med datorn i väskan. Kan man då - på en macbook - låta denna process fortsätta med skärmen nedfälld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
anton__nygi Posted July 5, 2008 Author Share Posted July 5, 2008 läste just att UNIX-modellen OS X är skapad på är FreeBSD, du vet operativsystemet jag pratade om. Apple.se kör på Solaris 8. Varför inte köra sitt eget operativsystem?" Anledningen att apple.se körs på Solaris 8 är att OS X inte är byggt för en Server, och klarar inte av det trycket en webbsida har på ett operativsystem som körs på den nivån. Någon? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Walker Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Okej, men låt oss anta att du konverterar filer och ska kila iväg till jobbet med datorn i väskan. Kan man då - på en macbook - låta denna process fortsätta med skärmen nedfälld? Gör man det så har man ganska snart en krashad hårddisk, oavsett Windows eller Mac... Inget flytta runt på datorn med hårddisken snurrande! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Jag gillar Mac men är inte mactaliban. Anvil i detta forum vet hur mycket som helst om Mac OS X och han är inte imponerad av det längre, för överlastat och tungrott. Jag citerar ur ett PM till mig: "Medans jag gillar användargränsnittet på OS X, hur man jobbar med systemet och så.... Så är jag väldigt trött på den inriktning Apple valt med OS X, Komponenterna i botten av systemet är riktigt långsamma- faktiskt det är ett av dom trögaste system som finns idag. Ikombination med att dom efter släpar med stödet på ny hårdvara och versioner på tekniker som Java, OpenGL osv gjorde att jag tillslut tröttnade på det. MacOS X är ett svullet system som tyvärr blivit värre än vad Windows någonsin varit, Många program är 10 gånger större än vad dom borde vara." Anvil använder numera Vista, som han tycker är helt okej efter att ha stängt av något som heter UAC: "Windows Vista är faktiskt inte alls så dåligt som många säger- Jag tyckte det var lite illa smakande dom första timmarna jag använde det- Men när jag kom på att man kunde stänga av UAC så blev systemet riktigt fint- Stabilt och snabbt för mig" Men kärleken till Mac OS X är inte helt död, Anvil fortsätter: "Jag överväger dock att köpa en macbook pro eller liknande framöver" På det hela taget finns det skillnader som inte på ett enkelt sätt kan sägas tala till endera plattformens favör, utan det handlar mycket mer om kultur och identitet. Ungefär som Apple själva visar i sin reklam om coola Apple-killen och tråkiga PC-gubben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
friend Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Ingen idé att söka och ge svar även om snubben är okunnig om det mesta. Den där armadan av argument tyder bara på att han har bestämt sig från början att allt med Macen är fel. Ägnar du 5 timmar åt saklig förklaringar har han inom 5 minuter tolkat dem som fan läser bibeln och slängt fram en handfull nya motargument. Givetvis utan att kolla upp ifall de stämmer eller inte. Kort och gott: det är bara attityd. Han är inte intresserad av de riktiga svaren och för lat för att surfa in på http://www.apple.com/macosx/ Det bästa du kan göra är att berätta varför just du är nöjd med din Mac. Precis vad jag tänkte när läste det. När folk börjar på det där sättet med mig, ler jag bara åt dem. Fortsätter de, skakar jag bara lätt på huvudet och ler. Frågar de varför, säger jag: Ja, vad ska man annars göra. Nu talar vi om nått annat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
johnalder Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Om funktionen att byta teman är verkligen viktigt för en person, då kanske det är bäst att han använder Vista... Själv kör jag XP på jobbet och har bytt till ett av (de tre) standardtemana, men det är väl ändå hur produktiv man är vid datorn som borde avgöra? Hittills har jag aldrig sett ett tema som skulle göra mig mer produktiv, snarare tvärtom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laev Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 om du vill vara likadan tillbaka kan du alltid börja med att dra upp ichat vs live messenger. alla virus till messenger är så sjukt jobbigt. sitter just nu och propagerar för att folk ska byta till http://www.pidgin.im/. då kan de förhoppningsvis lämna msn-protokollet och jag slipper använda adium Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spindel Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 "Kan man ens stänga skärmen på sin Mac utan att den går i vänteläge?" Err?? ctrl+shift+eject ---> TADA! skärmen slocknar utan att dator går i viloläge (iaf på min iMac)... ...jag är förvånad att ingen sagt detta i denna tråd ännu var typ det första kortkommandot jag lärde mig efter att jag skaffade Mac. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alix Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Err?? ctrl+shift+eject ---> TADA! skärmen slocknar utan att dator går i viloläge (iaf på min iMac)... ...jag är förvånad att ingen sagt detta i denna tråd ännu var typ det första kortkommandot jag lärde mig efter att jag skaffade Mac. Funkar inte på min gamla iBook... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laev Posted July 5, 2008 Share Posted July 5, 2008 Err?? ctrl+shift+eject ---> TADA! skärmen slocknar utan att dator går i viloläge (iaf på min iMac)... ...jag är förvånad att ingen sagt detta i denna tråd ännu var typ det första kortkommandot jag lärde mig efter att jag skaffade Mac. Jag funderade på vilket kortkommando det var, så tack ^^ men jag tror han menade stänga locket på en bärbar, inte stänga av skärmen. men jag kanske har fel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.