Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dockan tappar plötsligt sin "färg"


RAMEGNi

Rekommendera Poster

Jag lägger med en skärmdump på dockan så ser ni vad som händer min Dock.

Detta hände mig oftare i dom tidigaste versionerna av Leopard, men hände mig just ikväll igen ( os x 10.5.4 )

Det hände efter att jag körde fullskärm i coverflow i Itunes..... denna gången.

Jag provade att starta om dockan med "killall dock", flytta dockan / storleken och även byta användare -men samma där.

Någon mer som känner igen detta?

dock_bug.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma sak här med, händer lite då och då. Det som oroar mig är att gma processorn är lite väl överhettad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testa med att reparera diskrättigheter, det kan vara nån läsrättighet som trilskar Dock.app eller nåt liknande

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testa med att reparera diskrättigheter, det kan vara nån läsrättighet som trilskar Dock.app eller nåt liknande

 

Yes, det e nu gjort.

Får se nu om detta hjälpte, tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hjälpte tydligen inte med diskrättigheterna....det hände igen.

Denna gången efter att ha använt Spaces flitigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälpte tydligen inte med diskrättigheterna....det hände igen.

Denna gången efter att ha använt Spaces flitigt.

 

tänkte precis skriva att du skulle radera .plist filen för dockan. men såg sedan att du hade samma fel på alla konton. är det fortfarande så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

com.apple.dock.plist i så fall. den ligger i din anvädarmapp med huset > bibliotek > Preferences.

men om samma fel är på flera konton så borde det inte vara den. men man kan ju alltid pröva.

det värsta som kan hända är att man förlorar inställningarna för dockan.

istället för att slänga så kan man ju dra ut den ur Preferences mappen och lägga på skrivbordet så länge så kan man dra tillbaka den senare om man upptäckte att det inte var .plist filen som ställde till det.

 

.plist filer är inställningsfiler som programmen skapar för att hålla reda på vilka inställningar man gjort.

slänger man en .plist fil så skapas en ny med orginalinställningarna.

om ett program beter sig konstigt så kan man pröva att slänga den filen. för ibland blir .plist filerna korrupta.

filer som rör hela datorns alla användare finns i hårddisken med operativsystemet> biblotek> preference

men majoriteten av alla inställningarna rör användarens inställningar de ligger i användarmappen med användarens kontonamn med hus ikonen > bibliotek > Preferences

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Den tappar fortfarande sin färg.

Nu tappar den också färgen när den har stått i vila ett tag och när jag väcker den så försvinner färgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...