Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Itunes-server på NAS-disk


VictorSixtyfour

Rekommendera Poster

VictorSixtyfour

Som nybliven Macägare behöver jag lite goda råd hur jag får till en fungerande lösning för att strömma musik från NAS-disk till stereon, och gärna med Itunes och Mac-vänliga grejer.

 

Jag har ett speciellt krav, och det är att jag vill ha en NAS-server eller motsvarande som jag lagrar och trådlöst strömmar min musik ifrån. Anledningen är att enda bra platsen där jag kan ha en stationär dator är sovrummet och där vill jag helst slippa ha en dator igång hela tiden. Så en NAS-diskserver kan jag ha igång konstant och stuva undan i en garderob. Men då behöver jag kunna strömma musiken trådlöst till stereon i vardagsrummet och där vill jag kunna byta/bläddra mellan låtar utan en datorskärm. En Airport Express kunde fungerat om det inte vore för detta.

 

Så jag tror att lösningen borde vara att ha en NAS-disk som man kan köra Itunes på (eller i alla fall strömma från Itunes). Och sedan en burk för att ta emot audioströmmar till stereon, t.ex. Pinnacle Soundbridge eller Logitech Squeezebox. NAS-disken behöver också fungera ihop med Mac som filserver (och gärna med Windows också eftersom jag har en PC-burk också).

 

Vet någon om det går att få en sådan här lösning. Vilka NAS-diskar fungerar bra med Mac och kan köra någon Itunes-server? Kan jag ha ett gemensamt Itunes-bibliotek för alla mina datorer på NASen? Funkar Soundbridge och Squeezebox med NAs och Itunes? Någon som har erfarenhet av dessa grejer. Jag har kollat om det går att använda TimeMachine som en liknande server men det verkar inte göra det. Eller är det en MacMini/TV man bör satsa på? Men i så fall antar jag att jag betalar en del för sånt som jag egentligen inte behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...