Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rödvin är bra för hälsan


Pocahontas

Rekommendera Poster

  • Svars 110
  • Created
  • Senaste svar
snowreeler

Wino?

 

wino.jpg:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behöver inga hälsoargument för att ta ett glas rött, men nu kan jag med gott samvete ta ett extra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan.boethius

Att det ger bättre självförtroende har jag i alla fall känt till länge men att det var bra för hälsan dessutom var något nytt! :lol:

 

Nää skämt och sidor; ett glad rödvin om dagen skall tydligen göra susen, det läste jag om i tidningen när de intervjuade världens äldsta dam och hon hävdade minsann att det var hennes mirakelkur, så det har jag inte alls svårt att tro på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får jobba på det, för din hälsas skull :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Vin är som kvinnor, man kan inte tycka om alla "sorter"

 

(Mitt egenpåfunna ordspråk :borstatanderna: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir så förbannad när man läser att just rödvin skall vara så bra, varför skriven ingen om ifall druvjuice är bra? Innehåller inte den samma ämnen som det jästa vinet? Eller måste man dricka rödvin för effektens skull?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt för att alkoholisterna och smygsuparna ska få bättre samvete.

Dricker absolut själv inte vin för att på något sätt tror att det ska göra hälsan utan att bli full.

Skulle vart intressant ifall patienterna fick svälja ner sina piller på sjukan med ett glas rött :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir så förbannad när man läser att just rödvin skall vara så bra, varför skriven ingen om ifall druvjuice är bra? Innehåller inte den samma ämnen som det jästa vinet? Eller måste man dricka rödvin för effektens skull?

 

Visst är det så, men det lockar inte lika många läsare. Och faktum är att en mycket stor del av svenska folket har en rätt osund inställning till alkohol. Den delen av befolkningen är det som detta riktar sig till. Så kan de skriva/säga som Poca i startinlägget.

 

Allt för att alkoholisterna och smygsuparna ska få bättre samvete.

 

Precis. Det finns ingen annan poäng med såna undersökningar.

 

Påminner mig om alla positiva undersökningar kring xylitol som kom under 80-talet och tidiga 90-talet. Det var uteslutande finska forskningsresultat. Och vilket land tror ni är den dominerande tillverkaren av xylitol...? :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skyller jag alltid på när jag tar ett glas rött till middagen :rolleyes:

Vin är ju gott! Rött som vitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm inte för min hälsa.

blir grinig får huvudvärk och migrän.

dessutom smakar det avlopp.

:superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror absolut att rödvin kan vara bra för hälsan, såväl biologiskt som psykologiskt. Om det sen är därför man dricker det är en annan fråga. Att en artikel endast syftar till att lugna kvasialkolisters samvete tror jag inte på, även om den effekten också kan finnas. Forskningen lyfter kontinuerligt fram nyttiga respektive onyttiga ämnen, det är ju numera närmast en del av livet att få höra om fria radikaler, transfetter, omega 3 och så vidare.

 

Om rödvinet smakar avlopp, köp ett annat rödvin ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snowreeler

Rödvin får mej alltid att tänka scenen i Pang i bygget där Basil Fawlty ska öppna en flaska åt en gäst, har väldiga problem med korkskruven men lyckas till slut få upp korken bara för att få höra gästen säja att vinet har reagerat med korken. Han går för att byta flaska men blir bortkallad från bordet för att utföra ett annat ärende och går sin iväg med flaskan oöppnad. När han kommer tillbaka har Manuel öppnat flaskan åt gästen. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dricker rödvin just nu. Första gången sen februari, tror jag. Eller september?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pjorgensen

Bra då tar vi ett glas till. Skål på er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wino?

 

wino.jpg:totaltgalen:

Säkert, men framförallt en stor artist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

artopaakkonen

Helt klart man mår roligt efter ett glas vin, om det är nåt fint. Gillar dom mer runda smakerna där den sanna fruktigheten från druvan får dominera. Svårbeskrivet.

 

Men jag tror helt klart att alkoholen i den mängden inte är nedsättande för kroppen, och det goda som man njuter av förhöjer ens sinne så pass mycket att man mår bättre och lever ett sundare liv för övrigt.

 

Iaf jag, därför är allt gott bra för hälsan! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Vin tillhör livets goda. Att njuta ett gott vin är livskvalitet, något jag inte vill vara utan.

 

Tror ungefär som arto; måttlig konsumtion gör att man mår bra och trivs med livet. Om man mår bra håller man sig frisk och lever länge. Om man å andra sidan konsumerar för mycket blir resultatet det motsatta. Problemet är att skillnaden mellan än sund och osund alkoholkonsumtion kan vara hårfin, och att man inte märker när man passerar gränsen, särskilt i det långa loppet; lite oftare, lite mer. För att undvika fällan kan man tex se till att vara vit ett par veckor. En annan sund regel kan vara att aldrig dricka ensam.

 

Nu törs jag inte skriva mer eftersom vi nyligen haft en alkoholtråd som blev ganska infekterad…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Helt klart man mår roligt efter ett glas vin, om det är nåt fint. Gillar dom mer runda smakerna där den sanna fruktigheten från druvan får dominera. Svårbeskrivet.

 

Ta en titt på amerikanska och Nya Zeeländska Pinot Noirer, till exempel Irony (6694), Robert Mondavi Private Selection (88880), Saint Clair Pinot Noir (16015) eller varför inte en Bourgogne Cuvée Margot (5447) :)

 

Jag tror själv att glädjen över ett bra vin, matchad med mat och stämning, är det som ger ett längre liv. Fokusering på enstaka kemikalier ger jag inte mycket för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså fifty rödvin och fifty Sprite blir jäkligt gott, då tycker t o m jag att det är gott med rödvin. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rött vin är ju bra men även mörkt öl typ porter/stout innehåller mycket antioxidanter och även duktigt med b vitaminer.

Tyvärr så har dom extra b-vitaminerna en jobbig effekt att man ökar matlusten vilket leder till andra bekymmer.

Mina favoriter är mariestads porter och carneige porter. Där man kan säga att mariestads är den godaste enligt min mening med sin torra smak med botten av mörk choklad och kaffe.priset är även bra.

På den gamla "goda" tiden så fick man carneige porter på recept på apoteket som allmänt stärkande medicin.

Man fick dom i små trevliga flaskor på kanske 18 cl. Jag levde inte då men jag har på en ölprovning druckit 20 år gammal carneige porter. Den tål att lagras, smakade helt fantastiskt. jag brukar åka till lite perifera systembolag i Stockholm där portern har mindre omsättning. Där kan man hitta c porter som är från året innan. Även den lilla lagringen gör skillnad i smaken. har försökt att lagra själv, men jag har ingen karaktär att låta bli dom. Då måste jag skaffa ett kassaskåp med tidlås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rött vin är ju bra men även mörkt öl typ porter/stout innehåller mycket antioxidanter och även duktigt med b vitaminer.

Tyvärr så har dom extra b-vitaminerna en jobbig effekt att man ökar matlusten vilket leder till andra bekymmer.

Mina favoriter är mariestads porter och carneige porter. Där man kan säga att mariestads är den godaste enligt min mening med sin torra smak med botten av mörk choklad och kaffe.priset är även bra.

På den gamla "goda" tiden så fick man carneige porter på recept på apoteket som allmänt stärkande medicin.

Man fick dom i små trevliga flaskor på kanske 18 cl. Jag levde inte då men jag har på en ölprovning druckit 20 år gammal carneige porter. Den tål att lagras, smakade helt fantastiskt. jag brukar åka till lite perifera systembolag i Stockholm där portern har mindre omsättning. Där kan man hitta c porter som är från året innan. Även den lilla lagringen gör skillnad i smaken. har försökt att lagra själv, men jag har ingen karaktär att låta bli dom. Då måste jag skaffa ett kassaskåp med tidlås.

Porter var tydligen också något som blandades med äggula och gavs till undernärda personer.

Men gott är det, utan ägg alltså.

 

En släkting till mig kom med en dum idé när jag skulle göra porterstek där en gång. "Jag har ju en gammal Carnegie i skafferiet...".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

porterstek är inte dumt, jag är vegetarian men har använt porter och enbär i qorngrytor, smakar finfint.

 

jo receptet med ägg och porter är som du säger för att få upp matlusten, då får dom även duktigt med proteiner med äggen.

 

på avgiftningskliniker i varje fall på 80 talet så gav man nyinkomna en rejäl dos med b vitaminkomplex intramuskulärt. det var för att personen skulle få tillbaks matlusten efter en längre tids överdriven alkoholkonsumtion.

och den överdrivna alkoholkonsumtionen var inte på porter utan troligtvis starkare och mer obskyra drycker.

 

en intressant tanke vad som händer om man endast missbrukar porter och ska avgiftas.

man får sin b-vitamin spruta och... vad händer. b vitaminer har man ju ingen brist på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...