Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vill ha iPhone den 11 Juli


Airmech

Rekommendera Poster

Men asså tänk till lite ! ! !

 

 

Om telefonen ska säljas både via telia.se och deras butiker betyder det väl att dom har skickat ut ett antal telfoner till butikerna och har ett reserverat antal telefoner som är öronmärkta för webben på centrallagret???

 

Eller eftersom efterfrågan är såpass stor kommer dom endast skicka ut dom till butikerna och det är först till kvarn som får köpa. Jag skulle aldrig lita på att beställa från Internet om jag vill ha den 11:e. Visst köper du på internet kommer du få den förr lr senare iaf men hur kul är det att vänta 3 v efter du "köpt" den??

 

Jag kommer nog gå upp i ottan och glida förbi teliabutiken och kolla in läget vid 6... Är det tomt då glider jag tebax vid 8:30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 447
  • Created
  • Senaste svar

Jag har i alla fall - idag - fått hem en "Fullmakt för byte av mobiloperatör". Denna "måste fyllas i för att kunna byta till Telia som mobiloperatör". På deras hemsida står det att man måste ta hem en sådan. Jag gjorde det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hopppas alla som vill köpa en iPhone den 11e får en =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att Portera sitt nummer till Telia så gå in på telia.se och begär ut en fullmakt av Telia. Där står det förifyllt ditt mobilnummer och från vilken operatör (nuvarande) som det ska portas från. Signera, posta och vänta.. får du ett Ja så har nu Telia rätt till numret och kommer fråga dig vilket abb du vill ha.. får du ett nej (av din gamla operatör) så måste du kontakta dom och fråga varför.. förmodligen för att du har ett bundet abbonemang som du måste göra upp med först innan Telia får ditt nummer.. ni som inte gjort detta bör göra det NU om ni vill att mobilen ska fungera den 11:e :) Jag har själv portat från Tele2/Comviq till Telia refill nyss och tecknar abbonemang först den 11e.

 

Själv ska man tjuvkika dagen innan.. är det kö? Sen går man dit 09:58.. är det kö? isf orkar jag inte och går in till Telia.se (ja har du registrerat dig på "Mina Sidor" hos telia.se så kan man beställa/signera direkt på nätet utan att fylla i papper och skicka vidare) och beställer en (förmodligen försent hehe) och inväntar tills jag får en.. orka va social?! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man ta ett abb redan nu? Varför tog du ett refill?

 

För att Portera sitt nummer till Telia så gå in på telia.se och begär ut en fullmakt av Telia. Där står det förifyllt ditt mobilnummer och från vilken operatör (nuvarande) som det ska portas från. Signera, posta och vänta.. får du ett Ja så har nu Telia rätt till numret och kommer fråga dig vilket abb du vill ha.. får du ett nej (av din gamla operatör) så måste du kontakta dom och fråga varför.. förmodligen för att du har ett bundet abbonemang som du måste göra upp med först innan Telia får ditt nummer.. ni som inte gjort detta bör göra det NU om ni vill att mobilen ska fungera den 11:e :) Jag har själv portat från Tele2/Comviq till Telia refill nyss och tecknar abbonemang först den 11e.

 

Själv ska man tjuvkika dagen innan.. är det kö? Sen går man dit 09:58.. är det kö? isf orkar jag inte och går in till Telia.se (ja har du registrerat dig på "Mina Sidor" hos telia.se så kan man beställa/signera direkt på nätet utan att fylla i papper och skicka vidare) och beställer en (förmodligen försent hehe) och inväntar tills jag får en.. orka va social?! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att Portera sitt nummer till Telia så gå in på telia.se och begär ut en fullmakt av Telia. Där står det förifyllt ditt mobilnummer och från vilken operatör (nuvarande) som det ska portas från. Signera, posta och vänta.. får du ett Ja så har nu Telia rätt till numret och kommer fråga dig vilket abb du vill ha.. får du ett nej (av din gamla operatör) så måste du kontakta dom och fråga varför.. förmodligen för att du har ett bundet abbonemang som du måste göra upp med först innan Telia får ditt nummer.. ni som inte gjort detta bör göra det NU om ni vill att mobilen ska fungera den 11:e :) Jag har själv portat från Tele2/Comviq till Telia refill nyss och tecknar abbonemang först den 11e.

 

Själv ska man tjuvkika dagen innan.. är det kö? Sen går man dit 09:58.. är det kö? isf orkar jag inte och går in till Telia.se (ja har du registrerat dig på "Mina Sidor" hos telia.se så kan man beställa/signera direkt på nätet utan att fylla i papper och skicka vidare) och beställer en (förmodligen försent hehe) och inväntar tills jag får en.. orka va social?! :D

 

Hoppas du kollat upp så du verkligen kan flytta numret från refill till abonnemang, för hos Tre vill jag minnas att det är omöjligt att flytta sitt nummer från ett av deras kontantkort till ett av deras abonnemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var inne på en teliabutik hemma i linköping för några veckor sedan, just för att höra om portering. Enligt den anställde skulle jag inte göra nåt alls, utan bara ta upp det när jag köper telefonen så skickar telia ett brev om att avsluta mitt nuvarande abonnemang. Har tidigare bytt från kontantkort på detta sätt, men jag antar att det är långt ifrån samma sak?

Blev lite osäker nu när jag läst den här tråden, så blir att ringa comviq imorgon och höra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man ta ett abb redan nu? Varför tog du ett refill?

Eh ja.. alltså jag vill ju gärna kunna ringa på min gamla mobil med mitt gamla nummer innan iPhonen kommer? Har man gjort en nummerportering så är man inte längre kund hos sin gamla operatör.. Annars kan man ju bara vänta och va utan telefon till 11 juni om man föredrar det? ;) Och refill = abbonemangslös = inge ev. tjoller när jag ska teckna abbonemang med iPhonen sen.

 

emelpee: Självklart kan jag byta från Refill till Abbonemang inom samma operatör och behålla numret! Det går/är krav hos alla operatörer. Se bara till att ha Registrerat kontantkortet hos dom först! Annars får dom juridiskt inte röra det.. typ : )

 

Laev: Självklart kan du göra det 11:e Juni! Men räkna inte med att kunna ringa med telefonen innan du får ditt Telia-chip cirkus 5 dagar senare.. :S (Om man inte redan är kund hos telia dvs.. då funkar den självklart direkt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

emelpee: Självklart kan jag byta från Refill till Abbonemang inom samma operatör och behålla numret! Det går/är krav hos alla operatörer. Se bara till att ha Registrerat kontantkortet hos dom först! Annars får dom juridiskt inte röra det.. typ : )

 

Kollade på Tre nu och ja. Nu kan man. Är dock ganska säker på att det stod att det inte gick att flytta från deras egna kontantkort till deras egna abonnemang förut. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Telia som jag pratade med igår så är nummret öppet i ca 10 dagar när man väl begärt portering. Har inget hänt efter 10 dagar så återgår nummret till den gamla operatören som om ingenting har hänt. Dvs. abonnemanget avslutas inte utan fortlöper tills nummret har blivit porterat. Så sa hon och det har även andra personer inom Telia sagt. Detta var alltså inte i en butik utan via deras kundtjänst 90 200 som jag nog tror vet vad som gäller!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Telia som jag pratade med igår så är nummret öppet i ca 10 dagar när man väl begärt portering. Har inget hänt efter 10 dagar så återgår nummret till den gamla operatören som om ingenting har hänt. Dvs. abonnemanget avslutas inte utan fortlöper tills nummret har blivit porterat. Så sa hon och det har även andra personer inom Telia sagt. Detta var alltså inte i en butik utan via deras kundtjänst 90 200 som jag nog tror vet vad som gäller!

 

Telias kundtjänst över telefon har säkert rätt den här gången, men jag litar inte speciellt mycket på dem. Jag har ringt dem tidigare i olika ärenden och bland annat fått veta att jag inte skulle kunna få 24 mbit bredband förrän efter ett år ungefär, för att sedan ringa en kvart senare till en annan person i kundtjänsten och få veta att jag skulle kunna få det inom några dagar. Räkna inte med att de alltid har koll, för så är verkligen inte fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Off topic? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ringde till tele2 idag för att öppna upp mitt abonnemang för portering. det verkade inte finnas nån gräns på 10 dagar som sebbri nämnde gällande telia, men i övrigt verkade det vara likadant. vad de gjorde var att låsa upp bindningstiden, och om telefonnumret sedan porteras skickas en slutfaktura.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Telia som jag pratade med igår så är nummret öppet i ca 10 dagar när man väl begärt portering. Har inget hänt efter 10 dagar så återgår nummret till den gamla operatören som om ingenting har hänt. Dvs. abonnemanget avslutas inte utan fortlöper tills nummret har blivit porterat. Så sa hon och det har även andra personer inom Telia sagt. Detta var alltså inte i en butik utan via deras kundtjänst 90 200 som jag nog tror vet vad som gäller!

 

Det stämmer, med viss modifikation dvs. om numret av någon anledning inte går att portera (t.ex. bindningstid) så får man alltid ett brev som säger det och porteringen påbörjas aldrig. Det görs aldrig någonting utan att den andra operatören givit tillåtelse att släppa på numret (vilket de, enligt lag, måste göra).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ringde till tele2 idag för att öppna upp mitt abonnemang för portering. det verkade inte finnas nån gräns på 10 dagar som sebbri nämnde gällande telia, men i övrigt verkade det vara likadant. vad de gjorde var att låsa upp bindningstiden, och om telefonnumret sedan porteras skickas en slutfaktura.

 

Det tar ALLTID ca 10 dagar att portera ett nummer, oavsett operatör (alla använder sig av samma system).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upp till fem arbetsdagar säger Telia på sin sajt.

 

Det tar ALLTID ca 10 dagar att portera ett nummer, oavsett operatör (alla använder sig av samma system).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upp till fem arbetsdagar säger Telia på sin sajt.

 

 

Det tar i 99% av fallen 10 dagar (veckodagar, ej arbetsdagar) att portera ett nummer. Jag jobbar i Teliabutik så jag sysslar med detta dagligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tar i 99% av fallen 10 dagar (veckodagar, ej arbetsdagar) att portera ett nummer. Jag jobbar i Teliabutik så jag sysslar med detta dagligen.

 

Hur många iPhones kommer Ni få in i din Teliabutik då? Har du hört något om hur många i snitt butikerna får?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tar ALLTID ca 10 dagar att portera ett nummer, oavsett operatör (alla använder sig av samma system).

"Enligt Telia som jag pratade med igår så är nummret öppet i ca 10 dagar när man väl begärt portering." - sebbri.

 

vi diskuterade hur länge det nuvarande abonnemanget är öppet för portering, inte den faktiska tid det tar att portera sitt nummer. men tack för upplysningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte låna tråden och ställa en fråga om iPhone 3G...

Om den nu såldes utan abonnemang men låst till en operatör är det då jailbreak man behöver göra på telefonen för att få den fri?

Vad är konsekvenserna för detta? Kommer man fortfarande kunna ladda ner firmware updates osv?

 

Har inget emot Telia, men det är helt omöjligt för mig att vara bunden till dem och ha abonemang.

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Enligt Telia som jag pratade med igår så är nummret öppet i ca 10 dagar när man väl begärt portering." - sebbri.

 

vi diskuterade hur länge det nuvarande abonnemanget är öppet för portering, inte den faktiska tid det tar att portera sitt nummer. men tack för upplysningen.

 

Det är, om du nu inte förstått det, precis samma sak. Du tror väl inte att en annan operatör skulle stänga av din mobil efter 10 dagar om din portering av någon anledning inte går igenom eller om du inte skulle göra någon?

 

Allt detta sköts automatiskt och de 10 dagar vi pratar om här börjar ju så klart inte räknas förrän man har fått ett definitivt godkännande att numret kommer porteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte låna tråden och ställa en fråga om iPhone 3G...

Om den nu såldes utan abonnemang men låst till en operatör är det då jailbreak man behöver göra på telefonen för att få den fri?

Vad är konsekvenserna för detta? Kommer man fortfarande kunna ladda ner firmware updates osv?

 

Har inget emot Telia, men det är helt omöjligt för mig att vara bunden till dem och ha abonemang.

 

Tacksam för svar

 

Ja, den måste knäckas om du ska använda den med ett abonnemang som tillhandahålls av en annan operatör än de Apple har valt ut.

 

Du kan då inte ladda hem och installera uppdateringar (via iTunes) utan att behöva knäcka telefonen på nytt. Telefonen återställs till fabriksinställningarna efter det att den uppdaterats. Huruvida det kommer att gå med iPhone 3G, om det kommer att vara enkelt - vet ingen. Ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är, om du nu inte förstått det, precis samma sak. Du tror väl inte att en annan operatör skulle stänga av din mobil efter 10 dagar om din portering av någon anledning inte går igenom eller om du inte skulle göra någon?

 

Allt detta sköts automatiskt och de 10 dagar vi pratar om här börjar ju så klart inte räknas förrän man har fått ett definitivt godkännande att numret kommer porteras.

Sebbri formulerade sig som så att porteringsmöjligheten stängs av efter 10 dagar om den inte utnyttjas. porteringsmöjligheten stängs och abonnemanget fortsätter som det gjorde innan. jag förklarade att detta inte var fallet med tele2/comviq. jag förstår fortfarande vad den faktiskta porteringstiden har med saken att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När säljer ni era nuvarande iPhones då? Eller är de så slitna att skroten tackar nej? :)

Ska jag som vill ha den gamla billigt gå runt i köerna och fråga om de har nån till salu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den måste knäckas om du ska använda den med ett abonnemang som tillhandahålls av en annan operatör än de Apple har valt ut.

 

Du kan då inte ladda hem och installera uppdateringar (via iTunes) utan att behöva knäcka telefonen på nytt. Telefonen återställs till fabriksinställningarna efter det att den uppdaterats. Huruvida det kommer att gå med iPhone 3G, om det kommer att vara enkelt - vet ingen. Ännu.

 

Tack, då är det kört för mig. Suger så jävla hårt att Apple måste envisas med en operatör...

Får bli en Sony Ericsson C905

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...