Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur mycket är 100mb data?


Disp0sable

Rekommendera Poster

Här är svaret, saxat från Telias hemsida:

 

* Abonnemang och priser

* Funktioner

* Inspiration

 

 

Abonnemang och priser

 

Till din iPhone 3G kommer du att kunna beställa något av våra tre speciellt anpassade abonnemang. Unikt för dem är att när datatrafiken som ingår via 3G/EDGE är förbrukad gäller maxtaxa med 9 kr/dygn. Dessutom ingår alltid fri surf via Telias surfzoner och Telia Homerun. Du kan endast köpa en iPhone 3G per abonnemang.

 

Kan inte bli tydligare, ge den allt den tål och håll igen på godis och glass, alternativt se till att norpa med TVÅ stora PET flaskor (helst tomma) och panta dem, du hittar dem hos en polare eller på stan (billigast så, slipper köpa läsk själv)

 

SURF ON!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar

En sak jag kom att tänka på efter att jag laddat ner tidigre nämnda program var; 100 fria MB, vad betyder det? Betyder det "Du får "ladda ner" 100 MB utan att det kostar dig något extra" eller är det så att säga 100 MB "totalt" d.v.s. upp-trafiken också? Kanske en dum fråga, men jag vet inte hur det är man räknar... Någon som vet?

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom räknar endast "ned-trafiken" Dvs det du laddar ner. Upload är ändå strypt på 3G :)

 

Jag har haft min mobil i 10 dagar och är uppe i 25mb. Jag har WiFi hemma, och kollar bara på youtube / laddar ner från appstore/itunes under wifi. Mailar och kollar mailen väldigt frekvent på 3G, surfar på nyhetssidor då jag har tid över.

 

Så för mig räcker 100mb väldigt bra. (Hade inte wifi hemma första veckan heller). & som sagt, 9kr extra hit o dit gör inget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom räknar endast "ned-trafiken" Dvs det du laddar ner. Upload är ändå strypt på 3G :)

 

Jag har haft min mobil i 10 dagar och är uppe i 25mb. Jag har WiFi hemma, och kollar bara på youtube / laddar ner från appstore/itunes under wifi. Mailar och kollar mailen väldigt frekvent på 3G, surfar på nyhetssidor då jag har tid över.

 

Så för mig räcker 100mb väldigt bra. (Hade inte wifi hemma första veckan heller). & som sagt, 9kr extra hit o dit gör inget!

 

Jay!

 

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde slut på 130 megabyte första dagen när jag signade upp. Men då prövade jag allt som gick, bland annat webbradio och webbtv. Om ett halvår tror jag att jag förbrukar en 2 megabyte per dag kanske.

 

Vad som händer när du passerar 100 megabytegränsen är att en maxtaxa per dygn om 9 kronor tillkommer. Inte hela världen enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Första posten, har lurkat runt länge nu...

 

Hur gick det för alla er som tecknade imini? Hur mycket blev det per månad? Kul med uppföljning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första posten, har lurkat runt länge nu...

 

Hur gick det för alla er som tecknade imini? Hur mycket blev det per månad? Kul med uppföljning.

 

Jag tecknade inget iMini. Jag kompletterade mitt nuvarande abonnemang med fri datatrafik för 199 kronor i månaden.

Sett till hur mycket jag surfar, hur mycket mejl jag drara hem och hur mycket jag använder min iPhone så var det att bra val. Jag ligger över 100 MB/månad - med råge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

jag har nyligen fått min iPhone och kör push med mobileme dygnet runt, hur mycket drar det till skillnad från att hämta mail varje kvart om man får sådär 5 mail per dag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har nyligen fått min iPhone och kör push med mobileme dygnet runt, hur mycket drar det till skillnad från att hämta mail varje kvart om man får sådär 5 mail per dag?

 

Du har statistik på telefonen, jämför...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din fråga är nästan omöjlig att svara på då det helt beror på dina surfvanor, men med den info du fått tidigare i tråden så kan du någorluna räkna ut ungefär vart du kommer att ligga. Enligt min erfarenhet så ryker 100 mb ganska fort, men då använder jag luren till en massa apps som suger bandbredd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saxat från tele2s hemsida

 

Hur mycket är 200 MB?

 

Exempel på dataförbrukning för 200 MB:

Aftonbladet wap: 2500 ggr

Sökning på Google: 13 000 st

Radio (mobil.sr.se): 600 min

Mail: 30 000 st

You Tube-klipp: 70 st

(exemplen är uppskattade och kan variera något).

 

ta allt delat med 2 så får du en rimlig uppskattning

 

en annan sak att tänka på med iphone är att många applikationer också använder sig av internet, så det handlar ju inte bara om SURF när dina megabyte försvinner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft min iPhone i ganska exakt 5 månader och förbrukat 64,5MB skickat och 1,0 GB mottaget mobil datatrafik.

Har dock AP hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första posten, har lurkat runt länge nu...

 

Hur gick det för alla er som tecknade imini? Hur mycket blev det per månad? Kul med uppföljning.

 

 

Jag har iMini. Har efter 6 månader totalt laddat ner 124 MB. Anlednigen är att 90% av mitt surfande sker hemma eller på jobbet där jag har Wi-Fi. Jag håller inte igen på surfandet i övrigt men har väl sällan lust att se på youtube över 3G ute på stan... Mest nyhetsiter, e-post etc

 

Känns dock skönt att ha 9 kr/dygn regeln som säkerhet, annars hade jag nog tagit fri surf bara för säkerhets skull.

 

I värsta fall kan man säkert byta upp sig från iMini till iMidi el dyl i efterhand? Dock lär man väl förlora någon tusing på telefonen i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surfat i ~20 minuter, enligt SurplusMeter har jag skrapat ihop 28 minuter!!

- Inte på iPhone, utan på datorn.

- Bara surfat, inte laddat hem nånting övrigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surfat i ~20 minuter, enligt SurplusMeter har jag skrapat ihop 28 minuter!!

- Inte på iPhone, utan på datorn.

- Bara surfat, inte laddat hem nånting övrigt...

 

Oops, kom på att jag lyssnat på musik med spotify hela tiden! :borstatanderna:

 

(Och så här 1,5 timmar senare så är jag uppe i 236 mb ner.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att man inte surfar alls lika mycket med iPhone som jag trodde att man skulle. Även om det är en av dom bästa mobilerna att surfa med så går det inte jämföra med att sitta vid en dator och surfa. Dessutom tömmer man batteriet ganska fort och det gör ju också att man inte vill surfa lika mycket som hemma vid datorn. Med detta vill jag komma fram till att jag tror 100 MB räcker längre än man tror. Jag surfar ganska mycket med min iPhone tycker jag. Jag sitter inte och surfar runt planlöst utan jag besöker sidor när jag har en orsak att göra det. ex kolla när pendeln går, busstider, aftonbladet(fast då använder jag mobilvarianten av sidan som inte alls drar lika många MB och är mycket snabbare) Jag gör åt runt 80 MB per månad. Mitt tips är att du börjar med mini. Man kan alltid byta abonnemang uppåt om man märker att det inte räcker. Neråt kan man inte byta. Jag började med midi och märker nu att jag hade klarat mig med mini.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att man inte surfar alls lika mycket med iPhone som jag trodde att man skulle. Även om det är en av dom bästa mobilerna att surfa med så går det inte jämföra med att sitta vid en dator och surfa. Dessutom tömmer man batteriet ganska fort och det gör ju också att man inte vill surfa lika mycket som hemma vid datorn. Med detta vill jag komma fram till att jag tror 100 MB räcker längre än man tror. Jag surfar ganska mycket med min iPhone tycker jag. Jag sitter inte och surfar runt planlöst utan jag besöker sidor när jag har en orsak att göra det. ex kolla när pendeln går, busstider, aftonbladet(fast då använder jag mobilvarianten av sidan som inte alls drar lika många MB och är mycket snabbare) Jag gör åt runt 80 MB per månad. Mitt tips är att du börjar med mini. Man kan alltid byta abonnemang uppåt om man märker att det inte räcker. Neråt kan man inte byta. Jag började med midi och märker nu att jag hade klarat mig med mini.

 

Jag har rakt motsatta erfarenheter. Jag surfar betydligt mer med min iPhone än vad jag trodde att jag skulle göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har rakt motsatta erfarenheter. Jag surfar betydligt mer med min iPhone än vad jag trodde att jag skulle göra.

 

 

Ja, se där. Alla är olika. Jag tror att man helt enkelt inte kan svara enkelt vilket abonnemang man skall välja. Mitt tips är ändå att börja med ett billigt abonnemang eftersom man kan byta till ett dyrare men inte byta åt andra hållet. Det enda tråkiga med det är i och för sig att iPhonen är dyrare att köpa med billiga abonnemang, och man får ju inga pengar emellan om man byter till ett dyrare abonnemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, se där. Alla är olika. Jag tror att man helt enkelt inte kan svara enkelt vilket abonnemang man skall välja. Mitt tips är ändå att börja med ett billigt abonnemang eftersom man kan byta till ett dyrare men inte byta åt andra hållet. Det enda tråkiga med det är i och för sig att iPhonen är dyrare att köpa med billiga abonnemang, och man får ju inga pengar emellan om man byter till ett dyrare abonnemang.

 

Det är klart att lika lite som att vi har samma behov när det gäller datorer så har vi samma behov av när det kommer till telefonabonnemang. Var och en väljer det som passar de egna behoven och den egna plånboken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag själv funderade ett tag på iMidi, men köpte till slut iMini. Och vilken tur!

 

Under de 3 - 4 första månaderna kom jag upp i totalt drygt 100 mb. Jag surfar en del på den, men jag har märkt att överallt, åtminstone där jag rör mig, hittar jag trådlösa nätverk, är hemma med mitt egna trådlösa eller är vid en Telia Surfzon. Oerhört sällan jag använder iPhonen till tyngre och mycket utanför något trådlöst nätverk.

 

Jag menar, när man är ute och går, då har man den i fickan, kanske lyssnar på musik. Sitter jag på café har jag turen att här i Gävle ha flera Surfzoner inne i stan. På jobbet (jobbar på Telia) sitter vi med surfzon eller ibland, beroende på var i huset man är, vanligt WLAN. På fritiden är jag antingen på stan (surfzon), hemma (wlan), hos vänner (oftast wlan), i replokalen (behövs sällan gå ut och kolla något som kräver anslutning).

 

Så för mig var iMini det bästa valet.

 

Man bör tänka efter var man rör sig och var det finns öppna nätverk eller surfzoner. Jag är då helt övertygad om att man rör sig i sådana områden mer än man anar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om någon har skrivit detta, men här är en uppskattning av vad 200 MB är.

 

Hur mycket är 200 MB?

Exempel på dataförbrukning för 200 MB:

Aftonbladet wap: 2500 ggr

Sökning på Google: 13 000 st

Radio (mobil.sr.se): 600 min

Mail: 30 000 st

You Tube-klipp: 70 st

(exemplen är uppskattade och kan variera något).

 

http://www.tele2.se/tillagg-tjanster-datapaket.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om någon har skrivit detta, men här är en uppskattning av vad 200 MB är.

 

Hur mycket är 200 MB?

Exempel på dataförbrukning för 200 MB:

Aftonbladet wap: 2500 ggr

Sökning på Google: 13 000 st

Radio (mobil.sr.se): 600 min

Mail: 30 000 st

You Tube-klipp: 70 st

(exemplen är uppskattade och kan variera något).

 

http://www.tele2.se/tillagg-tjanster-datapaket.html

 

Jo, för 10 inlägg sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt en snubbe på Telia som ja ringde igår så gäller maxtaxa 69kr/dygnet vid vanlig surf/mail/GPS inte 9kr/dygn, som enbart gäller genom Telias surfport.

 

Någon som kan bekräfta vad som gäller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt en snubbe på Telia som ja ringde igår så gäller maxtaxa 69kr/dygnet vid vanlig surf/mail/GPS inte 9kr/dygn, som enbart gäller genom Telias surfport.

 

Någon som kan bekräfta vad som gäller?

 

Med de iPhone-specifika abonnemangen (iMini,iMidi,iMaxi) ska det vara 9kr/dygnet för all data.

På resterande vanliga abonnemang är det nog fortfarande 69kr/dygn som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...