Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur mycket är 100mb data?


Disp0sable

Rekommendera Poster

Hej allihop!

 

Jag har bestämt mig för att köpa iPhone och tänkte ta det minsta abonemanget eftersom jag vet att samtalstiden och sms'en kommer räcka gott och väl till mig - MEN jag vet inte hur mycket 100Mb är att surfa för. Jag har verkligen ingen koll alls!

 

Har sett frågan ställas flera gånger men inte sett några svar någonstans, trots att jag tror att det många som undrar samma sak som jag.

 

Så, hur stor är t.ex. Aftonbladet att ladda in? Har hört att den ska vara runt 2Mb, men jag vill veta säkert.

(Kan jag på något sätt själv se hur stora hemsidor är och/eller youtube-klipp m.m.?)

 

Jag kommer både använda push-email och surfa friskt...

Räcker då 100 Mb i månaden?

 

Vore grymt tacksam för svar och om tråden kunde hållas till detta ämne och inte om priset eller om man ska köpa iPhone eller inte då det redan finns såna trådar.

 

 

//Disp0sable

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 53
  • Created
  • Senaste svar

Huruvida det kommer räcka beror ju även väldigt mycket på hur mycket tillgång till wi-fi hotspots du har.

Så du inte glömmer bort den möjligheten menar jag.

Finns täckningskarta över Telias surfzoner på deras hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jo det är klart och jag kommer förmodligen surfa rätt mycket hemma där jag har wi-fi och så men jag undrar hur långt 100 Mb räcker till egentligen?

Räcker det bara till 1h "vanligt surfande" så känns det lite som att bita sig själv i..... ;)

 

Det är nämligen så att mycket jag ser i tjusningen med iPhone är att alltid ha tillgång till internet, inte bara genom wi-fi. Internetanvändningen var ren och skär besvikelse på min iPod touch. <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I denna tråd finns ett eller 2 svar som kan vara av intresse:

https://forum.macworld.se/index.php?showtopic=74507&hl=

 

Men jag skulle gärna vilja ha fler svar :)

 

Tack! Fick lite mer klarhet i frågan men jag skulle vilja ha mer och lite mer specifierade svar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Man kan nog räkna med ca 1 MB per minut surfande. 10 minuter om dagen räcker alltså till 10 dagars surf i ett iMini-abonnemang. Inte så generöst tilltaget av Apple/Telia…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Fick lite mer klarhet i frågan men jag skulle vilja ha mer och lite mer specifierade svar. :)

 

 

100 MB är 100 MB vare sig mer eller mindre. Dagens hemsidor ligger på 0,5-3 MB i snitt (grovt tillyxat). Surfar du runt på "tunga" hemsidor så räcker 100 MB/månad inte särskilt långt men det är hart när omöjligt att lämna dig några tvärsäkra besked därför att vad du tankar hem också beror på cachfiler, hur mycket information som är bytt på hemsidan, om du är på en och samma hemsida ofta eller inte. besöker du en "tung" hemsida så måste du ladda ned hela hemsidans innehåll - 3 MB. Besöker du den mer frekvent finns en del redan lagrat i din telefon och du behöver inte ladda ned allt varje gång.

 

Det du vill veta kräver en noggrann analys av dina surfvanor och de vet vi inget om. Lägg sedan till om du hälsar på YouTube, lyssnar på streamad musik och/eller tittar på WebbTV - eller inte - så blir bilden ännu mer komplicerad.

 

Släng in ett mätprogram i din vanliga dator - mät en vecka så får du veta på ett ungefär hur du surfar och hur långt 100 MB räcker om du surfar på samma sätt med din telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

100 MB är 100 MB vare sig mer eller mindre. Dagens hemsidor ligger på 0,5-3 MB i snitt (grovt tillyxat). Surfar du runt på "tunga" hemsidor så räcker 100 MB/månad inte särskilt långt men det är hart när omöjligt att lämna dig några tvärsäkra besked därför att vad du tankar hem också beror på cachfiler, hur mycket information som är bytt på hemsidan, om du är på en och samma hemsida ofta eller inte. besöker du en "tung" hemsida så måste du ladda ned hela hemsidans innehåll - 3 MB. Besöker du den mer frekvent finns en del redan lagrat i din telefon och du behöver inte ladda ned allt varje gång.

 

Det du vill veta kräver en noggrann analys av dina surfvanor och de vet vi inget om. Lägg sedan till om du hälsar på YouTube, lyssnar på streamad musik och/eller tittar på WebbTV - eller inte - så blir bilden ännu mer komplicerad.

 

Släng in ett mätprogram i din vanliga dator - mät en vecka så får du veta på ett ungefär hur du surfar och hur långt 100 MB räcker om du surfar på samma sätt med din telefon.

 

Just YouTube lär ju dra ganska rejält med bandbredd (såvida det är samma, och inte någon specialvariant).

Vad gäller surfvanorna på dator så tror jag att det ger en lite konstig blid av hur mycket man kommer att surfa på iPhone, menar man lär ju kanske vara lite mer resurs-slösande på sin vanliga dator. Även om det, som du säger, kan ge en vink....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Släng in ett mätprogram i din vanliga dator - mät en vecka så får du veta på ett ungefär hur du surfar och hur långt 100 MB räcker om du surfar på samma sätt med din telefon.

 

Mätprogram? Var hittar jag något sådant?

 

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan nog räkna med ca 1 MB per minut surfande. 10 minuter om dagen räcker alltså till 10 dagars surf i ett iMini-abonnemang. Inte så generöst tilltaget av Apple/Telia…

 

 

100 MB är 100 MB vare sig mer eller mindre. Dagens hemsidor ligger på 0,5-3 MB i snitt (grovt tillyxat). Surfar du runt på "tunga" hemsidor så räcker 100 MB/månad inte särskilt långt men det är hart när omöjligt att lämna dig några tvärsäkra besked därför att vad du tankar hem också beror på cachfiler, hur mycket information som är bytt på hemsidan, om du är på en och samma hemsida ofta eller inte. besöker du en "tung" hemsida så måste du ladda ned hela hemsidans innehåll - 3 MB. Besöker du den mer frekvent finns en del redan lagrat i din telefon och du behöver inte ladda ned allt varje gång.

 

Det du vill veta kräver en noggrann analys av dina surfvanor och de vet vi inget om. Lägg sedan till om du hälsar på YouTube, lyssnar på streamad musik och/eller tittar på WebbTV - eller inte - så blir bilden ännu mer komplicerad.

 

Släng in ett mätprogram i din vanliga dator - mät en vecka så får du veta på ett ungefär hur du surfar och hur långt 100 MB räcker om du surfar på samma sätt med din telefon.

 

Ojojoj... :o Om det är som ni säger så kommer jag aldrig klara mig med 100 Mb.... :irriteradtjej:

Får se vad Telia kommer med för erbjudande på telefonpriset om man inte vill ha något av deras "specialabonemang". Och dessutom när man redan har ett abb hos dom.. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur var det med flash i iPhone. Om man räknar runt 2 MB för tex aftonbladets hemsida är ju förmodligen rätt stor del av det deras flashreklam. Men jag har för mig att flash inte stöds av iPhone, med undantag för youtube... men jag kanske har helt fel där!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

Har surfat nu i ca en timme utan att tanka ner något (på 3G-dongel/MBP, man kan se precis hur mycket) och det har rullat 144 MB in och 10 MB ut. 100 MB är inte mycket, tyvärr…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har surfat nu i ca en timme utan att tanka ner något (på 3G-dongel/MBP, man kan se precis hur mycket) och det har rullat 144 MB in och 10 MB ut. 100 MB är inte mycket, tyvärr…

 

Och vad har du surfat på sidor då?

MSN, ICQ, last.fm m.m igång?

mail igång? hur många olika e-posts?

Rss-läsare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur var det med flash i iPhone. Om man räknar runt 2 MB för tex aftonbladets hemsida är ju förmodligen rätt stor del av det deras flashreklam. Men jag har för mig att flash inte stöds av iPhone, med undantag för youtube... men jag kanske har helt fel där!?

 

Du har rätt, vad jag vet så är det bara någon webbläsare hos Nokia som klarar flash i någon utsträckning när det gäller mobiler.

Youtube-spelaren är en till synes fristående applikation på iPhonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mätprogram? Var hittar jag något sådant?

//Trew

 

Funktionen finns i en del routrar - Google kan annars vara värt ett försök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojojoj... :o Om det är som ni säger så kommer jag aldrig klara mig med 100 Mb.... :irriteradtjej:

Får se vad Telia kommer med för erbjudande på telefonpriset om man inte vill ha något av deras "specialabonemang". Och dessutom när man redan har ett abb hos dom.. :unsure:

 

Måste du surfa så mycket via telefonen då?

En annan lösning är att använda trådlös (WiFi) då det finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att det programmet inte finns till iPhone ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På senaste räkningen stod det att jag hade förbrukar 96,5MB datatrafik, med min mobil (K850i)

 

Det jag då gjort är att jag mobilbloggat och surfat in på : mobilanpasade sidor typ mobil.idg.se och mobil.svd.se

Men går du inte på sidor som www.idg.se så kommer 100MB inte räcka långt det kan jag lova.

 

Eftersom du inte kan använda iPhone som modem, som jag kan med min K850i så skulle jag inte tro att man kommer använda speciellt mycket data om man nu inte laddar ner musik eller annat via 3G. Skulle rekommendera att inte använda "tunga"sidor vid surfning. Vill man det är nog Wlan att rekommendera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

 

 

Cool hemsida Win 2 Mac

 

:respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd att det programmet inte finns till iPhone ^^

Finns motsvarande program till iPhone men nu var det frågan om ett program till en dator...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns motsvarande program till iPhone men nu var det frågan om ett program till en dator...

Vad heter det för iPhone då? :pompoms::finder:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disp0sable
Har surfat nu i ca en timme utan att tanka ner något (på 3G-dongel/MBP, man kan se precis hur mycket) och det har rullat 144 MB in och 10 MB ut. 100 MB är inte mycket, tyvärr…

 

 

Måste du surfa så mycket via telefonen då?

En annan lösning är att använda trådlös (WiFi) då det finns.

 

Det går inte en minut utan att jag funderar på hur jag ska göra... :unsure:

Idag tog hjärnan åt hållet att det borde räcka med lilla abonemanget dels för att

1) Jag kan förhoppningsvis ställa in att hämta e-mail en gång om dagen då detta borde räcka för mig. Det skulle ändå förbättra min koll avsevärt då jag nästan aldrig kollar min mail alls längre (slarviga jag...).

 

2) Efter att mina 100Mb tagit slut så är det ju ändå en maxtaxa på 9kr/dygn så det blir förmodligen inga monstersummor. Jag menar 9 kr om dagen spenderar man ju på godis/läsk/tidningar etc. redan nu utan att blinka. :P Fast jag tycker att det är riktigt jävla skumt att det står att det kostar 20kr/Mb efter att man spenderat sina 100, men med ett maxtak på 9kr. Hur jäkla lätt är det att hamna under 1 ynka Mb då?! I mina öron låter det som att det räcker att starta upp webläsaren för att man slagit i taket på 9kr. :huh:

 

3) Som ni redan påpekat så kommer förhoppningsvis mycket av surfandet hållas inom Wi-fi spots. Då sparar man lite dataförbrukning.

 

4) Sist men inte minst så hoppas jag att surfandet ska tillhöra lite grann "nyhetens behag" så jag surfar lite mindre när man lekt av sig lite med den. Då kanske 100Mb räcker lite längre.. :)

 

 

På senaste räkningen stod det att jag hade förbrukar 96,5MB datatrafik, med min mobil (K850i)

 

Det jag då gjort är att jag mobilbloggat och surfat in på : mobilanpasade sidor typ mobil.idg.se och mobil.svd.se

Men går du inte på sidor som www.idg.se så kommer 100MB inte räcka långt det kan jag lova.

 

Eftersom du inte kan använda iPhone som modem, som jag kan med min K850i så skulle jag inte tro att man kommer använda speciellt mycket data om man nu inte laddar ner musik eller annat via 3G. Skulle rekommendera att inte använda "tunga"sidor vid surfning. Vill man det är nog Wlan att rekommendera.

 

Där sa du något riktigt bra!! :kissing:

Skärper jag bara till mig och lägger in massvis med mobilanpassade sidor i mina bokmärken så borde jag spara massvis med data. Det har jag inte haft en tanke på! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undvik youtube och itunes store så borde 100MB räcka ganska länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) Efter att mina 100Mb tagit slut så är det ju ändå en maxtaxa på 9kr/dygn så det blir förmodligen inga monstersummor. Jag menar 9 kr om dagen spenderar man ju på godis/läsk/tidningar etc. redan nu utan att blinka. :P Fast jag tycker att det är riktigt jävla skumt att det står att det kostar 20kr/Mb efter att man spenderat sina 100, men med ett maxtak på 9kr. Hur jäkla lätt är det att hamna under 1 ynka Mb då?! I mina öron låter det som att det räcker att starta upp webläsaren för att man slagit i taket på 9kr. :huh:

 

Så resonerar jag också och kommer att välja iMini.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...