Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhonetråden


mythrider

Rekommendera Poster

5GB Borde räcka hoppas jag :)

 

Men det är ju mycket bättre att det börjar gå långsamt istället för att det kommer en jätteräkning sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 282
  • Created
  • Senaste svar
5GB Borde räcka hoppas jag :)

 

Men det är ju mycket bättre att det börjar gå långsamt istället för att det kommer en jätteräkning sen.

 

Frågan är ju. Med användning av MobileMe och youtube och liknande får ju trafiken att skjuta i höjden.

 

"Finns det några begränsningar i att använda Prisavtalen?

Ja, förutom att det måste finnas mobilnäts- eller homeruntäckning så finns även en hastighetsbegränsning. För de privatpersoner som förbrukar mer än 5 GB i datatrafik förbehåller sig Telia rätten att begränsa överföringshastigheten till 30 kbit/s. "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är ju frågan om hastigheten verkligen stryps?

 

Jag menar. Jag har Glocalnet bredband och där ska det bli 100 kronor extra om man överskrider 30 gb i månaden.

Jag har gjort det varje månad men inte har jag fått betala 100 kronor extra.

 

Så har folk sett att hastigheten verkligen stryps?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är ju frågan om hastigheten verkligen stryps?

 

Jag menar. Jag har Glocalnet bredband och där ska det bli 100 kronor extra om man överskrider 30 gb i månaden.

Jag har gjort det varje månad men inte har jag fått betala 100 kronor extra.

 

Så har folk sett att hastigheten verkligen stryps?

 

Japp, det stryps. Jag har haft ett par kunder som har nått gränsen vid 5GB och då har det strypts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju inte 3G så snabbt att man sitter och laddar ned film via det precis. Men jag skulle kunna tänka mig att man kan få ett 10 tal MB per dag om man är aktiv (10-50 MB).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det stryps. Jag har haft ett par kunder som har nått gränsen vid 5GB och då har det strypts.

 

Ah, trist då. men visst. Bättre att hastigheten stryps än att priset skenar iväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ju inte 3G så snabbt att man sitter och laddar ned film via det precis. Men jag skulle kunna tänka mig att man kan få ett 10 tal MB per dag om man är aktiv (10-50 MB).

 

Nej, men HSDPA är däremot rätt snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men HSDPA är däremot rätt snabbt.

 

OK, jag har nog inte fattat att iPhonen hade det..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför i hela världen skulle telia få iphone. Man kunde ju förstå att det skulle gå så här.

Tre olika abonnemangstyper och alla tre suger. För prissättningen lär ju bli lika illa om man känner telia rätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om någon redan har tagit upp det men Telia har faktiskt ett prisavtal som heter SurfPort Fastpris som kostar 99 kr/mån(!) där du får surfa fritt (med turbo-3G-hastighet) via telefonens web-läsare. Begränsningen gentemot Prisavtal Datatrafik Fastpris (199 kr/mån) är att du inte får surfa fritt med datorn via telefonen. Kan vara ett trevligt alternativ om man vill mobilsurfa mycket tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför i hela världen skulle telia få iphone. Man kunde ju förstå att det skulle gå så här.

Tre olika abonnemangstyper och alla tre suger. För prissättningen lär ju bli lika illa om man känner telia rätt!

av någon skum anledning tyckte amerikanerna detta även när AT&T fick det där ...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia men då rekommenderar vi att du tecknar Prisavtal Fastpris."

 

Telia är flummiga som vanligt - de har alltid haft svårigheter att kommunicera. Vad betyder egentligen detta?

 

1. Har du en iPhone - sedan tidigare - så kan du givetvis välja vilket annat abbonemng som helst.

2. Väljer du annat abbonemang än "x,y,z" så betalar du fullpris för din iPhone.

3. Du kan också köpa din iPhone av oss med valfritt abbonemang. (Vad kostar den då? "x,y,z" finns ju - vart tog "å" vägen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om någon redan har tagit upp det men Telia har faktiskt ett prisavtal som heter SurfPort Fastpris som kostar 99 kr/mån(!) där du får surfa fritt (med turbo-3G-hastighet) via telefonens web-läsare. Begränsningen gentemot Prisavtal Datatrafik Fastpris (199 kr/mån) är att du inte får surfa fritt med datorn via telefonen. Kan vara ett trevligt alternativ om man vill mobilsurfa mycket tycker jag.

 

gällande surfport fastpris så är det inte via mobilens webbläsare, så som jag har förstått, utan via telias surfportal, så om du surfar utanför denna kostar det pengar, dvs skriver in hemsideadresser som inte är länkade och sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia men då rekommenderar vi att du tecknar Prisavtal Fastpris."

 

Telia är flummiga som vanligt - de har alltid haft svårigheter att kommunicera. Vad betyder egentligen detta?

 

1. Har du en iPhone - sedan tidigare - så kan du givetvis välja vilket annat abbonemng som helst.

2. Väljer du annat abbonemang än "x,y,z" så betalar du fullpris för din iPhone.

3. Du kan också köpa din iPhone av oss med valfritt abbonemang. (Vad kostar den då? "x,y,z" finns ju - vart tog "å" vägen?

 

Eller hur. Särskilt ihop med inledningen "Till din iPhone beställer du något av våra speciellt anpassade abonnemang."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gällande surfport fastpris så är det inte via mobilens webbläsare, så som jag har förstått, utan via telias surfportal, så om du surfar utanför denna kostar det pengar, dvs skriver in hemsideadresser som inte är länkade och sådant.

 

Saxat från: http://www.telia.se/privat/katalog/VisaPro...roduct@SE_TELIA

 

"För 99kr/månad får du surfa hur mycket du vill på vår mobila portal SurfPort och dessutom använda mobilens inbyggda webbläsare hur mycket du vill inom Sverige"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant...för dom som bara surfar http. För oss som också vill t.ex. pop-maila - eller t.o.m. köra push (med me.com t.ex) - så går dock detta alternativ bort. Lägg därtill om man vill hämta filer - t.ex. via ftp (musik, uppdateringar, program, bilder, etc) - så ser man att SurfPort är helt värdelöst. Tyvärr. "Fri" (5 GB) data för 199 kr. är nog det enda realistiska för oss sanna nördar. Även om man spränger 5 GB och får strypt lina så funkar i alla fall mailen/push'en.

 

 

Vet inte om någon redan har tagit upp det men Telia har faktiskt ett prisavtal som heter SurfPort Fastpris som kostar 99 kr/mån(!) där du får surfa fritt (med turbo-3G-hastighet) via telefonens web-läsare. Begränsningen gentemot Prisavtal Datatrafik Fastpris (199 kr/mån) är att du inte får surfa fritt med datorn via telefonen. Kan vara ett trevligt alternativ om man vill mobilsurfa mycket tycker jag.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saxat från: http://www.telia.se/privat/katalog/VisaPro...roduct@SE_TELIA

 

"För 99kr/månad får du surfa hur mycket du vill på vår mobila portal SurfPort och dessutom använda mobilens inbyggda webbläsare hur mycket du vill inom Sverige"

 

Men det står även

"Exempel på trafik som inte ingår i maxtaxan via mobilens inbyggda webbläsare:

Stream av ljud- eller videoklipp på andra sajter än SurfPort.

Surfa via en webbläsare som inte klarar av att visa SurfPorts sida.

Använda andra applikationer som konsumerar data, t.ex. telefonens inbyggda e-postklient, Windows messenger, real-player m.fl.

Kostnader för ringsignaler

Kostnader för spel till mobilen

Om mobilen används som modem till en dator för surfande."

 

Vilket bör begränsa iPhonens användande ganska rejält. Med tanka på MobileMe,Youtube,mail osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

islandssill

Telia har släppt formerna för iphone-abonnemangen:

http://www.telia.se/privat/produkter_tjans...iphone_redirect

 

Vad tycker ni? Själv tycker jag det närmast är larviga. Seriöst - hur många iphonekunder kan tänkas intresserade av iMini, knappt två timmars samtalstid? För min del är nog iMaxi det enda som verkar intressant. Det blir spännande att se prissättningen sen, jag gissar på 299, 399 och 599, eller är det önsketänkande?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saxat från: http://www.telia.se/privat/katalog/VisaPro...roduct@SE_TELIA

 

"För 99kr/månad får du surfa hur mycket du vill på vår mobila portal SurfPort och dessutom använda mobilens inbyggda webbläsare hur mycket du vill inom Sverige"

 

jag hade lite fel men inte helt..

 

"taget från telias hemsida

5. Vad ingår i maxtaxa 9kr/dygn för Datatrafik via mobilens inbyggda webbläsare?

När du har rätt inställningar i din mobil så ingår den trafik som genereras via den inbyggda webbläsaren i mobiltelefonen i maxtaxan.

 

Exempel på trafik som räknas in i maxtaxa via mobilens inbyggda webbläsare:

Surfa på SurfPort

Stream av ljud- och videoklipp som finns inne på SurfPort

Surfa på www.telia.se

Surfa på www.aftonbladet.se/

Surfa på www.google.se/

d v s helt vanliga webbsidor ingår i maxtaxan.

 

Exempel på trafik som inte ingår i maxtaxan via mobilens inbyggda webbläsare:

Stream av ljud- eller videoklipp på andra sajter än SurfPort.

Surfa via en webbläsare som inte klarar av att visa SurfPorts sida.

Använda andra applikationer som konsumerar data, t.ex. telefonens inbyggda e-postklient, Windows messenger, real-player m.fl.

Kostnader för ringsignaler

Kostnader för spel till mobilen

Om mobilen används som modem till en dator för surfande. "

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som gör det hela intressant är ju att det står att man kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia också, utöver de föreslagna. Innebär detta att det möjligtvis, möjligtvis kommer säljas med kontantkort eller i alla fall med billigast möjliga abonnemang? Jag antar inget annat än att priset på telefonen beräknas på abonnemangstypen man väljer, men det ska bli intressant att se vad de tänker sig ta för pris för telefonen i sig.

 

Edit:

Skulle ju vara ganska trevligt att köra på grundabonnemanget 99 kr/månaden och lägga till Prisavtal Fastpris för 199 kr/månaden. 298 kr / månaden med hyffsade minutpriser och i princip obegränsat internetanvändande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo de abbonemangsformer som de "tagit fram specifik för iPhone" är ju fan ett skämt, dock är det troliga att dessa inte kommer ligga på så dyra månadskostnader. De säger ju även själva att man kan använda alla andra av Telias abbonemang, vore ju riktigt gött med det billigaste och den 199kr fast pris surfningen. jag skulle nog gilla om den såldes helt utan abbonemang och olåst för då skulle jag kunna köra den på jobbet också (där används Telenor)!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMini verkar som du säger ganska klen i jämförelse vad man kan göra med mobilen. Men kan tänka mig iMidi beroende på vad det kostar. iMaxi är nog egentligen den enda rätta men jag tror att månadskostnaden kommer att vara alldeles för hög. Isåfall får man hoppas att det går att köpa den som vanligt och jailbreaka och använda tele2 som har rätt bra priser på fast data och samtalspriser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara att vänta några dagar tills priserna kommer.

 

Från nyhetsbrevet :

 

"Vi återkommer med priser inom några dagar."

 

Frågan är nu bara hur de definerar "några dagar" <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har tillgång till ett nätverk så Ja. Dock kostar det om du vill surfa via telefonnätet (3G).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...