Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Priserna ute för iPhone!


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Majoriteten här verkar tycka att iPhone är hutlöst dyr. Jag håller inte med!

 

Om vi kollar på det billigaste abonnemanget så kostar sammanlagt 7877 kr under bindningstiden på 18 månader. För det får man ringa sammanlagt 1800 minuter och skicka 1800 sms.

 

1800 minuter & 1800 sms är idag med vanliga mobilpriser (räknar med 69 öre minutpris och sms) värt ca 1800 * 69 öre + 1800 * 69 öre = 2484 kr. Lägger man på uppkopplingsavgifter landar vi kanske kring 2877.

 

För telefonen betalar man alltså ca 5000 kr. För det får man en telefon med 3G, iPod, GPS, ett kraftfullt operativsystem med stora möjligheter och ett kommande stort programutbud via AppStore.

 

Dessutom ingår fri tillgång till Telia Homerun. Och många har dessutom tillgång till andra trådlösa nätverk t.ex. i skolan eller på arbetsplatser men även utomhus. Skulle inte det räcka får man 100 MB / månad via 3G-nätet.

 

Det är dessutom en snygg produkt av Apple vi snackar om! Det är en mobil för de som är beredda att lägga ner pengar på en kraftfull telefon, inte någon välgörenhetsprodukt som måste göras tillgänglig för varenda kotte som vill äga en mobiltelefon.

 

Slutsats: Man får vad man betalar för!

 

1800 "fria" sms på 18 månader. Det är så där 500 sms mindre än vad jag skickar VARJE månad.

 

Jag tycker dock inte telefonen direkt är dyr. Inget av abonnemang passar dock mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 241
  • Created
  • Senaste svar
och det kan du göra med din eller? >.<

Jag har inte ens en iPhone. Ville bara visa att abonnemanget du skrev hos Tre var dyrare än det kan vara hos Telia. :)

 

hehe nej klart jag inte kan surfa på 3G, det jag mena var att varför betala för ngt du inte kan använda :P och mitt är billigare än telias 3G deal oavsätt även om jag inte kan surfa snabbare.

 

tror många stirrar sig blinda på att man just kan surfa snabb. man fastnar i "zomg luvluv iphone bästa prylen ever!"-träsket. i know, jag är där ^^ men jag får väl ta mitt sunda förnuft till fånga, vilket även andra borde göra och ställa frågan: kommer jag verkligen använda telefonen på det sättet?

jag tror inte jag hade surfat mer än jag gör idag så jag är nöjd. och tror att många hade klarat sig med en *vanlig* iphone.

 

men klart, i framtiden så blir det nog aktuellt men jag klara mig finfint med min idag <3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Walkman går ABSOLUT INTE att jämföra med iPod, man blir ju fan deprimerad av att trycka på "Walkman knappen". usch, Walkman är så dåligt så det inte är sant, det är lite som att jämföra mac och pc. Dessutom dom här jävla plastknapparna går ju knappast att jämföra med iPhones touch display

 

Rent ljudmässigt är både iphonen & touchen katastrofalt efter valfri, simpel SE-mobil. Ljudet är verkligen asdåligt! Att ha den som "freestyle" duger kanske för medelsvensson som inte bryr sig så mycket om ljud... EQ'n är oanvändbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent ljudmässigt är både iphonen & touchen katastrofalt efter valfri, simpel SE-mobil. Ljudet är verkligen asdåligt!

Asdåligt är väl lite att ta i? Jag tycker ljudet borde vara bättre dock, och det ska det ju tydligen vara nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skiddigringo
folk som är kunniga skulle aldrig använda US kontra SVE prismässigt. usa är svindyrt på mobilmarknaden och glöm inte, way efter på många ställen. fråga dem vad mms är och de stirra på dig som om du var en stor fet biff! ;D

 

 

Trodde själva uppkomsten av tråden var att jämnföra Steve Jobs 199 USD uttalande mot Telias prissättning?

Är jag ute och cyklar eller? Grejen är att det inte är särskilt dyrt med vad man än jämnför med i slutändan.

 

 

Charliegringo///

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde själva uppkomsten av tråden var att jämnföra Steve Jobs 199 USD uttalande mot Telias prissättning?

Är jag ute och cyklar eller? Grejen är att det inte är särskilt dyrt med vad man än jämnför med i slutändan.

 

 

Charliegringo///

 

telias telefon priser var inte dåligt, tvärt om, de var bra. det är allt runt omkring som kostar ju. samma i usa, folk glömmer det och stirra sig blinda på 199$

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1800 "fria" sms på 18 månader. Det är så där 500 sms mindre än vad jag skickar VARJE månad.

 

 

Du skickar 75 sms om dagen? Herre min jö. Jag skickar inte ens 75 sms på en månad.

 

Har funderat lite på det nu, och tror jag kommer slå till på det billigaste abonnemangen och en 16GB version i 18 månader. Telefonen blir dyrare, men jag säljer min 16GB iPod Touch så hjälper det nog till lite... Om det ändå känns tungt får jag väl sluta med något annat jag unnar mig själv, eller sälja en njure. Nästan 900kr i månaden dock är hutlöst, det skulle jag aldrig betala för ett mobilabonnemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1000mb räcker fint för mig som bara snuskmailar lite med frugan, men det är dock minuterna som jag e skeptisk till, någon som vet vad priset är utöver minutrarna?? Och vad TROR ni att priset på mobilen blir om men tecknar ett Fast Pris abb??

 

 

/ M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1000mb räcker fint för mig som bara snuskmailar lite med frugan

 

du är min idol :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag pynta 5.500kr för min K850i för att sen kunna välja fastpris 599kr+100kr datortrafik. Brukar väll bli en 800-900+kr i månaden.. Testar väll ett midi till att börja med, men går direkt upp om jag märker att jag konsumerar mer! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, screw it! Man lever bara en gång! Jag ska ha en ändå! :D

 

Eftersom man kan använda telias surfzoner/+telia homerun kostnadsfritt om man tar något av "i"-abben så är det ju hur lugnt som helst. Det finns jättemånga zoner/homerun runt där jag vistas. Plus att jag har snabbt, trådlöst i huset redan. Är man utanför zonerna och 'månadsmb' skulle vara slut kostar det ju bara max 9kr per dag också.

 

På ett sätt är det lite roligare att ha en nu, när många verkar strunta i att köpa en! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du är min idol :bultandehjarta:

 

 

Hahahha härligt att man kan roa någon ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skickar 75 sms om dagen? Herre min jö. Jag skickar inte ens 75 sms på en månad.

 

Har funderat lite på det nu, och tror jag kommer slå till på det billigaste abonnemangen och en 16GB version i 18 månader. Telefonen blir dyrare, men jag säljer min 16GB iPod Touch så hjälper det nog till lite... Om det ändå känns tungt får jag väl sluta med något annat jag unnar mig själv, eller sälja en njure. Nästan 900kr i månaden dock är hutlöst, det skulle jag aldrig betala för ett mobilabonnemang.

 

3000 "fria" sms och en flickvän som också har det resulterar i en del sms. :)

Minskar naturligtvis avsevärt om man inte hade haft det där 3000 "fria" men 100 stycken är på tok för lite för mig i vilket fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3000 "fria" sms och en flickvän som också har det resulterar i en del sms. :)

Minskar naturligtvis avsevärt om man inte hade haft det där 3000 "fria" men 100 stycken är på tok för lite för mig i vilket fall.

 

Imponerande ändå. Jag vet inte vad jag skulle skriva i 75 sms under en dag. Min kille skulle bli helt förskräckt och ringa och skrika på mig att sluta skicka massa j-la sms-kramar till honom hela tiden. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med blåtanden på iPhone 3G, är den fortfarande begränsad?

 

Har nämligen integrerad blåtandstelefon i bilen och det hade ju varit en fördel om det hade gått att synka med den! Kanske går med ett 3 parts app annars?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har precis suttit och räknat lite och kommit fram till en intressant sak; nästan oavsett hur mycket man pratar och hur mycket data man tar emot så är iMini abonnemanget billigast. I detta räkneexempel har jag använt 500MB och 1000MB data för jag personligen kommer använda mycket data. Men resultatet är likvärdigt för mindre datamänger också.

 

Jag har gjort två enkla diagram som visar detta.

post-20933-1214578902.jpg

 

Resultatet om man använder 500 MB data är att om man pratar mer än 3.5 timmar (210 minuter) och mindre än 9 timmar (510 minuter) så är iMidi billigast.

 

post-20933-1214578906.jpg

 

Resultatet om man använder 1000 MB data är att så länge man inte pratar mer än 8 timmar (480 minuter) så är iMini billigast.

 

 

Alla data är enkel att räkna ut förutom datakostnaden som blir lite knepig pga. max kostnaden per dag på 9SEK. Jag gjorde helt enkel så här att jag räknade hur många dagar som den fria datan räcker och sedan räknar jag 9 SEK per resterande dag varje månad.

I beräkningarna har jag inte tagit med SMS eftersom jag personligen aldrig skickar mer än 100 SMS i månaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

alltså... hur får du ihop att man skall ha svindyrt abonnemang för att mobilen klarar av att spela mp3or?(vilket typ är standard?)

Nej det är inte så jag tänker. Men jag och många med mig har köpt en iPod för x kronor och en telefon för y kr + abonnemang. Jag har förvisso mp3-funktion i min telefon, men iPoden är ju så otroligt mycket mer användarvänlig enligt mitt sätt att se det.

 

Någon gång i framtiden kommer jag vilja ha en ny iPod, och en ny mobil. Om dessa tillfällen sammanfaller så känns ju iPhonen som ett ganska intressant val. Om jag köper en iPhone så kommer det inte främst vara för alla häftiga surffunktioner, utan för kombon iPod + telefon. Men det är ju bara mitt sätt att se på det... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen som uppsnappade det jag gjorde??? just att fastpris privat för 599kr + fastpris data för 199kr innehåller mer och blir 60 kr billigare i månaden än iMAXI

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker abonnemangen är helt okej med tanke på att surf zoner ingår osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen som uppsnappade det jag gjorde??? just att fastpris privat för 599kr + fastpris data för 199kr innehåller mer och blir 60 kr billigare i månaden än iMAXI

Ja, men du glömmer ju att en del av månadskostnaden i iAbonnemangen går till att betala telefonen. Ungefär som en förhöjd månadskostnad, men här är allt inbakat i samma summa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Priserna för iPhone i Finland är klara nu oxå.

Det finns fyra kontrakttyper för tillfället: en som kunden själv kan skräddarsy och tre färdigt definierade där telefonen säljs med rabatt.

 

Utan rabatter kostar telefonen 429 euro för modellen med 8 GB lagringsutrymme eller 519 euro för en med 16 GB utrymme.

 

 

 

Det billigaste fasta kontraktet innehåller 8 GB-modellen för 159 euro samt 100 minuter taltid, 100 textmeddelanden och 100 MB datatrafik per månad för en månadsavgift på 31,69 euro. Det tvååriga kontraktets sammanlagda kostnad blir då 919,56 euro, förutsatt att användaren inte överskrider trafikgränserna.

 

 

 

Det dyraste paketet, där användaren får ringa i 1 000 minuter, sända 1 000 textmeddelanden och surfa på nätet för 1 000 MB för 89,99 euro per månad är till för aktivare användare. De sammanlagda kostnaderna för paketet blir 2244,76 för 16 GB-modellen.

från Tidingen Husis

 

Själv kommer jag att vänta en stund och se tror jag. Eller om man köper telefonen utan rabatter iofs fanns ju det alternativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

APPLE LOVER
Priserna för iPhone i Finland är klara nu oxå.

 

 

Själv kommer jag att vänta en stund och se tror jag.

 

 

JA klart det är bäst man väntar ett tag innan man köper iphone. Man vet aldrig om det kommer fler opratörer som säljer iphone, eller kanske det blir nån iphone kampanj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...