Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad är egentligen skillnaden på analog och digital teknik


Rastarallare

Rekommendera Poster

Rastarallare

God afton

 

Jag och ett par vänner började idag diskutera lite kring vad som egentligen är skillnaden på det här med analog och digital teknik. Helt ärligt ska jag säga att vi inte kom fram till så mycket vettigare saker än att digitalt det är ju ettor och nollor och analogt det är ju vågor av något slag. Men rent tekniskt så kunde vi inte riktigt definierar skillnaderna särskilt bra. Försökte googla lite men fick inte fram så mycket matnyttigt. Så nu undrar jag om det finns någon kunnig och välvillig människa som har lust att förklara det hela lite begripligt.

 

Ha det fint

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rastarallare

 

Hittade också den sidan, men tyckte att det spårade lite redan vid: "Vi skulle här kunna påstå att den analoga teknikens rumslighet är sekventiell och analog med temporalitetens och tidsaxelns utsträckning i rummet." Vidare följer "I sitt digitaliserade tillstånd är informationen så kraftigt komprimerad att dess temporala och spatiala dimensioner kan ge intryck av att vara näst intill upphävda".

Kan helt ärligt säga att jag inte riktigt är med på hela grejen, skulle gärna vilja ha det lite mer lättbegripligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

För att uttrycka det matematiskt; något som är analogt är kontinuerligt, medan något som är digitalt är diskret.

 

Att vara diskret innebär att man bara kan anta vissa värden. Kvantisering alltså. Det finns "förbjudna intervall" mellan de här kvantiseringsnivåerna.

 

Så tänk dig en analog apparat som kommunicerar med en annan analog apparat med hjälp av en vågformig signal. Om olika spänningsnivåer betyder olika saker, finns i det analoga fallet möjlighet att ställa in en viss spänning eller frekvens eller vadsomhelst. Säg vilken spänning som helst mellan 0 V och 5 V.

 

Om apparaterna däremot är digitala finns bara två lägen. 0 och 1 (t.ex. 0 V och 5 V). Det finns viss tolerans så att signalen inte behöver vara exakt 5 Volt, men det finns ett förbjudet intervall någonstans emellan - säg 2 V - 3 V. Så det är alltid uppenbart om en kommunikationsbit är 1 eller 0. I det analoga fallet var det mer luddigt.

 

 

Så, digitalt mot analogt; det digitala arbetar med diskreta nivåer och inget däremellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar var gränsen går mellan... har för mig att vävstolar var bland föregångarna till datorer, de manövrerades via stansade mönsterkort där hålen betydde tråd el stygn och icke-hålen betydde ingen tråd el stygn där (el tvärtom), och så kunde de mest intrikata mönster vävas, men även om det var digitalt tänkt (0/1 å inget där emellan) så var ju maskinerna rent mekaniska, så när blev de då digitala? Kanske när det binära talsystemet kom in i bilden, el vad säger du iMatte som har detta i ditt citat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Allting är analogt. Digitalt innebär att man dokumenterar och i slutändan återskapar den analoga verkligheten utifrån i förhand bestämda intervall och nivåer, "kvantisering" som sagt. :)

 

Istället för en liten kulle har du väldigt många trappsteg som på brukligt avstånd är oskiljaktigt från kullen du försöker återskapa. När du dokumenterar kullen på detta sätt kan informationen manipuleras, förslagsvis med en dator. Då är det "virtualisering". En skenbar återgivning av kullen. Detta kan åstadkommas även med analog teknik men är oerhört mycket svårare.

 

På sätt och vis är den analoga verkligheten också digital. Går du tillräckligt på djupet består kullen av miljarder av miljarder molekyler, alla med sina intervall och nivåer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och när det rent digitala blev för snävt, så införde man "fuzzy logic"... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rastarallare

Tack för alla svar, nu känns det som det hela börjar klarna lite. Ska ta med detta till mina vänner så får vi diskutera detta vidare under dagen. Fyll gärna på med fler svar om någon har något att tillägga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få digital och analog "output" att vara nästan oskiljaktiga krävs en oerhört hög samplingsfrekvens i A/D omvandlaren. SACD närmar sig idealet men är väl utdöende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allting är analogt. Digitalt innebär att man dokumenterar och i slutändan återskapar den analoga verkligheten utifrån i förhand bestämda intervall och nivåer, "kvantisering" som sagt. :)

 

Istället för en liten kulle har du väldigt många trappsteg som på brukligt avstånd är oskiljaktigt från kullen du försöker återskapa. När du dokumenterar kullen på detta sätt kan informationen manipuleras, förslagsvis med en dator. Då är det "virtualisering". En skenbar återgivning av kullen. Detta kan åstadkommas även med analog teknik men är oerhört mycket svårare.

 

På sätt och vis är den analoga verkligheten också digital. Går du tillräckligt på djupet består kullen av miljarder av miljarder molekyler, alla med sina intervall och nivåer. :)

 

Här har vi en klok herre. Det är precis så jag skulle ha definerat analogt/digitalt.

Man skulle också kunna vända på det och säga att analogt är digitalt med en oändlig samplingsfrekvens (eller nja, nära oändlig, vi vet inte riktigt hur det funkar på subatom-nivåer). Så, när varje atom i en dator har sin egen funktion, DÅ kommer det inte atta vara någon skillnad på digitalt och analogt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det inte digitalt först när man räknar om saker binärt? Annars så är ju min gamla vävmaskin fr 1800-talet digital. Å det uppfattar jag den inte riktigt som. Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
Men är det inte digitalt först när man räknar om saker binärt? Annars så är ju min gamla vävmaskin fr 1800-talet digital. Å det uppfattar jag den inte riktigt som. Eller?

Binärt har inte med digital/analog att göra, binärt handlar väl mest om att det är enkelt för en elektrisk krets att uttrycka sig fåordigt: "ström" eller "inte ström", hörde om något gammalt ryskt datorprojekt som använde tre som bas: "plusström", "ingen ström" och "minusström" tror jag det var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast uppdelningen, kvantiseringen, ström/inte ström var ju digitalt enl tidigare inlägg? Måste det va ström inblandat, det diskvalificerar min mekaniska vävmaskin i så fall men oxå framtida ev optiska datorer? Nja det är inte glasklart ännu tycker jag el så virrar jag till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mesta är nog redan sagt, men dom här tre länkarna kanske kan hjälpa iallafall:

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Analog_signal

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_signal

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital

 

 

För dom som inte vet så är wikipedia.org är ett bra ställe att vända sig till om man behöver information eller en förklaring rörande något speciellt. Finns även på svenska (wikipedia.se) och många andra språk, men den engelska sajten har överlägset flest artiklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Engelska wikipedia är också bäst på andra sätt. Inte lika censurerad, PK och dessutom är artiklarna påfallande ofta bättre och mer omfattande även för rent svenska fenomen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast inte alltid man orkar ta sig igenom massa textmassor för att komma till det specifika man diskuterar här, å ibland är det svårt att förstå engelskt fikonspråk, jag tycker att om man länkar till wiki får man försöka göra en kort redogörelse för vad som man menar är poängen i sin länk för det är liksom här diskussionen är, jämförelse om man diskuterar en sak vid fikabordet och istället för att svara sträcker nån fram tyst en uppslagsbok, hur kul är det? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast inte alltid man orkar ta sig igenom massa textmassor för att komma till det specifika man diskuterar här, å ibland är det svårt att förstå engelskt fikonspråk, jag tycker att om man länkar till wiki får man försöka göra en kort redogörelse för vad som man menar är poängen i sin länk för det är liksom här diskussionen är, jämförelse om man diskuterar en sak vid fikabordet och istället för att svara sträcker nån fram tyst en uppslagsbok, hur kul är det? :)

 

En framsträckt uppslagsbok skulle inte jag ha något emot. Fakta är alltid bättre än spekulationer och gissningar - men visst, det är säkert lätt att hamna vilse och bli snurrig om man känner sig för lat för att läsa eller inte behärskar det engelska språket speciellt bra, så jag håller med om att en beskrivning borde följa med wikilänkar.

 

I det här fallet postade jag länkar som kunde vara till nytta för alla med frågor rörande skillnaden mellan analogt och digitalt. Det är ju trots allt ett rätt komplicerat ämne med många detaljer och alla kanske inte har samma funderingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast postar jag en fråga här vill jag ha spekulationer och gissningar OCH förhoppningsvis en å annan sanning från er högaktade forummedlemmar, annars hade jag oxå kunnat läsa det på wiki. :)

 

Nja det där var inte direkt riktat mot ditt inlägg fast jag förstår att du kände dig lite påhoppad, menade bara mest lite allmänt, men det är ju bra om vi får fakta ibland håller jag med om och inte bara irrar omkring med spekulationer så jag har inget emot wiki, men poängen bör göras klar så man slipper läsa flera sidor i onödan och gissa vad länkaren menade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast postar jag en fråga här vill jag ha spekulationer och gissningar OCH förhoppningsvis en å annan sanning från er högaktade forummedlemmar, annars hade jag oxå kunnat läsa det på wiki. :)

 

Hehe, det är sant... Det vore inte mycket till forum utan diskussioner. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...