Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

PHP/MySQL på OSX Server 10.2


Spiff

Rekommendera Poster

Skall jag använda mig av den CompletePHP/MySQL installation som finns på nätet (Verkar inte funka) eller skall

jag installera manuellt genom terminalen (Får inte heller detta att funka)

Jag är helt ny på detta så jag vore tacksam för lite tips på siter i ämnet, eller om någon vet hur man gör...; )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nils Holmlöv

När jag började fippla med de här forumen så installerade jag MySQL på just OS X Server. Det visar sig dock att MySQL redan är installerat på OS X Server, även om det är en äldre version än den som ligger på MySQLs servrar. Frågan är om du behöver den senare versionen, men gissningsvis gör du inte det ännu. Om du tittar under /Program/Verktygsprogram (/Applications/Utilities) hittar du till och med ett program som sätter på MySQL.

 

Samma sak med PHP - det finns installerat (gäller för övrigt även OS X Client). "Allt" du behöver göra är att ändra i Apaches config-fil. I OS X Server är det en baggis, du ska bara avkommentera två rader i config-filen, allt står i Hjälp, sök på PHP.

 

Så för att summera - på OS X Server behöver du inte installera någonting för att få en fungerande MySQL/PHP-setup.

 

Räcker det som svar, eller behöver du mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Har inte testat på OS X Server, men jag har installerat php och MySQL från http://www.entropy.ch/software/macosx/php/

Jag installerade PHP & MySQL med hjälp av guiden på entropy.ch samt med hjälp av en HOWTO på PHP/MySQL som finns på www.macosx.com... Det tog lite pillande för att få det att fungera men det gick tillslut. Dock får jag inga boards eller postnuke att fungera (massa FORBIDDEN-errors samt chmod problem) men det beror inte på PHP/MySQL...

 

Det är faktiskt inte så svårt som det låter B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också följt instruktionerna från entrophy.ch och lyckats bra, fast det gällde ju som sagt inte OS X Server. entophy.ch känns dock väl omständligt när Server Logistics har färdiga paket. Där fanns också en guide för OS X Server men den var nog gammal och gällde allmänt och inte för PHP eller MySQL i synnerhet. För mig fungerar både postnuke och phpBB2 klockrent direkt efter installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...