Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Får kernel panic när jag ska starta datorn! :( Några tips?


MacAlex

Rekommendera Poster

Hej. Jag har en bärbar Mac som jag nu ej kan starta. Den får kernel panic direkt innan den hunnit boota upp i OS:et. Helt plötsligt betedde sig den lite konstigt och vissa menyer och sånt kom ej fram som det skulle. Så jag stängde av datorn med knappen för att sätta på den och använda den som vanligt. Men då kom kernal panic, jag har provat starta om datorn flera gånger. Men den får bara kernel panic direkt när den försöker boota. Jag satte i installationsdisken och gick in i "Disk utility" och den kunde varken verifiera eller reparera hårdisken. Såhär stod det när man försökte göra det:

"Disk utility stopped reparing "Macintosh HD" because the follow error was encountered

Filesystem veryify or repair failed"

När jag gick in på startdisk där så fanns det bara install CDn och Network Startup, tror att hårddisken också ska finnas där va.

Fattar ej hur datorn kan sluta fungera såhär, verkar ej vara nån anledning som jag kommer på . Hårddisken hade några GB kvar ledig plats.

Jag har ingen garanti kvar, men funderar på vad jag bör göra. Har tyvärr inte Techtool Pro lr vad dom nu heter och har ingen annan Mac som jag kan fixa sån till. Några tips hur man kan fixa det? Väldigt frustrerande är det.

 

Och om man går till en macaffär, kan dom fixa det då och kolla på det? Vad kostar det tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

MacForum tar 1100:-/tim

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanlig orsak till Kernel Panic är glappande/felande RAM och vissa program, som Azureus. Apple skriver att KP vanligtvis beror på mjukvaruproblem, men eftersom många pillar i och ur RAM, så är det nog en mer vanlig orsak i praktiken. Om du har bytt, pilla ut dem och sätt i de gamla, om du har dem kvar. Pilla annars ut en och en, och testa om datorn fungerar med respektive kvarvarande RAM i. Om datorn fungerar på något av nämnda sätt, så kan RAM-minnena felsökas. Fast billigare idag är väl att helt enkelt köpa nya. Här en RAM-guide på nätet för MBP 15" C2D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacSupport tar nog bara ungefär 600 kronor timmen. Kan ju bli dyrt ändå.

 

Har tyvärr ingen aning om vad som kan vara fel. Kernel Panic tyder väl på ett hårdvarufel? Jag drabbades av ungefär samma sak när jag hade installerat en trasig minneskrets, men du har väl inte installerat något nyligen?

 

Prövat att dra ur alla sladdar och kontakter till datorn och låta den stå ett tag. Sedan bara ansluta strömmen och försöka starta. Eller starta från batteriet.

 

Det är ju inte lätt att gå in och försöka göra något inuti en bärbar dator, annars kunde man försökt att koppla ifrån hårddisken, eller ta ur en av minneskretsarna eller något sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Om hårddisken är närapå helt full kan det ju vara den som är orsaken.

Testat med Hardware test på din medföljande Systemskiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Testar med RAM. Ingår hardware test med Leopard CDn? Tror det bara är en Leopard installationscd. Såg inget hardware test där tror jag.

 

Provade också att starta en ny install och på destination så finns det ingen hårddisk man kunde välja att installera Leopard på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ändrar mig när jag nu läst om ditt inlägg. Du har antagligen kraschat din hårddisk, antingen fysiskt, eller så har filsystemen/katalogfilerna ballat ur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Testar med RAM. Ingår hardware test med Leopard CDn? Tror det bara är en Leopard installationscd. Såg inget hardware test där tror jag.

Om det är en grå installationsskiva som följde med datorn, så ingår AHT. Tryck "D" vid uppstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
Kernel Panic tyder väl på ett hårdvarufel?

 

Ett fel nära gränssnittet mellan hård- och mjukvara. Inte nödvändigtvis ett permanent fel, utan även tillfälligt mupp som löses med omstart.

 

Om systemet till exempel läser ett felaktigt värde ur minnet (av någon anledning) ger det upp hellre än att försöka fixa det. Kanske inte för minsta fel, utan om det är något viktigt som går fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

På min Macbook ligger Hardware-test i datorn; inte på någon DVD alltså.

 

Jag märkte för övrigt att de har återanvänt det gamla GUI-skinnet Platinum från Mac OS 9. Skoj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Vad jag tror du bör göra, om du har en annan dator i närheten, är att hämta över all din data från hårddisken via firewire target disk mode. Därefter nukar du disken och installerar nytt system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag tror du bör göra, om du har en annan dator i närheten, är att hämta över all din data från hårddisken via firewire target disk mode. Därefter nukar du disken och installerar nytt system.

 

Går inte. För provade installaren och där fanns det ingen hårddisk man kunde välja o installerat OS:et på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacSupport tar nog bara ungefär 600 kronor timmen. Kan ju bli dyrt ändå.

 

Har tyvärr ingen aning om vad som kan vara fel. Kernel Panic tyder väl på ett hårdvarufel? Jag drabbades av ungefär samma sak när jag hade installerat en trasig minneskrets, men du har väl inte installerat något nyligen?

 

Prövat att dra ur alla sladdar och kontakter till datorn och låta den stå ett tag. Sedan bara ansluta strömmen och försöka starta. Eller starta från batteriet.

 

Det är ju inte lätt att gå in och försöka göra något inuti en bärbar dator, annars kunde man försökt att koppla ifrån hårddisken, eller ta ur en av minneskretsarna eller något sådant.

 

Jo har faktiskt installerat nytt RAM på senaste tiden. Tack för tipset. :P Får fråga affären om det. Tack för allas tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...