Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacWorlds artikel Robot


friend

Rekommendera Poster

Ja, för det heter ju MacWorld, inte AppleWorld! :byrakrat:

 

Ska man va på det viset så ska ju papperskorgen, windows-forumet med mera tas bort också :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 83
  • Created
  • Senaste svar
Ska man va på det viset så ska ju papperskorgen, windows-forumet med mera tas bort också :P

 

Nej, det har ju inget med saken att göra. Windows kör man på sin Mac, och papperskorgen är till för att ge avlastning åt resten av forumet. På ställen där man inte har sånt, får man antingen en väldigt strikt och extrem moderering, eller så har man trådar om allt möjligt blandat huller om buller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Ja, bort med iPod och iPhone :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Fast det är väl bara att ignorera och vad är problemet egentligen? Jag förstår de som har sämre syn och måste läsa rad för rad kanske förlorar några sekunder varje dag på att i sakta mak läsa "M-a-c W-o-r-l-d-s a-r-t-i-k-e-l-r-o-b-o-t" och sedan säga "usch, det orkar jag inte klicka på."

 

Men halva poängen med forum, internet och det sanslösa utbudet är att du har möjligheten till att sortera informationen som presenteras. Därav vikten av att folk sätter bra rubriken på sina forumtrådar. Du måste inte läsa allt och känner du dig tvingad att läsa allt har du allvarliga problem med hur du prioriterar din tid och din uppmärksamhet.

 

Dessutom är väl artikelroboten en användare. Jag har inte prövat det själv men om man har så svårt för detta borde det gå att blockera den. Bara att pröva nu.

 

Sedan kan jag hålla med om att bloggen kanske inte bör ingå i artikelroboten. Men det beror väl på att bloggen är tja, rätt tramsig. ^_^ Har inget emot tramsande men när det får samma tekniska vikt som de riktiga nyheterna sänder man fel budskap. Det är dessutom lite taskigt mot de skribenter som tar sin uppgift på allvar.

 

Och för att vända på steken så är de diskussioner som uppstår här i forumet i artikelrobotens spår ofta rejält mycket bättre än kommentarstrådarna som normalt uppstår på IDG:s egen sida. De är till 45% "jag har inte läst texten ordentligt", 45% är "jag har missuppfattat kontext så pass att jag slagit knut på mig själv och fört huvet in i röva" och 5% är "hjälp, jag behöver vård!". ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga problem med artikelroboten. Använder den ofta för att solla ut intressanta artiklar. :)

Lätt att se om något är intressant också, för då är det ofta många svar!

 

Tack för forumet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan kan jag hålla med om att bloggen kanske inte bör ingå i artikelroboten. Men det beror väl på att bloggen är tja, rätt tramsig. ^_^ Har inget emot tramsande men när det får samma tekniska vikt som de riktiga nyheterna sänder man fel budskap. Det är dessutom lite taskigt mot de skribenter som tar sin uppgift på allvar.

 

Och för att vända på steken så är de diskussioner som uppstår här i forumet i artikelrobotens spår ofta rejält mycket bättre än kommentarstrådarna som normalt uppstår på IDG:s egen sida. De är till 45% "jag har inte läst texten ordentligt", 45% är "jag har missuppfattat kontext så pass att jag slagit knut på mig själv och fört huvet in i röva" och 5% är "hjälp, jag behöver vård!". ;)

 

Ah, där fick du till det. :propellerbaver:

Detta var en bättre sammanfattning än min, din skitstövel. :utskallning:

:hihihi:

 

Speciellt del två av ovanstående såg jag när jag just kollade in MW sidan.

Kommentarerna ligger oftast på Aftonbladet nivå där.

Så om man tar bort skämt och blog är jag nöjd också. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Closetland
Jag har inga problem med artikelroboten. Använder den ofta för att solla ut intressanta artiklar. :)

Lätt att se om något är intressant också, för då är det ofta många svar!

 

Tack för forumet!

 

 

Håller med, tycker artikelroboten är ett stort plus sedan Lejons namn försvann ifrån den. Enkelt att tyda och ofta många intressanta tankar från medlemmar på forumet, vilket för mig är mer värt än idioterna som enbart sysslar med flamewar i idgs kommentarer...

 

Nä mycket gnäll i onödan är min åsikt, precis som vissa inte vill läsa papperskorgen(de har fått lära sig att sålla) vill vissa inte läsa artikelroboten, men som sagt sålla för guds skull människor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, tycker artikelroboten är ett stort plus sedan Lejons namn försvann ifrån den. Enkelt att tyda och ofta många intressanta tankar från medlemmar på forumet, vilket för mig är mer värt än idioterna som enbart sysslar med flamewar i idgs kommentarer...

 

Nä mycket gnäll i onödan är min åsikt, precis som vissa inte vill läsa papperskorgen(de har fått lära sig att sålla) vill vissa inte läsa artikelroboten, men som sagt sålla för guds skull människor.

 

Jo, jag vill läsa intressanta nyheter och då är det OK med roboten,

men inte få trams, blog och annat skämtande när jag klickar på länken.

Sånt klarar papperskorgen av bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olli Ojonen
Och för att vända på steken så är de diskussioner som uppstår här i forumet i artikelrobotens spår ofta rejält mycket bättre än kommentarstrådarna som normalt uppstår på IDG:s egen sida. De är till 45% "jag har inte läst texten ordentligt", 45% är "jag har missuppfattat kontext så pass att jag slagit knut på mig själv och fört huvet in i röva" och 5% är "hjälp, jag behöver vård!". ;)

 

:)

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett litet förslag på iPod & iPhone trådarna.

 

post-18112-1210016757.png

 

Med vänlig hälsning

Olli

 

Mycket bra förslag!

98% av alla iPhonetrådar består av samma fråga, det är bara formuleringarna som skiljer, och knappt ens det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte första gången jag läser att man inte vill ha iPod och iPhone utan att det ska vara mac-diskussioner. Är det bara jag som har uppfattat det som att MacWorld numera inte är bara mac utan att det är en medveten strategi att man ska omfatta allt Apple gör?

 

Visst kan man sålla bland trådrubrikerna och hålla koll på vem som startat tråden och var den ligger. Om man inte gjort det tidigare så tycks det vara ett beteende man kan lägga sig till med. Upptäckte det själv när jag var inne på ett annat forum för att leta lösningen på ett databasproblem och jag hela tiden satt och läste namnen på trådskaparna - namn jag knappt har sett tidigare och som inte har någon mening för mig. Så gamla hundar kan lära sig ...

 

Däremot hjälper det inte mycket att blockera t ex roboten - det enda som händer är att själva texten i inläggen ersätt med att man har valt att blockera - trådarna ligger där de ligger.

 

Idealet som jag ser det vore att man kunde göra personliga val för "Visa nya inlägg" - kryssa i/ur vilka forum/underforum man vill ha med. Tills dess skulle jag önska att robotens inlägg följde normalt forumhyfs, dvs fullständiga rubriker och inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Ändra användaren "Macworlds artikelrobot" till "Macworlds nyhetsrobot" för nyheter och skapa två nya robotar: "Macworlds bloggrobot" och "Designroboten", eller något liknande. Skulle göra det enklare att sortera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...kommentarstrådarna som normalt uppstår på IDG:s egen sida. De är till 45% "jag har inte läst texten ordentligt", 45% är "jag har missuppfattat kontext så pass att jag slagit knut på mig själv och fört huvet in i röva" och 5% är "hjälp, jag behöver vård!". ;)

Samma procenttal verkar tyvärr gälla på de flesta tidningar där man kan kommentera artiklarna. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte första gången jag läser att man inte vill ha iPod och iPhone utan att det ska vara mac-diskussioner. Är det bara jag som har uppfattat det som att MacWorld numera inte är bara mac utan att det är en medveten strategi att man ska omfatta allt Apple gör?

 

Jo, men det är ju helt rubbat! Det här är som sagt ett forum om Mac, inte Apple.

 

Jämför med om vi har ett diskussionsforum för folk som gillar Volvo-bilar. En dag börjar Volvo tillverka diskmaskiner och skyliftar också, med Volvo-logga på. Plötsligt börjar man öppna underforum om diskmaskiner och skyliftar. Det är ju helknäppt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det är ju helt rubbat! Det här är som sagt ett forum om Mac, inte Apple.

 

Jämför med om vi har ett diskussionsforum för folk som gillar Volvo-bilar. En dag börjar Volvo tillverka diskmaskiner och skyliftar också, med Volvo-logga på. Plötsligt börjar man öppna underforum om diskmaskiner och skyliftar. Det är ju helknäppt!

:yeahbaby:

Det är alltid ett avvägande om man ska ha med lite allt möjligt för att få en bred och spretig användarskara eller om man ska sikta in sig på en homogen grupp och ett smalare intresseområde. Personligen så föredrar jag att inte ha med musikspelare och dylikt utan hålla forumet mera renodlat till användare av OSX. Men samtidigt så får man anse att forumet är kopplat till tidningen MacWorld som tyvärr övergivit alla proffsambitioner och blivit en renodlad tidning för hemmanvändare. Detta har jag dock förståelse för då det ger flera presumtiva köpare och därmed mer klirr i kassan för tidningens ägare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget emot roboten när den används för nyheter, men när den används för bloggen har det gått för långt.

Håller med, bloggen är helt ointressant och känns mer som en intern lekpark för IDG :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det är ju helt rubbat! Det här är som sagt ett forum om Mac, inte Apple.

 

Jämför med om vi har ett diskussionsforum för folk som gillar Volvo-bilar. En dag börjar Volvo tillverka diskmaskiner och skyliftar också, med Volvo-logga på. Plötsligt börjar man öppna underforum om diskmaskiner och skyliftar. Det är ju helknäppt!

Inte riktigt samma sak va? hur synkar du diskmaskinen med din Volvo?

Tycker nog att iPod och iPhone hör ihop ganska så mycket med Mac OS ;)

Du är medveten om att det ligger ett Mac OS i iPoden och iPhonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, bloggen är helt ointressant och känns mer som en intern lekpark för IDG :)

 

Jepp. :ermm:

 

De får gärna vara med och leka med oss,

men då som privatpersoner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett av de senaste inläggen från roboten, "Pimpa din baby", är det yttersta beviset på att den borde bort. Jag besöker detta forum för att jag vill läsa om mac-prylar, inte om äckliga, vidriga bajsbarn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett av de senaste inläggen från roboten, "Pimpa din baby", är det yttersta beviset på att den borde bort. Jag besöker detta forum för att jag vill läsa om mac-prylar, inte om äckliga, vidriga bajsbarn!
fanns väl inget att skriva om mac ;) nyhetstorka brukar det kallas...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett av de senaste inläggen från roboten, "Pimpa din baby", är det yttersta beviset på att den borde bort. Jag besöker detta forum för att jag vill läsa om mac-prylar, inte om äckliga, vidriga bajsbarn!

Det var den dummaste tråd jag sett. Ytterst lågt av IDG att försöka generera trafik till sina artiklar. Var är sambandet mellan en blöjkollektion och ett subforum om design? Skittråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, om det funnit ett underforum som handlat om design generellt så kunde väl en blöjkollektion kunnat passa. Men vad jag förstår så finns det inget sådant. Det som finns är

Program

Grafik, design och tryck

Problem med Photoshop? Intresserad av nya Fireworks eller av att byta Quark mot Indesign? Diskutera allt som har med bildbehandling, grafik, design och tryck i detta forum.

och jag kan inte se att man tog upp vilken programvara som använts eller något runt den i artikeln om blöjkollektionen.

 

Men vi får se vad som händer, Leijon sa ju att han "tuttade" på idén att artiklarna från CAP&Design inte skulle läggas här. Vore skönt om det skedde en förändring snart för detta underforum börjar nästan kännas sönderspammat av C&D-reklam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Bra diskussioner här. Några synpunkter från min sida:

 

- Idén att ha tre olika robotar ser jag inget syfte med. Man ser ju i vilket forum tråden har postats, det berättar ju direkt vad det handlar om.

 

- Bloggen är till för just korta, ibland rätt fåniga grejer. Som en ventil i all seriositet. Det handlar om allt från en skylt på toaletten till en underbar ikonsamling. Vill man ha blodigt allvar 100% av tiden kan man helt enkelt undvika den i möjligaste mån.

 

- Trådarna från CAP&Design ska jag lägga i ett underforum till Grafik, Design och Tryck. Har bara inte fått tiden att räcka till detta ännu. Men jag prioriterar det i natt.

 

- Ja, vi skriver om allt Apple gör. Åtminstone på webben. I tidningen är vi mer Macfokuserade, om än inte helt renrasiga. Strategin är högst medveten. En iPhone, Apple TV eller en iPod är i de allra flesta avseenden en liten Mac. Samma OS i grunden, samma tänk bakom. Och dessa enheter smälter allt mer ihop. iPoden kommer finnas kvar högst några år till, för att smälta ihop med iPhone (eller vad nu nästa generations produkt kan tänkas kallas).

 

Summa summarum är att mängden information hela tiden ökar. Vi ska naturligtvis göra vårt bästa från vår sida med att filtrera och paketera på ett vettigt sätt. Men ytterst är det DU som flitrerar det du vill och inte vill ta del av, oavsett hur mycket jobb vi lägger ned på att anpassa för så många som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Idén att ha tre olika robotar ser jag inget syfte med. Man ser ju i vilket forum tråden har postats, det berättar ju direkt vad det handlar om.

Jag använder alltid "Visa nya inlägg" och då är alla tre typer av robotinlägg med, helt i onödan tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder alltid "Visa nya inlägg" och då är alla tre typer av robotinlägg med, helt i onödan tycker jag.

 

Samma här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...