Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Starta MacPro från skärmen/fjärr/remote

ojojoj

Recommended Posts

Har nyligen köpt en Mac Pro, men saknar nu möjligheten att starta den från knappen på skärmen.

(Minns med saknad min gamla fx som hade startknapp på tangentbordet. Det impade verkligen på alla PC-användare på det glada 80-talet. Nu har Apple tagit ett steg till i utvecklingen *skratt*. Det finns inte längre någon skärmutgång för en sån där skärm som man kan starta datorn från - vad den nu heter. Det finns adaptrar så att man kan använda den gamla sortens platta Appleskärmar, men tyvärr funkar inte startfunktionen.)

Återstår bara startknappen på själva datorn. Min dator står lite svårt till och jag har svårt att röra mig, så jag skulle vilja ha tips på hur man startar den på annat sätt.

Oj,oj,oj

Kanske går med remote control om du använder dig av programmet "Sofa Control". Bara kanske, men kan vara värt ett försök att kolla upp. Jag har programmet och funkar ypperligt att stänga av, starta om osv. Har aldrig satt mig in i det för att starta upp datorn, för på iMacen sitter ju knappen på baksidan :propellerbaver:

En Mac Pro behöver du inte stänga av. Välj "Vila" så startar den på fem sekunder av ett tryck på tangentbordet.

Vila är väl det som ligger närmast till hands. Ett annat sätt är ju att ställa en tid och använda den inbyggda autostarten. Men jag hoppas ändå att någon har en bra lösning på min fråga.

Kanske går med remote control om du använder dig av programmet "Sofa Control".

Remote control på en MP :rolleyes:

Vila tycker jag låter som det bästa alternativet? Alltså inte stänga av datorn helt.

Vila är absolut bästa alternativet. Sen startar man bara om den någon gång ibland ifall det skulle behövas.

Remote control på en MP :rolleyes:

Det finns inte...? Har aldrig ens tänkt på det, trodde att det fanns till alla datorer från apple...

Det finns inte...? Har aldrig ens tänkt på det, trodde att det fanns till alla datorer från apple...

Nä det finns inte ens någon IR på en MP.

Juventino

Hur är det med Mac Mini, funkar den att starta på något sätt från soffan eller är det vila som gäller där också?

Det finns ingen anledning att stänga av datorerna.

En mac mini drar ca 1W mer i vila, mot en avstängd.

Vila går att sätta i vila med remoten och väcka upp den med den också.

Stänger aldrig av min maskin

• 2 weeks later...

Jag använder min mobil som fjärrkontroll till min mac pro (2008). fungerar precis som appels egen fjärr. vet dock inte om det går att starta och stänga av med den.

Förstår för övrigt inte varför man skulle vilja stänga av en mac ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...