Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Photoshop och MacBook 2.2ghz?


micke9_2

Rekommendera Poster

Det är så att jag kör photoshop cs3 på min macbook 2.2ghz, intel GMA x3100 och 4 gb ram. Om jag bara håller på en stund i ps så börjar fläktarna gå igång ganska hårt efter en stund, men ändå så om jag kolla på iStat så visar den inte en enligt mig stor höjning i processor användning. Hur är det för er? Är det ok att det blir så eller finns det någon uppdatering som jag borde installerat till ps?

 

Tacksam för snabbt svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara Photoshop som är problemet? Annars skulle det kunna vara att datorn står på något mjukt och inte får luft. Hos mig så fungerar Photoshop CS3 bra på min MacBook. Visst kan fläkten starta ibland med det är inte särskilt ofta och de brukar stanna ganska fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min PowerBook står på ett stativ och med tre stora suddgummin under sig.

Har inte några problem med fläktar när jag kör CS3:an.

 

Som Hagman sa, prova med mer luft runt den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har exakt samma som dig fast 2gb minne. Fläkten går igång rätt fort i PS ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har den inte på något mjukt underlag, helt vanligt kontorsbord. Är det nåon som vet om det finns någon uppdatering som man borde installerat eller så? Ni som har likadan dator som mig, vad gör ni i PS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Min macbook (likadan som trådskaparen har fast med bara 1 gb ram) börjar också fläkta när jag kör vissa instrument i PS CS3. Är det inte rätt förståeligt egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BUMP!

 

Tänkte bara kolla om det är fler som har samma "problem" som mig och de andra i denna tråd, förutom Hagman. Använder jag den normalt så går det bra, men PS, är en pina när det gäller fläktarna! :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photoshop flyter fint på min, som dock har äldre grafikkrets samt mindre minne. Då mina fläktar drar igång är endast då jag har myclet processer samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photoshop flyter fint på min, som dock har äldre grafikkrets samt mindre minne. Då mina fläktar drar igång är endast då jag har myclet processer samtidigt.

Just det, kan det var att jag kanske har ganska många Safari fönster/tabbar öppna?

Förresten, har för mig att jag hört på annat håll att photoshop inte jobbar så mycket med grafikkortet, mest processor. Är det sant? Någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det, kan det var att jag kanske har ganska många Safari fönster/tabbar öppna?

Förresten, har för mig att jag hört på annat håll att photoshop inte jobbar så mycket med grafikkortet, mest processor. Är det sant? Någon?

 

Ja det är sant, det är mest CPU och minne. Finns ingen GPU acceleration i PS. Vissa verktyg drar CPU i vissa lägen. Ett exempel är markeringsverktyget. Prova att klicka i en bild med det verktyget och håll nere musknappen. Rätt snart kommer fläkten dra igång. Kanske är något liknande ni gör kanske, typ maskar manuellt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det, kan det var att jag kanske har ganska många Safari fönster/tabbar öppna?

Förresten, har för mig att jag hört på annat håll att photoshop inte jobbar så mycket med grafikkortet, mest processor. Är det sant? Någon?

 

Det skulle kunna förklara saker och ting, för jag tycker inte att din dator bordegå på högvarv av lite photoshipping.

Och som miccet säger så stämmer det bra, det jag ville göra var bara att påpeka att min grafikkrets är äldre så att det inte råder förvirring. :)

 

Ja det är sant, det är mest CPU och minne. Finns ingen GPU acceleration i PS. Vissa verktyg drar CPU i vissa lägen. Ett exempel är markeringsverktyget. Prova att klicka i en bild med det verktyget och håll nere musknappen. Rätt snart kommer fläkten dra igång. Kanske är något liknande ni gör kanske, typ maskar manuellt?

 

Njae, så mycket manuellt maskande håller jag inte på med, det jag gör i Photoshop är mestadels smärre bildhantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna förklara saker och ting, för jag tycker inte att din dator bordegå på högvarv av lite photoshipping.

Och som miccet säger så stämmer det bra, det jag ville göra var bara att påpeka att min grafikkrets är äldre så att det inte råder förvirring. :)

Njae, så mycket manuellt maskande håller jag inte på med, det jag gör i Photoshop är mestadels smärre bildhantering.

Så, om jag körde typ bara PS självt så skulle kanske inte fläktarna gå på högvarv?

Kanske vore en lösning, bara det att jag nästan utvecklat ett behov av många flikar! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju inte svära på't, men jag tror det! :)

Vore pro ^_^

Nog värt att testa, tack för tipset!

Om det är fler som har anledningar som de tror kan stämma, posta gärna ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Photoshop är ett resurskrävande program och det kräver mer eller mindre resurser beroende på vad du gör med det och hur stor, och hur mpnga bilder du redigerar samtidigt.

 

Självklart varvar din dator upp - det gör en MacBook, en Mac pro, en MacBook Pro - alla modeller. Däremot i varierande grad vilket gör att det märks/hörs olika mycket beroende på din hårdvara.

 

Det är så det är och jag har lite svårt att se att det är ett problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Macbook (billigaste modellen, 2007) drar igång fläktarna efter typ 20 minuters Photoshop-pillande... inget konstigt med det tycker jag, eftersom CPU:n har en tendens att dra iväg xD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min Macbook (billigaste modellen, 2007) drar igång fläktarna efter typ 20 minuters Photoshop-pillande... inget konstigt med det tycker jag, eftersom CPU:n har en tendens att dra iväg xD

O ja, CPU:n har en viss tendens att leka sitt eget liv! :P

Hmm, men jag tycker att fläktarna drar igång typ efter några minuter bara... :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

O ja, CPU:n har en viss tendens att leka sitt eget liv! :P

Hmm, men jag tycker att fläktarna drar igång typ efter några minuter bara... :armskeptisk:

 

Som sagt - det beror alldeles på vad du ska göra. Mina fläktar varvar upp tämligen omgående de också men det beror på att jag skapar lager, lägger på filer och jobbar med stora bilder.

 

Det är helt normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt - det beror alldeles på vad du ska göra. Mina fläktar varvar upp tämligen omgående de också men det beror på att jag skapar lager, lägger på filer och jobbar med stora bilder.

 

Det är helt normalt.

Aha, ok. Vad bra då, då är väl allt som det ska! ^_^

Tack för svaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...