Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Strategispel


dafox

Rekommendera Poster

Jag ska flytta från familj och vänner till Norge ett halvår och funderar på om ett strategispel skulle kunna äta upp en del dötid borta från familj och vänner.

 

Någon som testat Age of empires, age of mythology eller liknande som kan rekommenderas? Och som funkar på en macbook!!! Jag diggar civ annars så skulle jag gilla något av ovanstående?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har inte testat civ men AoM är verkligen att rekomendera, vet dock inte om det funkar...

Jag körde det i flera månader när jag hade köpt det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig provat age of empires 3 men jag kan säga att aom och framförallt aoe2 är ju grymma klassiker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Warcraft 3 är riktigt kul att spela. Det funkar både i singleplayer (campain) och multiplayer på nätet.

 

Age of empire 3 finns som demo att ladda hem, men jag kommer inte ihåg var. Sök på google.

 

Heroes of might and magic spelade jag mycket för några år sedan. Då körde jag 3:an, kanske är den senaste (5?) lika bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Warcraft 3 är riktigt kul att spela. Det funkar både i singleplayer (campain) och multiplayer på nätet.

 

Age of empire 3 finns som demo att ladda hem, men jag kommer inte ihåg var. Sök på google.

 

Heroes of might and magic spelade jag mycket för några år sedan. Då körde jag 3:an, kanske är den senaste (5?) lika bra?

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack för finfina förslag :ThumbsUp:

men funkar de på macbooken?

jag har kört warcraft, starcraft, och Age of Mythology på min powerbook G4 på 667 mhz, så det ska inte vara några som helst problem att köra dem på en macbook hårdvarumässigt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har windows på den ska du lätt skaffa Tiberian Sun eller Red alert 2 Yuris Revenge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar Age of Empire III

 

Ett riktigt bra spel som du kan lägga många timmars nötande på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Blizzards strategispel är väl nästan självklara - warcraft och starcraft. Snart kommer ju uppföljaren till det sistnämnda, hoppas man blir arbetslös när det släpps! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Heroes of might and magic 5 nu, tycker det är ganska kul, jädrigt lång campaign.

 

Har dock inte så mycket tidigare att jämföra med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Gammal tråd, men måste bara rekommendera Europa Universalis 3, gärna med expansionen Napoleons Ambition. Underbart strategispel, uppskattas dock inte av min sambo eftersom det stjäl en stor del av min fritid. Bara möjligheten att spela som Sverige under stormaktstiden är värt pengarna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Star Craft II kommer snart... blir till att uppdatera hårdvaran lite då. :)

 

 

Annars har du "appewar" på: www.appe.nu :totaltgalen: Mycket roligare än det ser ut - när manspelar mot spelare som fattat poängen, jag lovar! :crossfingers:

 

Problemet är att man måste veta hur många som vill vara med innan man startar spelet. Annars kan man få vänta länge...

 

Se det som beta beta beta 0.00000001

 

...och detta är den blygsamma världspremiären.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gammal tråd, men måste bara rekommendera Europa Universalis 3, gärna med expansionen Napoleons Ambition. Underbart strategispel, uppskattas dock inte av min sambo eftersom det stjäl en stor del av min fritid. Bara möjligheten att spela som Sverige under stormaktstiden är värt pengarna!

 

verkar grymt. funkar det på macbook?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar något av dessa spel på en macbook?

 

- Civ 3

- Civ 4

- Imperial glory

 

Civ 4 har jag. Funkar bra, men jag är ganska grön, så jag fattar inte riktigt allt :blushing:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Anton Johansson

Jag installerade Europa Universalis III på min MacBook Alu 2.0 GHz. Men spelet har fullt med grafikbuggar hela tiden och går jättesegt. Stödjer det inte det nya grafikkortet?(GeForce 9400m). Vore tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag ska flytta från familj och vänner till Norge ett halvår och funderar på om ett strategispel skulle kunna äta upp en del dötid borta från familj och vänner.

 

Någon som testat Age of empires, age of mythology eller liknande som kan rekommenderas? Och som funkar på en macbook!!! Jag diggar civ annars så skulle jag gilla något av ovanstående?

 

 

Hej!

 

Hur gick det med det här då? Jag sitter med min Macbook 13" från 2011 och börjar bli sugen på det gamla strategispelandet. Är framförallt intresserad av Europa Universalis och Age of Empires.

 

Fick du dem att funka på din mac? Framförallt grafikkorten brukar ju, om jag inte missuppfattat saken, vara ganska tama..

 

Min macbook har intel Core i5, 4GB ram och ett grafikkort som heter Intel HD Graphics 3000.

 

Vad tros??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hur gick det med det här då? Jag sitter med min Macbook 13" från 2011 och börjar bli sugen på det gamla strategispelandet. Är framförallt intresserad av Europa Universalis och Age of Empires.

 

Fick du dem att funka på din mac? Framförallt grafikkorten brukar ju, om jag inte missuppfattat saken, vara ganska tama..

 

Min macbook har intel Core i5, 4GB ram och ett grafikkort som heter Intel HD Graphics 3000.

 

Vad tros??

 

Båda borde fungera bra, möjligtvis så är age of empire så gammalt att det inte fungerar i lion.

För övrigt så är grafikkorten inte så tama längre, de är på inget sätt kraftfulla men de kan driva det flesta spelen, utom de lite nyare, tyngre spelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för den infon! Jag sitter faktiskt med Snow leopard så borde alltså funka här så länge jag inte uppdaterar. Håller förresten just nu på att ladda ner Red Alert, det första, gratis från tllverkarens hemsida. Vet du om det finns något sätt at får detta att köras på Mac? Man hade ju helst velat ha en patch/crack eller nåt till varje spel, verkar vara en jobbig grej att installera emulatorer, windows eller andra större grejer..

 

En helt annan grej du kanske kan hjälpa mig med, hur ställer jag in min profil här på forumet så att jag får email när någon besvarar mina inlägg eller skriver i trådar jag skrivit i? Måste man alltid trycka "bevaka ämne"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för den infon! Jag sitter faktiskt med Snow leopard så borde alltså funka här så länge jag inte uppdaterar. Håller förresten just nu på att ladda ner Red Alert, det första, gratis från tllverkarens hemsida. Vet du om det finns något sätt at får detta att köras på Mac? Man hade ju helst velat ha en patch/crack eller nåt till varje spel, verkar vara en jobbig grej att installera emulatorer, windows eller andra större

Ja det fungerar med största sannolikhet om du kör SL, som jag förstår så fungerar det även i lion men jag är inte helt säker.

 

Om du vill köra ett PC så är det wine som gäller, det brukar dock vara rätt krångligt att få allt att fungera bra. Om man nu inte är så bra på det så finns det ett pogram som hetter playonmac som har massa wine skrip för spel lagrade så om du har tur så har någon fixat ett sån skrip för spelet och spelet går att köra utan något krångel alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...