Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Typsnitt för bok?


johnalder

Rekommendera Poster

Jag sitter och redigerar en bok som ska laddas upp till ett nätförlag för tryck. Man ska själv se till så att layouten är sådan som man vill ha den, typsnitt, storlek, marginaler mm. På ren rutin så är det skrivet med Times New Roman, men vilka andra typsnitt (och storlekar) brukar användas i böcker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja... det beror väl på bok, grafiker etc...

Har väl sett mycket olika.. men om det är lång löptext så rekomenderar jag ett av dom där standard typsnitten med serifer, Om tryckeriet är ok med Times, fine, eller garamond eller liknande...

 

I vissa nyare böcker så står både font, storlek och papper i början av inlagan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Times är ett hyggligt lättläst typsnitt - vilket väl är det avgörande för en bok.

 

:borstatanderna:

 

Jag tror mig minnas att när tester har gjorts så har Verdana/Helvetica/Arial fått lite bättre betyg - när det gäller läsbarhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Times är ett hyggligt lättläst typsnitt - vilket väl är det avgörande för en bok.

Absolut. Det konstiga är att när jag redigerar (i NeoOffice) så finns inte Times. Däremot Times Bold, Times Italic osv... Åsså Times New Roman förstås...

 

Trodde Times var förinstallerat på alla Macar...? Ska kolla typsnittsboken kanske...

 

Även om jag gillar sans-serifer även i tryckt text, så tror jag vi ska hålla oss till serifer. Författaren har ju redan lagt ner lite jobb på formatteringen, så jag ska nog inte chocka honom alltför mycket! :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så värst insatt men menar man inte Times New Roman när man säger Times för Times är ju gammalt? Eller används den så mycket idag?

Garamond är klassiskt. Kanske inte som brödtext. Men jag undrar oxå vilken som är bäst/vanligast idag, följer inte med längre.

 

San-seriffer är nog bara bra vad gäller läsbarhet i rubriker och på avstånd, i löpande brödtext måste det va med seriffer för serifferna hjälper ögat att hålla linjen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de klassiska seriferna är gjorda för att tryckas i bok. de är absolut bäst.

timesnewroman funkar ju som serif, även om det finns sexigare typsnitt som kommer funka ännu bättre.

 

 

Jag tror mig minnas att när tester har gjorts så har Verdana/Helvetica/Arial fått lite bättre betyg - när det gäller läsbarhet.

 

dessa typsnitt passar bäst för läsbarhet på skärm och i texter för websidor. det är en otrolig skillnad mot text som ska tryckas.

du kan inte formge en trycksak med en sanserif som brödtext...det blir en usel läsbarhet i en sån text.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så värst insatt men menar man inte Times New Roman när man säger Times för Times är ju gammalt? Eller används den så mycket idag?

Times är väl originalet, och Times New Roman är Microsofts version - som så mycket annat - blivit en de facto-standard?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med storlek då?

 

Att man inte ska köra 12 förstår jag, och att storleken beror på valt typsnitt... men vad brukar det vara i böcker? Times 10?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, var det så det var, trodde New Roman var en senare förbättring, det är alltså en senare försämring?! :D

 

Vilka är de klassiska serifferna då tjorven som du kan rekommendera?

 

 

 

Apropå läsbarhet ser jag i dagarna stora affischer med reklam för ett lokalt bussbolag, där har de använt gammeldags iofs snygg skrivstil i både rubrik OCH lång ingress/brödtext, men fullständigt oläsbart om man inte har en kvart på sig och kan stå på nära avstånd!!!!!! Katastrof!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
Jag sitter och redigerar en bok som ska laddas upp till ett nätförlag för tryck. Man ska själv se till så att layouten är sådan som man vill ha den, typsnitt, storlek, marginaler mm. På ren rutin så är det skrivet med Times New Roman, men vilka andra typsnitt (och storlekar) brukar användas i böcker?

 

Times eller Times New Roman fungerar väl, men som någon sa, kanske inte så sexigt. Jag skulle kolla på något av dessa:

 

Palatino

Garamond

Book antigua

Georgia

 

Samtliga är nog ganska använda och "säkra".

 

edit:

Kom på ett par till som används mycket och anses ha/ge god läsbarhet i brödtext:

Bembo

Minion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med storlek då?

 

Att man inte ska köra 12 förstår jag, och att storleken beror på valt typsnitt... men vad brukar det vara i böcker? Times 10?

Tror jag använde 10 på 12 ung sist och enda gången jag gjorde en bok.

 

Lite kul, nåt hände visst när datorerna kom, innan så på en tidning tror jag man använde 9 på 10 el 11 el 12, detta var länge sen, men nu verkar det litet, el motsvara en grad större.

Men hur som helst välj 10 och skriv ut en sida så får du se själv, tänk på att det är bara bra om man kan få lite luft emellan raderna (12 alltså när 10 är graden), det är nästan viktigare för läsbarheten än själva typgraden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, var det så det var, trodde New Roman var en senare förbättring, det är alltså en senare försämring?! :D

 

Vilka är de klassiska serifferna då tjorven som du kan rekommendera?

Apropå läsbarhet ser jag i dagarna stora affischer med reklam för ett lokalt bussbolag, där har de använt gammeldags iofs snygg skrivstil i både rubrik OCH lång ingress/brödtext, men fullständigt oläsbart om man inte har en kvart på sig och kan stå på nära avstånd!!!!!! Katastrof!

 

 

ja alla som gör posters har inte riktigt koll tyvärr.

 

storlek måste man känna av beroende på vilket typsnitt man sedan använder. 6p brukar vara gränsen för vad man kan sätta en text i....det är de pyttesmå infotexterna på mobiltelefonsabbonemang tex. inget för en bok alltså. men runt 8 - 10p kanske?!

 

klassiskt typsnitt kan man räkna garamond, bembo och caslon tex. en såkallad diagonalatiqua är de som ger allra bäst läsbarhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med storlek då?

 

Att man inte ska köra 12 förstår jag, och att storleken beror på valt typsnitt... men vad brukar det vara i böcker? Times 10?

Ska du göra en bok så bör du först ta del av kunskap på området.

 

Läs Typografisk handbok av Christer Hellmark, Ordfronts förlag, ISBN 91-7324-792-8.

 

Citerat ur boken (s. 27):

 

"Löpande text i böcker avsedd att läsas av vuxna med normalsyn kan

sättas i 10, 11 eller 12 punkters grad eller halvpunktssteg däremellan."

 

I boken finns många exempel på hur olika typsnitt ser ut.

 

Edit: För Sabon hade jag valt 10 punkters grad satt på 11,5 till 12 punkters radavstånd. Den är så pass lättläst att minsta graden räcker till. Samma gäller för Caslon Book, Janson Text och Berthold Garamond.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du göra en bok så bör du först ta del av kunskap på området.

Det är ju det jag gör ju - frågar de som har kunskap här på forumet! :borstatanderna:

 

Men tack för boktipset! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju det jag gör ju - frågar de som har kunskap här på forumet!

Jo, det är ju sant. Men boken jag nämner ger betydligt mer än vad svar här kan ge. Jag lovar! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

typografisk handbok är bibeln på det här området. mycket nyttig bok. (den ligger hemma i bokhyllan just nu tyvärr)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Times är ett hyggligt lättläst typsnitt - vilket väl är det avgörande för en bok.

 

:borstatanderna:

 

Jag tror mig minnas att när tester har gjorts så har Verdana/Helvetica/Arial fått lite bättre betyg - när det gäller läsbarhet.

Verdana/Helvetica/Arial är bra rubriktypsnitt, men inte till själva texten.

 

Times är ett bra val.

Palatino tycker jag är lättläst både på skärm och papper och därmed ett bättre val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt förstaval är Book Antiqua. Jag tycker det är snyggt och lättläst. Ett klassiskt typsnitt, som även finns med i Macen.

 

Andra som jag också rekommenderar är Galliard BT (ej med i Macen) och Century Shoolbook.

Cochin kan också fungera.

 

Times och Times New Roman undviker jag, därför att de är så himla vanliga. Av samma skäl undviker jag också Garamond. Palatino tycker jag är för "utsmyckad" för att fungera i en längre text.

 

Punktstorlek: 11 - 12

Radavstånd, viktigt att tänka på. När jag kör Book Antiqua brukar jag köra 1,2 istället för 1,5 som kanske många väljer av ren slentrian.

Radlängd, även detta viktigt. En standard säger 13 centimeter som skönast för ögat för en rad innan ögat tröttnar.

Marginaler, tänk på att eftersom boken binds så försvinner en del utrymme mot mitten av uppslagen. Det är därför bra att ha olika marginaler för vänster och högersidor, för udda och jämna sidor. Jag rekommenderar större marginal mot mitten av boken och mindre ut från boken.

För en vänster sida: mindre marginal åt vänster och större åt höger.

För en höger sida: mindre marginal åt höger och större åt vänster.

Ha mer marginal ovanför textfältet än under, alltså mer toppmarginal än bottenmarginal.

 

Jag har gjort böcker i Apple Pages och exporterat som PDF utifrån dessa tankar.

Fina med Pages är att man kan ha just olika marginaler för udda och jämna sidor, vilket är en förutsättning för snyggt resultat. :)

 

I Apple typsnittsbok så ligger typsnitten i flera stilar.

Times Regular - vanlig Times.

Times Bold - Times fet

Times Italic - Times kursiv

Och så vidare.

Med "riktiga" typsnitt så blir fetstil och kursivt som egna under-typsnitt. Det blir snyggare så, än när mjukvaran själv fetar till och kursiverar ett typsnitt som inte har en sådan design.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garamond är klassiskt. Kanske inte som brödtext. Men jag undrar oxå vilken som är bäst/vanligast idag, följer inte med längre.

 

Garamond är standardtypsnitt för Posten AB. :)

De har som corporate-policy att skriva allt i Garamond.

Vanligast är Times (från företaget Linotype) och Times New Roman (från företaget Monotype).

TNR är standardval på Windows, medan Times är standardval på Mac (sedan OS 7).

Den amerikanska staten använder Times New Roman som standard för alla dokument, detta sedan 1994.

 

Eftersom de är så vanliga så tycker jag njutningen att läsa en text försvinner. Att välja typsnitt handlar även om ett estetiskt val.

 

Hälsar

R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verdana/Helvetica/Arial är bra rubriktypsnitt, men inte till själva texten.

 

Times är ett bra val.

Palatino tycker jag är lättläst både på skärm och papper och därmed ett bättre val.

Nej.. slå på bromsen...

Är det bara jag som anser att Vedana ska användas på nätet.. Den tar FÖR mycket plats, är spretig och ful och är inte hundraprocentig i gammla rippar...

 

nej rekomenderar Helvetica eller livkärdigt istället

 

Helvetica Neue, det är klassiskt enkelt och stiligt :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de klassiska seriferna är gjorda för att tryckas i bok. de är absolut bäst.

timesnewroman funkar ju som serif, även om det finns sexigare typsnitt som kommer funka ännu bättre.

dessa typsnitt passar bäst för läsbarhet på skärm och i texter för websidor. det är en otrolig skillnad mot text som ska tryckas.

du kan inte formge en trycksak med en sanserif som brödtext...det blir en usel läsbarhet i en sån text.

 

Det var en allmän reflektion, inget påstående. Sen finns det inga tvärsäkra regler när det handlar om typografi - utan undantag.

 

:borstatanderna:

 

Typsnitt, val av typsnitt handlar om att försöka använda rätt typografi för sitt sammanhang och för det som ska förmedlas. Jag skriver inte under på några tvärsäkra uttalanden om vare sig det ena eller det andra. Därmed inte sagt att det finns grundregler att hålla sig till men ytterst, och till syvende och sist handlar det om tycke och smak (nästan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.. slå på bromsen...

Är det bara jag som anser att Vedana ska användas på nätet.. Den tar FÖR mycket plats, är spretig och ful och är inte hundraprocentig i gammla rippar...

 

nej rekomenderar Helvetica eller livkärdigt istället

 

Helvetica Neue, det är klassiskt enkelt och stiligt :D

 

Jag tycker Verdana är fult på papper. :)

Helvetica Neue som rubriktypsnitt, ja absolut.

Eller Nimrod om man vill ha en Antikva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Verdana är fult på papper. :)

Helvetica Neue som rubriktypsnitt, ja absolut.

Eller Nimrod om man vill ha en Antikva.

 

Sedärja, då var vi inne på just det - tycke och smak.

 

:rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...