Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Segt internet!


Mollie

Rekommendera Poster

Hej! Har fått ett märkligt problem :superirriterad: . För en tid sedan har min Mac Pro blivit farligt seg med nätverkskabel. Vad som e konstigt är att Internet inte funkar överhuvettaget när jag kör med airport. Fastänn att mina vänner sitter precis bredvid och deras funkar galant (likadan dator)Vad har hänt? Har jag gjort någon konstig inställning jag inte känner till? Har kollat om jag måste rensa datorn, men de kan inte vad de som är problemet. :fundersam: Tacksam för svar!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, mitt internet har också segat sönder sen en vecka tillbaka. Konstiga är att www.tptest.se visar en OK hastighet, men tidvis laddar sidor olidligt segt. Jag har prövat olika webbläsare också.

 

 

:S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, mitt internet har också segat sönder sen en vecka tillbaka. Konstiga är att www.tptest.se visar en OK hastighet, men tidvis laddar sidor olidligt segt. Jag har prövat olika webbläsare också.

:S

 

Kan delvis bero på att många har sökt till högskolan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där förstod jag faktiskt inte. :nerd:

 

Läste bara mellan raderna. Såg inte att dina polare´s datorer fungerade. Trodde det var allmänt.

Ibland hjälper det om du rensar DNS cachen om inte vissa sidor vill ladda.

I Terminalen:

 

dscacheutil -flushcache

 

OBS fungerar bara i Leopard!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste bara mellan raderna. Såg inte att dina polare´s datorer fungerade. Trodde det var allmänt.

Ibland hjälper det om du rensar DNS cachen om inte vissa sidor vill ladda.

I Terminalen:

 

dscacheutil -flushcache

 

OBS fungerar bara i Leopard!

 

 

Vem pratar du med? : I

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Lustigt, har också det intrycket att det blivit segare att surfa, tar lång tid innan de flesta sidorna poppar upp. Provat både med Safari och Firefox och upplever det helt klart som segare nu än för 2-3 veckor sedan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

greenclick

Har samma intryck jag också, segt internet med Safari och Firefox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Det har säkert inget med nätverkskortet eller hur snabb din internetuppkoppling är. Processorn och grafikkortet kan också spela en roll. När jag bytte upp mig från min gamla Power Mac G4, 450 Mhz, till en nyare G5, 1,8 GHz, märkte jag skillnad i hur snabbt sidorna laddas. En webbsida kan innehålla animeringar och bilder som tar lång tid att ladda ner. Jag har ändå inte behövt rensa cache eller andra hemliga fickor, där systemet stoppar ner filer och dylikt, utom ibland, då med Onyx. Ge din Macapär en omgång med det, så får du se!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Det har säkert inget med nätverkskortet eller hur snabb din internetuppkoppling är. Processorn och grafikkortet kan också spela en roll. När jag bytte upp mig från min gamla Power Mac G4, 450 Mhz, till en nyare G5, 1,8 GHz, märkte jag skillnad i hur snabbt sidorna laddas. En webbsida kan innehålla animeringar och bilder som tar lång tid att ladda ner. Jag har ändå inte behövt rensa cache eller andra hemliga fickor, där systemet stoppar ner filer och dylikt, utom ibland, då med Onyx. Ge din Macapär en omgång med det, så får du se!

 

Det är lustigt hur grafikkort och processorn spelar roll. Jag kan surfa med min Commodore C64, visserligen kan den bara visa 16 färger och har en CPU på cirka 1 Mhz. En modern mac borde väl inte ha några problem med att surfa på internet eller? En webbsida är väl ändå bara en textfil om man struntar i allt trams.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej råkade också ut för det. Det visade sig att jag lyckats installera en trojan på datorn som byter dns numren. (den heter Dnschanger)Man skickas till ukraina. Jag hade också bra hastighet vid test men det gick väldigt segt vid vanlig surfning, webbläsaren letade ca 5 sek för att hitta google. Kolla under systeminställningar, nätverk och sen avancerat vad ni har för ip nummer under fliken dns. Där hade trojanen ändrat i min dator. De nummer som är skumma är

 

85.255.115.154

85.255.112.10

 

byt ut dessa mot de från din leverantör. När man gjort det blev nätet blixtsnabbt igen. Däremot har samma nummer letat sig in i min 3g uppkoppling också och där ligger de gråmarkerade, får inte bort dem helt enkelt. Någon som vet hur man gör. är det att fimpa hela den uppkopplingen och skapa en ny som gäller.

 

För att få bort trojanen, prova macscan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Alltså, mitt internet har också segat sönder sen en vecka tillbaka. Konstiga är att www.tptest.se visar en OK hastighet, men tidvis laddar sidor olidligt segt. Jag har prövat olika webbläsare också.

 

 

:S

 

Jag hade samma problem med sega webbläsare på min Imac. Det var som att den stod och "tugga" innan hela sidan laddade klart. Även fast jag hade bra resultat på bredbandskollen

Efter att bl. a om-installerat firefox och safari tömt cache och liknade förslag på lösningar så visade det sig vara mycket enkelt problem.

Jag stängde av modemet/routern och drog ur strömsladden till den och lät den vara av så i ett par minuter.

Efter det funkade den som vanligt igen=)

 

Jag har en

Imac

Intel Core 2 Duo

3.06Ghz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med sega webbläsare på min Imac. Det var som att den stod och "tugga" innan hela sidan laddade klart. Även fast jag hade bra resultat på bredbandskollen

Efter att bl. a om-installerat firefox och safari tömt cache och liknade förslag på lösningar så visade det sig vara mycket enkelt problem.

Jag stängde av modemet/routern och drog ur strömsladden till den och lät den vara av så i ett par minuter.

Efter det funkade den som vanligt igen=)

 

Jag har en

Imac

Intel Core 2 Duo

3.06Ghz

 

Skulle nog tro att han redan löst problemet eller givit upp ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...