Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Engångsmobiler, behöver vi verkligen det?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Ny pryl verkar komma framöver, Engångsmobiler Har vi inte nog med elektronikskrot? :superirriterad:

 

Min gamla Nokia får hänga med tills den dag det inte finns batterier att uppbringa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny pryl verkar komma framöver, Engångsmobiler Har vi inte nog med elektronikskrot? :superirriterad:
nja, vet inte om vi behöver detta. Håller nog med dig i detta faktiskt. :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, om man glömt sin flergångsmobil hemma eller fått den stulen eller nåt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en engångs människa.

När jag får slut på batteriet blir det skroten. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns lite konstigt att en sådan pryl kommer nu när folk blir mer miljömedvetna, den är ju ingen miljövän precis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast ibland på tåget så önskar jag att det var engångsmobiler folk pratade i

 

Varför är det så många som irriterar sig på att folk pratar i telefon på tåget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det så många som irriterar sig på att folk pratar i telefon på tåget?

Därför att de tala mycket högre än folk som talar med varandra.

Kanske beror det på att de själva hör personen de talar med dåligt men högt är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att de tala mycket högre än folk som talar med varandra.

Kanske beror det på att de själva hör personen de talar med dåligt men högt är det.

 

 

Det är iofs sant, kanske är det genetiskt?, både min pappa och min farmor skriker när de "pratar" i telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ny pryl verkar komma framöver, Engångsmobiler Har vi inte nog med elektronikskrot? :superirriterad:

 

Min gamla Nokia får hänga med tills den dag det inte finns batterier att uppbringa...

 

Vi behöver dem lika mycket som en punktering i ösregn ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är iofs sant, kanske är det genetiskt?, både min pappa och min farmor skriker när de "pratar" i telefon.

Jag tror att problemet är att eftersom man inte ser den andra personen så anpassar man inte röstläget. Genom att den andra personen inte är närvarande i rummet så glömmer man själv bort att man sitter i ett offentligt rum. För om det bara var äldre som talade högt/skriker när det pratar i telefon skulle man kunna tro att det var ett "övergående" fenomen. Men även yngre talar mycket högt och verkar helt omedvetna om att andra hör (och därmed störs).

 

På bussen för en stund sedan satt en kille i 15-års ålder och ringde runt och berättade en hemlighet som de fick lova att inte sprida. Jag vet inte hur många gånger jag på det sättet, från andra halvan av bussen, fick veta att Spray var hackat. Bluff? Nej, det verkar inte så. Kollade just FB och där hade någon för ett par timmar sedan lagt ut en sida där man verkar kunna få alla lösenord till Spraykonton.

 

Men det är inte bara unga som är "oförsiktiga" åker man 1:a klass på tåg kan man få höra en och annan företagshemlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är det så många som irriterar sig på att folk pratar i telefon på tåget?

Det är väl oxå så dessutom att innan mobilerna kom så säg uppskattningsvis åkte 90% av resenärerna ensamma och inte hade nån kompis att prata med, då var det 10% kvar som småpratade med varann, idag säg att 90% åker fortfarande ensamma men pratar i telefon med sina vänner 50% av tiden eller så så blir det ju ett evigt kacklande på tåget (verkar väl dessutom va så att man pratar mera i telefon än om man sitter med densamma, sitter man med nån behöver man inte prata hela tiden men i telefon pratar man ju för det känns liksom dumt att sitta tyst i telefonen), inte så lugnt och skönt för dem som vill njuta av en lugn färd således.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det både gick att ladda ny samtalstid och att ladda batteriet är det väl ingen engångsmobil; snarare en budget/ lågprismobil.

Dock är jag inte spekulant på den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det både gick att ladda ny samtalstid och att ladda batteriet är det väl ingen engångsmobil; snarare en budget/ lågprismobil.

Dock är jag inte spekulant på den :)

 

 

Som mina engångsrakhyvlar som jag använder flera veckor :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är definitivt emot engångdprylar, men........ I sommar ska jag vara i Canada i sex veckor och sitter med en operatörslåst telefon så visst är det lite frestande att lägga 120 bagare på en telefon för den tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234
Eftersom det både gick att ladda ny samtalstid och att ladda batteriet är det väl ingen engångsmobil; snarare en budget/ lågprismobil.

Dock är jag inte spekulant på den :)

Precis som jag tänkte! Men som det står (felstavat o allt!)

 

USA-BASERADE mobiltillverkaren Hop-on har tagit fram en engångsmobil utan lcd-skräm, mikrofon eller högtalare. Enligt Hop-ons egen sajt klarar den 3 timmars tal och 240 timmars stand-by-tid. Den kan visa upp till 20 missade samtal, 20 inkomna och 10 utgåendesamtal. Och för den som vill finns 12 olika ringsignaler att välja mellan.

 

Mobilen säljs redan i USA och går att köpa för runt 20 dollar, eller cirka 120 kronor.

 

Mobilen beskrivs på olika sajter som en liten låda utan egen högtalare och mikrofon. I stället talar och lyssnar man genom ett slags öronsnäcka som följer med. Det går att ladda mobilen med ny samtalstid och det ska också gå att ladda batteriet.

 

Hur kan den visa nåt utan (lcd)skärm? O beskrivningen "genom ett slags öronsnäcka" låter ju som en väldigt tekninsk beskrivning. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker bara på Ultraviolet filmen när man ser dessa :)

 

Sen om det är smidigt, ja, men hur miljövänlig den kommer att bli är ju en annan sak... Folk är ju i regel inte bäst på att återvinna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi behöver dem lika mycket som en punktering i ösregn ...

Precis! Vi behöver dom lika mycket som vi behöver starkström genom könet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror (och dessutom tycker) att mobilsamtal är mycket störande därför att själva processen-samtalet saknar naturlig dynamik när man bara hör den ena parten. Hör man bägge parter antingen det gäller lungt samtalande eller upprört gräl så parerar örat och sinnet växlingarna likt tåget självt kurvorna, antingen via den doserade banvallen eller via bankningen (om man nu råkar sitta i ett X2000). Ligger man och läser nära en människa som sover störs man inte av de regelbundna snusningarna eller t.o.m. lätta snarkningarna, men börjar det "hacka" eller pausera så upptäcker man detta omedelbart och får mycket svårt att koncentrera sig på läsningen.

 

Människor verkar i dessa tider så gräsligt okunniga i dessa fundamentala mellanmänskliga fakta och erfarenheter, kanske framförallt för att de flesta är dåliga på eller t.o.m. ointresserade av att lyssna, men däremot mycket angelägna om att få uttrycka sig... som ex. jag... nu... ;) J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast vi har ju redan "engångsmobiler"....dom billigaste enklaste varianterna av mobiler ligger på 300-400 spänn, eller ännu lägre, nu får man en enkel Nokiamobil när man laddar sitt kort med 300 kr hos någon "kontantkortsoperatör"...jag har svårt att tro på rena engångsmobiler, det verkar så korkat, det skulle i så fall vara om någon hakade på Pressbyråns idé med paraplyer...man köper en "engångsmobil", laddad och klar, med xxx kr att ringa för, och sen när man är klar lämnar man in den och får tillbaka xx kronor av det man betalat, sen kan den resetas och laddas och säljas igen enligt samma princip...det bör väl även ske i samarbete med operatörerna, eftersom det verkar ologiskt att varje engångsanvändare ska ha ett nummer som sen är låst ett år, kanske en nummerpool för engångsmobiler som efter inlämnandet kan återanvändas efter 3 månader...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Om man vill vara anonym och inte kunna bli spårad så är det ju kanon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...