Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

punkt isf kommatecken i excel


dafox

Rekommendera Poster

ohoj

hur får jag excel att använda . (punkt) istället för , (komma) mellan heltal och decimaler. jag vill tex att 1.2 ska hanteras som ett tal och att ett tryck på . på numpaden ska skrivas in som .

 

notera att det är bara för excel (och i andra hand några statistikprgrm) jag vill ha dessa ändringar. inte ändra till amerikanskt tangentbord rakt över.

 

tack&hej

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst iMatte
ohoj

hur får jag excel att använda . (punkt) istället för , (komma) mellan heltal och decimaler. jag vill tex att 1.2 ska hanteras som ett tal och att ett tryck på . på numpaden ska skrivas in som .

 

notera att det är bara för excel (och i andra hand några statistikprgrm) jag vill ha dessa ändringar. inte ändra till amerikanskt tangentbord rakt över.

 

tack&hej

 

Om du väljer "Allmänt" under fliken "Tal" i "Formatera celler" (finns i submenyn vid högerklick/ctrl-klick) så är det väl inget som hindrar att du använder punkt som decimalavskiljare? Fungerar för mig i de versioner jag jobbar i (Office X, Office 2000)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du väljer "Allmänt" under fliken "Tal" i "Formatera celler" (finns i submenyn vid högerklick/ctrl-klick) så är det väl inget som hindrar att du använder punkt som decimalavskiljare? Fungerar för mig i de versioner jag jobbar i (Office X, Office 2000)

 

Inträder det inte en viss lömskhet från Excel´s sida om du samtidigt blandar data som är i formen datumformat - tal format?

Men jag har bara erfarenhet av data från loggenheter som ibland kan ha fel format. Då är det enklast att söka upp och ersätta alla punkter med decimalkomma eller vice versa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det enklast att söka upp och ersätta alla punkter med decimalkomma eller vice versa.

 

Mitt problem är att jag vill använda data både i ekvationer i själva excel, då måste jag använda komma för att inte få "#VALUE!". Sen vill jag också exportera databladet till andra prgrm, tex R, där decimaler måste anges med punkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du väljer "Allmänt" under fliken "Tal" i "Formatera celler" (finns i submenyn vid högerklick/ctrl-klick) så är det väl inget som hindrar att du använder punkt som decimalavskiljare? Fungerar för mig i de versioner jag jobbar i (Office X, Office 2000)

 

Nej tyvärr jag får det inte att funka, kör med office 2008. vet att jag lyckades på nåt liknande sätt i win så det ska gå... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Jag har samma problem.

Jag vill ändra excel / openoffice så den jobbar med 188.78 som ett tal istället för 188,78. Jag har ändrat i de allmänna inställningarna på min mac (till det amerikanska systemet 10,000.00). Men excel förstår fortfarande inte att det är ett tal.

Ngn som vet hur man gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Jag har samma problem.

Jag vill ändra excel / openoffice så den jobbar med 188.78 som ett tal istället för 188,78. Jag har ändrat i de allmänna inställningarna på min mac (till det amerikanska systemet 10,000.00). Men excel förstår fortfarande inte att det är ett tal.

Ngn som vet hur man gör?

Jag har också samma problem. I USA använder man aldrig kommatecken i talformat och det är ganska smart eftersom man då kan rada upp tal i en textföljd och inte risker att man missuppfattar. T ex 1.1, 1.2, 1.3 och 1.4. Mycket lättare att läsa än 1,1, 1,2, 1,3 och 1,4. Därför måste det gå att ändra men tror att man måste ändra det i inställningar för hela datorn.

 

Hittade något nu. Systeminställningar, Internationellt, Format, Visa alla regioner, välj engelska, välj USA. Där ser man exempel på rätt talformat med punkt. Man måste välja USA och inte USA (computer) för att det ska funka i excel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
fuckintosh

Datumformat i excel kan flippa ut om man byter till USA. Även om man sedan byter tillbaka till den svenska inställningen. Datum i excel flippar ju ofta ut så det är inte förvånande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man är lite mer europeiskt sinnad så fungerar det lika bra med engelska.

Nej det funkar inte, hurdant sinnad man än är. Byter man till engelska (Storbritannien) så är det fortfarande kommatecken och inte punkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...