Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

[Cocoa] colorWithCalibratedRed:green:blue:alpha: eller colorWithDevice


falafeln

Rekommendera Poster

hej hopp, jag är ny i Cocoas fantastiska värld, och NSColor har gjort mig lite fundersam.

För att initiera RGB-färger finns det två metoder, colorWithCalibratedRed:green:blue:alpha: och colorWithDeviceRed:green:blue:alpha:. Vilken av dem ska jag använda, och varför? Jag hade en uppfattning om att färger bara va tre bytes som står för red, green och blue men det här har gjort mig förvirrad.

tack för svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har ingen koll på om man ska ha "colorWithCalibrated"- eller "colorWithDevice"-varianten, men alpha betyder i alla fall ungefär "genomskinlighet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har väl antagligen med Mac:s inbyggda färgkalibrering att göra men exakt vad skillnaden innebär vet i alla fall inte jag…

 

Edit: röd, grön och blå är blandningen som bestämmer den slutgiltiga färgen på skärmen. Alfa betäcknar graden av genomskinlighet. Och vilken av de två funktionerna du ska använda beror antagligen på om du vill använda systemets inbyggda färgkalibrering (antagligen en bra idé) eller inte (du kanske har ett eget kalibreringssystem). Vad det gäller kallibreringsfunktionerna har jag faktiskt inte särskilt mycket aning…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda skillnaden jag hittade var att det stod In PostScript, this color space corresponds directly to the device-dependent operator setrgbcolor. i dokumentationen om colorWithDeviceRed:green:blue:alpha, vilket det inte gör om den andra.

Jag vet dock inte vad det betyder :P Själv använder jag colorWithCalibrated och det fungerar utmärkt.

 

Är väl antagligen så som tema sade.

 

MvH/Boerworz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...