Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Billig "Mac-klon" från Psystar


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Tänk bara om Apple kunde göra en liknande dator, så skulle inte "kloner" behövas, kan inte fatta varför i HELVETE inte Apple kan göra en helt vanlig jävla bonnbordsdator för, varför de måste hela tiden envisas designa den ena konstigheten efter den andra som endast tjusar reklambyråfolk, skitstora monster eller skitsmå (iofs väldigt bra men onödigt skitsmå helt i onödan) minimacar eller minimalistiska trendiga imacar med undermåliga skärmar eller om man sålt villan eller Porschen kan investera i en 24" med bra skärm men vad fan gör man då om skärmen går sönder??
Har troligen med att göra att man vill vårda sitt varumärke ;) För int ekan man ha datorer som ör likt något annat, för då är det ju ingen mac längre. *ironi*
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Created
  • Senaste svar
men nu till min fundering: Psystar är självklart medvetna om att de kommer få Apples advokater efter sig, vad är tanken, har de nån hemlig plan som gör att de kan överleva dem? Har de hittat ett kryphål i Leopard-licensen eller nåt?
Det sitter ju inte leopard i den, så där var det löst.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"we also include a Psystar restore disc for your Open Computer and we will preinstall Leopard for free so you can begin to use your computer right out of the box."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har konstaterats att Dell och HP burkar inte är ett endaste dugg billigare om man jämför ekvivalenta burkar, d.v.s. som innehåller samma eller liknande hårdvara, varför det verkar meningslöst med denna "öppna" x86 burk som Mac klon.

 

Har inget som helst emot stenhård konkurrens mellan företagen eftersom vi konsumenter vanligtvis vinner på det, men konkurrensen har ju redan drivit ner priser och gett oss ny teknik i en rasande fart.

 

Jag tror att de hos Psystar helt enkelt vill försöka tjäna pengar på den vanliga missuppfattningen att Mac datorer skulle vara dyrare, vilket de inte är. Kanske deras idé kan få ett värde om de kan erbjuda de där allra billigaste och enklaste burkarna som ju Apple inte vill sälja, OCH om Mac OS X kan köras lika säkert som i en riktig Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

krilu_kelin

Det installeras mac osx på löpande band på alla x86datorer oavsett om apple vill eller inte, och sedan de senaste releaserna fungerar alla programupdateringar utan att behövas hackas. dvs Leopard är totalt knäckt, något som inte apple kommer kunna hindra, lika lite som att apple inte kunnat hindra att man installerar windows/ubuntu what so ever på en intel mac.

 

Slaget med den stängda plattformen är förlorat sedan den dagen apple slutade med powerpc då det var ett fysiskt hinder.

 

Om apple vill börja tjäna mer pengar så blir de tvugna att tillåta kloner som levereras med köpt leopard licens.

 

Jäkla intressant framtid som apple har o anpassa sig till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

då får vi se högre priser på mac os x pga högre supportkostnader om apple ska släppa mac os x för alla skitpctillverkare med undermåliga delar från 4e sortering
hur vet vi att apple alltid använder första sortering?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl skillnad på lagbrott och licensavtalsbrott? I ena fall blir det ett straffrättsmål, i det andra fallet blir det ett civilrättsmål. (eller är jag ute och cyklar?)

 

Iallafall verkar du ju ha förstått vad jag menade.

Skit det samma var målet hamnar,

brott som brott om de gör något olagligt.

 

Och vad jag syftar på är:

Om de skulle lämna med OSX förinstallerat, vid köp av dator,

måste det vara ett brott mot licensavtal.

 

Ser det bättre ut nu, petgubbe. :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad han menar är nog att Leopard bara kostar $129 i vanliga fall, vilket innebär att de i sådana fall visst tar ut en installationsavgift.

 

Nej, det menar han inte. :chockadskeptisk:

 

Enl. dem tar de ingen installations avg, installationen är gratis.

Leopard kostar $155.00 hos dem, såg jag när jag rotade runt lite

när websiten kom on-line igen.

 

Lite lurigt och snårigt, tycker jag.

Better to call a spade a spade. :propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur vet vi att apple alltid använder första sortering?

 

Jag tror att Apple måste och har accepterat underleverantörer med mindre

kvalitetskontroll och prestanda än de gjorde när de hade färre sålda produkter.

Det är en logisk följd av en så snabb expansion som Apple produktlinje har genomgått.

Jag tror inte att Apple till fullo kunde förutse ett uppsving i försäljning som det blev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Det hade varit en öppen marknad att kunna bygga egnen macdator med stort utbud av komponener så skulle jag ha bytt för 5-6 år sedan och inte först nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bobby Beatdown

Jag tycker detta är toppen och visar lite på vart vi är på väg, det blir mindre och mindre krångligt att installera Leopard på valfri burk...och man slipper låsa sig till Apples hårdvara. Grrrrrreeeat! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har DI tagit upp nyheten!

Svenskt företag trotsar Apple

Uppdaterad 2008-04-16 10:49

 

Ett svenskt och ett amerikanskt företag har börjat sälja datorer anpassade för Mac OS. I och med detta trotsar företagen Apple som anser sig ha ensamrätt på sådan hårdvara, skriver Computer Sweden.

Apple har sedan en längre tid förbjudit att deras operativsystem Mac OS körs på andra datorer än företagets egna.

Men nu erbjuder företaget Psystar sina kunder att köpa en så kallad mac-klon. Köper man den senaste versionen av Mac OS tillsammans med en dator som kostar endast 400 dollar, runt 2.400 kronor, lovar företaget att datorn levereras med operativsystemet installerat.

 

Enligt Computer Sweden bryter detta mot Apples licensavtal och företaget kan nog räkna med att Apple hör av sig.

 

Det svenska företaget Gnubox säljer också datorer som är anpassade till Mac OS. Datorn heter Hackintosh, men i det här fallet får kunden själv köpa och installera operativsystemet.

 

DI artikel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att Apple måste och har accepterat underleverantörer med mindre

kvalitetskontroll och prestanda än de gjorde när de hade färre sålda produkter.

Det är en logisk följd av en så snabb expansion som Apple produktlinje har genomgått.

Jag tror inte att Apple till fullo kunde förutse ett uppsving i försäljning som det blev.

Håller fullständigt med dig. Det var detta som var min poäng med frågan.

Sedan apple började med intel så är det ännu mindre special i mac-datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Det hade varit en öppen marknad att kunna bygga egnen macdator med stort utbud av komponener så skulle jag ha bytt för 5-6 år sedan och inte först nu :)
Hade troligen många gjort.

 

Ger du folk valfrihet så blir ju stabiliteten mindre, eller inte... Det är iaf vad många "macnördar" säger och påstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Enligt dagens MacFixit så går det inte att återinstallera en prickig katt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att mac os bara ska köras på macar från apple.

Anldeningen som jag tycker är att mac ska itne vara någon sak bland alla andra de ska vara unika det är det som hela mac grejen. Om apple tillåter att andra använder mac os så blir det lite som att apple blir ett företag i mängden, de blir mindre unika. Det därför jag fastande för mac och apples prylar att de är unika på sitt sätt.

 

Men visst skulle det göra att priserna sänks så är det väl ok

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det därför jag fastande för mac och apples prylar att de är unika på sitt sätt."

 

Jag valde mac för att man får en sån mysig gaystempel av det :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det här är ju en vanlig jäkla hackintosh. man kan ju göra samma sak med dell-burken hemma om man har lite tur med hårdvaran. de har helt enkelt letat ut lite hårdvara som de vet funkar bra med os x och satt ihop en låda. det var en del snack om att den körde en opatchad version av os x, men så är uppenbarligen inte fallet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...