Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Billig "Mac-klon" från Psystar


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

Apple kommer självklart att låta sina advokater höra av sig till Psystar. Hotet ligger mycket i att om fallet inte är solklart riskerar Psystar att få betala alla rättegångskostnader vid förlust. Apples advokater är nog ganska kostsamma. Apple har råd med alla rättegångskostnader men ett litet bolag riskerar konkurs.

 

Som jag uppfattat är det viktigaste för Apple, efter varumärket, att sälja hårdvara. Det framstår som att mjukvaran iTunes och OS X är ett medel för att sälja iPod respektive Macar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 68
  • Created
  • Senaste svar

OM Apple inte stoppar det här, vilket dom med alla sannolikhet kommer att göra, kommer de aldrig officiellt stödja det här. en stor fördel Apple har är ju att de både tillverkar mjuk- och hårdvara så att det funkar tillsammans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag sa tidigare tror jag att detta kan faktiskt öka intresset för

Mac och Apple produkter.

Visst kan det vara kul med en Kit Car Ferrari,

men man vill ju gärna ha en äkta Ferrari också.

Jag ska ta och köpa mig en av dessa i väntan på mer cash för äkta vara.

 

Detta är lite som att jag köper en del andra prylar för tillvaron med "Apple" anknytning.

Tex har jag en massa tallrikar med äpple motiv och känner mig lite Macig vid frukosten

med min äpple assiett och äpple mugg.

It all adds up. Mer intresse för Apple. :rolleyes:B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en stor fördel Apple har är ju att de både tillverkar mjuk- och hårdvara så att det funkar tillsammans.
Apple tillverkar ingen hårdvara, snarae anpassar OEM till sitt sysytem elle tvärtom.

 

Det som sitter i denna produkt är inget som apple kan stämma någon för, det kan alla tillverkare ha i sina maskiner. Att något är anpassat för att kunna köra Mac OS X i är väl ingen nackdel? Det står ingenstans att det levereras med Mac OS X!

 

Så hur ska apple kunna stämma för annat än just namnet? give me a hint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Apple tillverkar ingen hårdvara, snarae anpassar OEM till sitt sysytem elle tvärtom.

 

Det som sitter i denna produkt är inget som apple kan stämma någon för, det kan alla tillverkare ha i sina maskiner. Att något är anpassat för att kunna köra Mac OS X i är väl ingen nackdel? Det står ingenstans att det levereras med Mac OS X!

 

Så hur ska apple kunna stämma för annat än just namnet? give me a hint.

 

Apple tillverkar inte hårddisken eller processorn i egen fabrik nej. En Mac har ingen iHard drive eller MacProcess ;)

 

Däremot kontrollerar de strängt vilken hårdvara som sitter i deras datorer. Det är också en av många anledningar till att OS X är stabilt.

 

 

Du har missat rubriken va? Det är en Mac klon, vad skulle annars vara syftet med den?

 

Att köra Windows? Ja men då är det ingen Mac klon längre. Då är det en Pc

 

Nu kommer du strax rapa upp i vanlig ordning, som du alltid gör, att en Mac är en PC med OS X. Det orkar jag dock inte bry mig om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kommer inte ens in på deras hemsida för att kunna läsa om datorn, kommer ni in? (servern hittades inte)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kommer inte ens in på deras hemsida för att kunna läsa om datorn, kommer ni in? (servern hittades inte)

Samma här. Kanske ett senkommet första april-skämt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples advokater har inte legat på latsidan.... :policeman:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trött, men försökte bläddra igenom licensavtalet.

Som jag missuppfattade får man inte installera OS X på vad som helst enligt avtalet, det borde även gälla klontillverkare, som lätt borde kunna komma runt det genom att sälja OS X-skivan separat.

 

Hittade också två udda grejer, man får inte använda iChats kryptering för brottsliga syften. Jobbigt för Bin och hans kompisar, de får väl köra Vista istället. Dessutom får man tydligen inte använda H.264/AVC hur som helst i kommersiella syften.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som kommer ihåg förra gången andra än apple fick sälja macdatorer?

Mac mini är väl en "vanlig" mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står ingenstans att det levereras med Mac OS X!

Inte? Har du överhuvudtaget vart inne på psystar och tittat?

post-180-1208236178.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som kommer ihåg förra gången andra än apple fick sälja macdatorer?

Mac mini är väl en "vanlig" mac?

Idag säljer andra än Apple datorer från Apple, du menar kloner och det har ju redan nämnts i tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick e-mail från dem att sidan var nere, men nu är de tillbaka.

Nu kan ni kolla.

 

De sa att de kan skicka ett ex till Sverige mot frakt.

Det enda jag har frågor om är att det står att de kan installera

Leopard gratis, men sen står det i spec rutan Leopard $155.00

Nu är ju gratis faktiskt gratiskt, så vad är det som gäller.

Sen undrar jag ju om det är så smart att skriva att de installerar Leopard gratis,

eftersom de är ett uppenbart lagbrott, så är detta en seriös firma eller Hardware hacker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples advokater kommer självklart vara på det här som hökar, och det ska dom väl vara, även om man tänker sig en framtid där Apple tillåter "kloner" (och det har ju hänt förut) så måste ju det steget tas av dom, allt annat vore otänkbart ur bl.a. just varumärkesperspektiv, det skulle vara ungefär som att öppet säga att bara för att dom flesta DVD spelare kan göras regionsfria så struntar man helt i hela regionssystemet, det händer helt enkelt inte.

 

Den intressanta frågan är ju huruvida det chip eller den kod som verifieras av OS X kan/får (eller ja, kan kan den ju uppenbarligen) säljas även till andra tillverkare, kommer dom fram till att det är olagligt så blir Psystar nog inget annat än en parentes i Apples historia, det kommer i så fall självklart att erbjudas den möjligheten från andra tillverkare (det är ju i så fall bara en "öppen" EFI krets som ska till, som självklart inte kan vara olaglig, och sen rätt kodrader som man kan ladda hem någonstans, är möjligheten att köra OS X enda tillämpningen för det så får det väl inget genomslag från seriösare hårdvarutillverkare.

Däremot tror jag, som jag har sagt förut, att det skulle kunna innebära att man licensierar OS X till ett företag som Dell, då får man dels bort kritiken att man låser sin mjukvara till hårdvaran, men man har även en ganska stark allierad...

 

Självklart är exklusiviteten en del av varumärket, men även om man skulle komma upp till 20% av marknaden, som någon sa, och det ju säkerligen skulle innebära att man är störst, är det ju livsfarligt för ett företag att "nöja sig", det är ju inget unikt inom "varumärken" att man har en exklusivare linje, ta t.ex. Toyota/Lexus, eller åt andra hållet, att man med en speciell produktserie vänder sig till en bredare publik (t.ex. H&M´s satsning med Lagerfeldt m.fl) och det behöver inte alls innebära negativ påverkan på varumärket som sådant...

 

puh...vad långt det blev, men vi kom ifrån PC/Mackriginriktningen iaf....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Apple vill locka flera kunder ifrån Windows så måste de tillåta flera företag att bygga Macar. Jag tror inte att Apple har en chans att nå högre än 20%-ig marknadsandel på egen hand. Det finns alltid företag och personer som inte vill handla Apple och deras lösningar. Däremot kanske driftsäkerheten minskar då Apple helt plötsligt inte har 100% kontroll över hela processen utan hamnar i nästan samma läge som Microsoft.

 

Nej, det behöver de inte. Precis som du själv säger i slutet; själva idén med Mac är att hårdvaran är kontrollerad, så att de vet exakt vad som behövs i mjukvaran. Om man släpper lös hårdvarutillverkningen så kommer alla tredjepartstillverkare komma med billiga nödlösningar, och vips - Mac OS X är instabilt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag har frågor om är att det står att de kan installera

Leopard gratis, men sen står det i spec rutan Leopard $155.00

Nu är ju gratis faktiskt gratiskt, så vad är det som gäller.

Antagligen så gör de installationen åt dig gratis, men du får betala för skivorna. Nu vet jag ju iofs inte hur meckigt det är att installera OSX på den där burken, men på en Mac är det ju inte så svårt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabriel.fjellander
Sen undrar jag ju om det är så smart att skriva att de installerar Leopard gratis,

eftersom de är ett uppenbart lagbrott, så är detta en seriös firma eller Hardware hacker?

 

Det är väl skillnad på lagbrott och licensavtalsbrott? I ena fall blir det ett straffrättsmål, i det andra fallet blir det ett civilrättsmål. (eller är jag ute och cyklar?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabriel.fjellander
Antagligen så gör de installationen åt dig gratis, men du får betala för skivorna. Nu vet jag ju iofs inte hur meckigt det är att installera OSX på den där burken, men på en Mac är det ju inte så svårt...

 

Vad han menar är nog att Leopard bara kostar $129 i vanliga fall, vilket innebär att de i sådana fall visst tar ut en installationsavgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple tillverkar inte hårddisken eller processorn i egen fabrik nej. En Mac har ingen iHard drive eller MacProcess ;)

 

Däremot kontrollerar de strängt vilken hårdvara som sitter i deras datorer. Det är också en av många anledningar till att OS X är stabilt.

 

 

Du har missat rubriken va? Det är en Mac klon, vad skulle annars vara syftet med den?

Nej, detta är ingen mac, för det sitter inte Mac OS X i den. Det sitter OSx86, vilket gör att de inet bryter mot apple licensavtal ens.

 

At man kontrollerar vad som sitter i ens maskiner är ganska vanligt, det gör HP oxå =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte? Har du överhuvudtaget vart inne på psystar och tittat?
ja det har jag och hittade detta!

post-26181-1208247327_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gabriel.fjellander
Nej, detta är ingen mac, för det sitter inte Mac OS X i den. Det sitter OSx86, vilket gör att de inet bryter mot apple licensavtal ens.

 

Ja, fast iom att de installerar Leopard åt en så bryter de ju mot licensavtalet. Hade de bara sålt datorn för sig och Leopard för sig så hade de gått fria, men nu installerar de ju Leopard åt en vilket gör att de begår avtalsbrott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen rikeman som beställt en för att testa?! B) skulle vatt kul om det funka ju!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk bara om Apple kunde göra en liknande dator, så skulle inte "kloner" behövas, kan inte fatta varför i HELVETE inte Apple kan göra en helt vanlig jävla bonnbordsdator för, varför de måste hela tiden envisas designa den ena konstigheten efter den andra som endast tjusar reklambyråfolk, skitstora monster eller skitsmå (iofs väldigt bra men onödigt skitsmå helt i onödan) minimacar eller minimalistiska trendiga imacar med undermåliga skärmar eller om man sålt villan eller Porschen kan investera i en 24" med bra skärm men vad fan gör man då om skärmen går sönder?? Jag brukar lovprisa design och det är hemskt viktigt men det ska fanimej inte gå ut över funktionen!! Om bara den här Psyodatorn vad den nu hette är någotlunda ljudlös så är den en perfekt dator och skulle ruinera Apple om den kom ut. Jag skulle gladeligen köpa den om jag inte var så satans nöjd med minimacen men nästa gång så... :D (har inte svurit på väldigt länge så detta var skönt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blir faktiskt ganska interesserad av den burken, med det priset skulle jag till och med kunna övertyga mina föräldrar att byta till en "mac".

 

men nu till min fundering: Psystar är självklart medvetna om att de kommer få Apples advokater efter sig, vad är tanken, har de nån hemlig plan som gör att de kan överleva dem? Har de hittat ett kryphål i Leopard-licensen eller nåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...