Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Projektor och TV


silverarrow

Rekommendera Poster

silverarrow

Hej,

 

Jag har köpt en Benq projektor. Funkade bra till min G5:A. Men när jag skulle testa tv bilden, fanns det ingen sladd som passade till digitalboxen. Någon som vet vad man behöver? jag fick en hel påse med sladdar till, men verkar som ingen passar.

 

Min fråga är:

Hur får jag tv till min projektor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minsta...eller mesta...gemensamma nämnare...vad har du för anslutningar på din projektor som även finns på din digitalbox, svårare än så är det ju inte....det är ju svårt för oss att veta vad du har för anslutningar på din digitalbox...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte kika lite i manualen? :-) Nä, men du har oftast s-video, komposit, komponentingångar och HDMI på projektorn. Alla de fungerar beroende på vad din box har för anslutning. HDMI borde vara det bästa alternativet. Har du bara scartkontakt på digitalboxen så kan man koppla den till VGA ingången om boxen har RGB-scart och projektorn stöder svepfrekvenser ned till 15kHz (du behöver dock skaffa en scart-VGA adapter). Kolla manual och sök på nätet om just din projektor!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

silverarrow

jo, manualen har jag tittat i men den är fattig :). På digitalboxen (Philips QAM, Canal Digital) finns scartkontakt, parallel och serie uttag förutom RF in och ut.

 

Förmodar att det är scart jag måste använda, men i min enfaldighet trodde jag att det fanns en scartkontakt även på projektorn (Benq 8700) men det finns det inte.

 

Jag har aldrig sett så många sladdar och uttag som på projektorn men ingen passar till digitalboxen som dessutom är relativt ny. Den kom med Canal Digital abonnemanget men förmodar att de skickar den billigaste boxen på jorden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

silverarrow

Jag har scart på digitalboxen men inte den andra "änden", VGA RGB 0,2m i projjen. Jag har en massa konstiga uttag som heter G7Y, B/PB, R/PR, H,V, Y, CB, Cr, RS-232C samt Video, Super VHS och DVI-I. men tack för hjälpen iallafall.

 

Står att att den stödjer DTV RGB och DTV Y/PB/PR.

 

Får inte rätt på det, tycker ändå jag har hyfsad teknikkunskap . Men som vanligt verkar som teknikerna har tagit över copyrighterns arbete :) i manualen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Scart-vga-adaptrar och sådant kräver att projektorn/teven tar emot scart-rgb på vga. En hel del gör inte det, men det står i handboken för projektorn ifall den gör det och hur man aktiverar funktionen. En del tar scart-rgb på komponent+kompositingången vilket kräver en annan typ av adapter.

 

Detta måste också matcha hos digitalboxen som måste kunna skicka ut rgb-signal. Även det är inte självklart, särskilt om boxen är av äldre och billigare sortiment. Då får man återgå till komposit eller s-video ifall boxen klarar det senare. Det är också betydligt mindre krångel att koppla komposit eller s-video jämfört med att köra med scart-rgb till projektor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...