Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klona system


lybbe

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi ska inom kort köpa in 25-30 mac:ar av olika modeller. Det handlar främst om iMac och Macbook. För att underlätta installation av vissa programvaror så tänkte jag höra hur jag enklast går tillväga för att göra färdiga diskimages?

 

Jag vill alltså kunna installera från en eller flera olika diskimages till de nya maskinerna. Det enda som sedan ska ändras är användarinfo. Vi har active directory för inloggning så det bör inte vara några problem om man binder maskinen till AD:et innan man skapar diskimagen.

 

Går det att lägga en diskimage på nätverket och låta maskinen starta upp och installera direkt från denna?

 

Behöver jag ha olika images beroende på datormodell?

 

Hur skapar jag enklast dessa? I vilket program?

 

I PC-världen kan man ju skapa system som vid första uppstarten låter en personifiera maskinen. Finns det motsvarande till Mac?

 

Tack på förhand.

 

Mvh

 

Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra en backup med alla rätta installationer på en extern HD som du sedan klonar till alla datorerna, det borde funka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper man så många datorer borde Apple ge gratis tips om bästa sätt att installera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carbon Copy Cloner gör en exakt kopia av disken, eller valda delar av den.

 

Installera "normalt" på en dator, klona sedan därifrån till en extern disk med CCC, och klona sedan denna disk till de datorer du vill installera på. Dessa datorer ska öppnas i en färdiginstallerad dator via firewire (target) mode.

 

Huvudanvändare kan vara en och samma, exempelvis Administratör, och sedan kan man skapa individuella konton efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg för några år sedan en "hårddiskkopiator", sätt "orginaldisken" i ett fack, tryck i upp till 7 andra diskar i "kopiauttagen", starta maskinen. Var väl 6-7 år sedan jag såg den på en IT-mässa, har ingen aning och namn eller pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På jobbet installerade de Windows på 25 maskiner i stöten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carbon Copy Cloner gör en exakt kopia av disken, eller valda delar av den.

 

Installera "normalt" på en dator, klona sedan därifrån till en extern disk med CCC, och klona sedan denna disk till de datorer du vill installera på. Dessa datorer ska öppnas i en färdiginstallerad dator via firewire (target) mode.

 

Huvudanvändare kan vara en och samma, exempelvis Administratör, och sedan kan man skapa individuella konton efteråt.

Tillägg:

 

Den "normala" installationen räcker för alla nya macar. Om du installerar på en iMac av Intel-typ, kan du installera samma på andra macar av Intel-typ. Annars kan du ju göra en klon från varje modell, om du vill vara på den säkra sidan.

 

Om du startar den dator du ska installera på via target mode (T nedtryckt vid uppstart av nämnda dator) kan du från installationsdatorn radera och ev. partionera disken via Skivverktyg. GUID gäller.

 

Fördelen av ha Administratör på datorerna är att dataansvarig kan gå in och göra nödvändiga ändringar/installationer efteråt, utan att behöva logga in som varje enskild användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla svar.

 

Det låter som att Carbon Copy Cloner är programmet som ska användas. Preics som Alix föreslår, så tänkte jag ha ett adminkonto just för att kunna administrera maskinerna lokalt.

 

Blir lite osäker på hur själva installationen går till? Jag startar upp i target mode, men hur får jag över skivavbilden till maskinen i fråga? Jag har alltså inte provat detta ännu, vill bara veta exakt hur jag ska gå till väga.

 

Tack!

 

/ Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta en titt även på SuperDuper som är ett förträffligt clonings och backupprogram

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Om du ska köra alla 25-30 maskiner på plats och sedan agera admin/teknikansvarig kommer OS X Server svara på i princip alla önskemål du har vad gäller uppdatering av system, program och möjligheten att slippa kliva runt till varje arbetsplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna använda Time Machine också - fast det kanske tar lite längre tid per dator.

Gör klar en dator - låt Time Machine göra en kopia av den rena installationen.

 

Boota nästa dator, och välj att installera från Time Machine.

 

Detta tar längre tid än förslagen ovan men som sagt, det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska köra alla 25-30 maskiner på plats och sedan agera admin/teknikansvarig kommer OS X Server svara på i princip alla önskemål du har vad gäller uppdatering av system, program och möjligheten att slippa kliva runt till varje arbetsplats.
Vi kommer att gå över till OS X Server i steg 2. Vi har en Windows-servermiljö med AD idag, och detta ska så småningom fasas ut.

 

Klientmaskinerna är gamla och måste bytas på studs innan vi tar vid server-biten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna använda Time Machine också - fast det kanske tar lite längre tid per dator.

Gör klar en dator - låt Time Machine göra en kopia av den rena installationen.

 

Boota nästa dator, och välj att installera från Time Machine.

 

Detta tar längre tid än förslagen ovan men som sagt, det fungerar.

Tack, då finns det några alternativ att välja på:

 

CCC

Super Duper

Time Machine.

 

Det lutar väl åt CCC eller Super Duper. Får helt enkelt testa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir lite osäker på hur själva installationen går till? Jag startar upp i target mode, men hur får jag över skivavbilden till maskinen i fråga?

Du öppnar CCC, och där kan man välja vilken källdisk, som man ska kopiera ifrån, och måldisk. Måldisken har då en firewireikon. Man kan välja att kopiera hela disken eller valda delar. Se bild.

 

post-28798-1207141312.png

 

Edit: Under kloningsalternativ väljer du om du ska kopiera allt, eller valda delar. Du

kan kopiera allt även under valda delar, men då blir det ingen block-nivå-kloning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska köra alla 25-30 maskiner på plats och sedan agera admin/teknikansvarig kommer OS X Server svara på i princip alla önskemål du har vad gäller uppdatering av system, program och möjligheten att slippa kliva runt till varje arbetsplats.

Detta låter mycket bättre, faktiskt. På så sätt sparar man in en massa tid för uppdateringar i framtiden. Men jag har inga kunskaper i OS X Server, kan du utveckla hur det går till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du öppnar CCC, och där kan man välja vilken källdisk, som man ska kopiera ifrån, och måldisk. Måldisken har då en firewireikon. Man kan välja att kopiera hela disken eller valda delar. Se bild.

 

post-28798-1207141312.png

 

Edit: Under kloningsalternativ väljer du om du ska kopiera allt, eller valda delar. Du

kan kopiera allt även under valda delar, men då blir det ingen block-nivå-kloning.

Ok. Om jag förstår dig rätt så startar jag alltså upp på min skivbild (som jag skapat tidigare, och som ligger på en FW-disk). När OS X startat upp så startar jag CCC och väljer min skivabild som källa, och min disk som mål?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta låter mycket bättre, faktiskt. På så sätt sparar man in en massa tid för uppdateringar i framtiden. Men jag har inga kunskaper i OS X Server, kan du utveckla hur det går till?
Man kan köra Open Directory på OS X Server som är Apples motsvarighet till Windows Active Directory. Där kan man styra det mesta för alla datorer som är påkopplade. Användarkonto, hemkataloger, tvinga ut uppdateringar, styra behörigheter för program etc. Detta görs alltså centralt från servern och inte på varje klient.

 

Det underlättar administrationen om man har många maskiner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Om jag förstår dig rätt så startar jag alltså upp på min skivbild (som jag skapat tidigare, och som ligger på en FW-disk). När OS X startat upp så startar jag CCC och väljer min skivabild som källa, och min disk som mål?

Nej, det är inga skivavbilder i sig. De ikoner du får upp är desamma som själva datorikonerna, alltså Macintosh HD, eller liknande, på skrivbordet.

 

1. Du startar Dator 1 som vanligt. Det är denna dators innehåll på hårddisken du vill kopiera till en annan dator, Dator 2.

 

2. Dator 2 ansluter du till Dator 1 genom target mode. Då dyker Dator 2 upp som en firewire-ikon på Dator 1:s skrivbord.

 

3. Öppna CCC. Under källdisk letar du upp ikonen för Dator 1. Välj den. Under måldisk letar du upp ikonen för Dator 2. Nu kan du kopiera innehållet från Dator 1 till Dator 2.

 

4. När du är klar med kloningen matar du ut Dator 2, och ser om den sedan startar på vanligt sätt, som den ska.

 

5. Sedan gör du om processen med Dator 3, med hjälp av Dator 1 (eller Dator 2).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inga skivavbilder i sig. De ikoner du får upp är desamma som själva datorikonerna, alltså Macintosh HD, eller liknande, på skrivbordet.

 

1. Du startar Dator 1 som vanligt. Det är denna dators innehåll på hårddisken du vill kopiera till en annan dator, Dator 2.

 

2. Dator 2 ansluter du till Dator 1 genom target mode. Då dyker Dator 2 upp som en firewire-ikon på Dator 1:s skrivbord.

 

3. Öppna CCC. Under källdisk letar du upp ikonen för Dator 1. Välj den. Under måldisk letar du upp ikonen för Dator 2. Nu kan du kopiera innehållet från Dator 1 till Dator 2.

 

4. När du är klar med kloningen matar du ut Dator 2, och ser om den sedan startar på vanligt sätt, som den ska.

 

5. Sedan gör du om processen med Dator 3, med hjälp av Dator 1 (eller Dator 2).

Ok. Nu är jag med på hur du menar, fast min förhoppning var att jag skulle kunna använda mig av en skivavbild som jag gjort tidigare, och inte vara bunden till att ha en särskild dator att utgå ifrån. I vissa fall kan man behöva använda en annan skivavbild med andra program etc, beroende på vad personen ska använda datorn till.

 

Går det inte att göra så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Nu är jag med på hur du menar, fast min förhoppning var att jag skulle kunna använda mig av en skivavbild som jag gjort tidigare, och inte vara bunden till att ha en särskild dator att utgå ifrån. I vissa fall kan man behöva använda en annan skivavbild med andra program etc, beroende på vad personen ska använda datorn till.

 

Går det inte att göra så?

Du kan ju ha flera olika partitioner på en extern usb/firewire-hårddisk, där du på var och en av partitionerna har de "hårddiskar" du vill installera, och välja dessa som källdiskar. Om man kan använda en skivavbild i CCC, det vet jag inte, har inte testat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju ha flera olika partitioner på en extern usb/firewire-hårddisk, där du på var och en av partitionerna har de "hårddiskar" du vill installera, och välja dessa som källdiskar. Om man kan använda en skivavbild i CCC, det vet jag inte, har inte testat.
Ok. Jag hittade annars följande som kanske är vad jag letar efter:

 

http://www.bombich.com/software/netrestore.html

 

En kommentar från en användare som beskriver hur han använder programmet:

 

"For the past 4+ years, Mike has made my job easier with his NetRestore software. NetRestore allows me to easily clone computers in order to restore and when I update computers, I create one image (using NetRestore Helper) and send it to the others. I figured it all out using Mike''s documentation and online lab deployment information. When I get a new computer for the lab or a faculty Macintosh, I boot from an external disk, erase and partition the internal hard drive. I create two partitions, consisting of one small one with just enough space for a small basic operating system and one with the rest of the drive. The small drive is the emergency restore system. When I have a problem computer or a major updated image, I boot of the small partition and use NetRestore to point to the location with the image I created with NetRestore Helper as the source and send it to the larger partition. NetRestore makes it possible to easily re-image the lab computers before every semester."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Detta låter mycket bättre, faktiskt. På så sätt sparar man in en massa tid för uppdateringar i framtiden. Men jag har inga kunskaper i OS X Server, kan du utveckla hur det går till?

 

Jag har inte berört OS X Server på länge, Panther 10.3 Server var det senaste. Men redan då fungerade så att du kunde distribuera installationer och uppdateringar direkt från servern. Netboot är också en praktisk lösning, till exempel att kunna netboota en kraschad mac istället för att släpa runt på diskar och skivor.

 

Ifall man så vill och det är praktiskt kan man netboota som standard och även tvinga användare att arbeta mot filserver istället för lokal disk. Vipps så kan man sköta en central backup utan att behöva krångla med klientprogram.

 

Så egentligen borde lybbe kanske överväga en OS X Server på studs. Där finns ju verktygen för att ha installationer redo och sedan räcker det med att gå runt till varje dator och hålla ned N när den startar. Finns egentligen inget som hindrar att en O X Server står parallellt med Windowsservern. Snarare lär det upptäckas att den kanske kan fasas ut snabbare än väntat när klienterna ändå verkar vara Macar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte berört OS X Server på länge, Panther 10.3 Server var det senaste. Men redan då fungerade så att du kunde distribuera installationer och uppdateringar direkt från servern. Netboot är också en praktisk lösning, till exempel att kunna netboota en kraschad mac istället för att släpa runt på diskar och skivor.

 

Ifall man så vill och det är praktiskt kan man netboota som standard och även tvinga användare att arbeta mot filserver istället för lokal disk. Vipps så kan man sköta en central backup utan att behöva krångla med klientprogram.

 

Så egentligen borde lybbe kanske överväga en OS X Server på studs. Där finns ju verktygen för att ha installationer redo och sedan räcker det med att gå runt till varje dator och hålla ned N när den startar. Finns egentligen inget som hindrar att en O X Server står parallellt med Windowsservern. Snarare lär det upptäckas att den kanske kan fasas ut snabbare än väntat när klienterna ändå verkar vara Macar. :)

En OS X Server kommer det nog att bli. På studs blir nog svårare. :) . Måste först sätta mig in i hur det fungerar. Även om jag pysslat med både PC och Mac ett tag så vill man hinna testköra det i ett eget nät först.

 

Som jag nämnde tidigare så är många maskiner gamla och måste bytas. Detta prioriteras före server-bytet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg
Som jag nämnde tidigare så är många maskiner gamla och måste bytas. Detta prioriteras före server-bytet.

 

Jo, men som också försöker få fram :) så kan en OS X server vara det som gör att klientbytet går snabbare och mycket smidigare än du tror. Användarlistor och liknande går att göra upp i förväg för att direkt personifiera varje dator. Det ska i princip vara så att du genom att trycka på en knapp får ut individuella installationer på varje Mac. Samtidigt. Inte springa till en och en, och vänta i XX minuter, lägga upp användare manuellt etc. vilket kommer ta flera dagar.

 

Sedan kan ni vänta hur länge som helst med att köra OS X Server för driften. Det är inte alls som med Windows Server-versioner (okey, efter Win2000 har jag inte koll) där man blir inlåst i strukturer på annat sätt. Du skulle i princip kunna köra OS X Server enbart för att sköta installationen och Servern har ingen som helst inverkan på de befintliga servrarna. Det här fallet är det verkligen peka och klicka-nivå för att det sa fungera.

 

Jag kan tyvärr för lite om det praktiska/har glömt men hela min magkänsla kring diskussionen om att trixa med klonade hårddiskar är som att gå över ån efter vatten.

 

Det är svårt att finns någon praktisk liknelse men för mig låter det som att vilja splitta OS X-skivan på nio stycken cd-r bara för att man inte riktigt vågar lita på en dvd-skiva.

 

Jag tror att ni tänker i gamla Windows-termer aningens för mycket. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...