Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

"Flash är skit!"


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Andreas Leijon

När vi på CAP&Design igår publicerade artikeln "Så bra borde världens största filmsajt vara" hade vi aldrig kunnat föreställa oss vilken enorm respons vi skulle få. Artikeln blev dygnets mest lästa på IDG.se och har i skrivande stund 65 kommentarer.

 

De flesta handlar om att Flash suger.

 

Bakom redesignförslaget stod en AD på en byrå. Det är konceptet bakom avdelningen "Gör om mig". Och formmässigt såg det bra ut, det hade läsarna inget att säga om. Men en av AD:ns idéer var att göra sajten helt i Flash - och det fick den samlade kretsen av IT-intresserade att se rött.

 

Och jag kan hålla med. Sajter som är gjorda helt i Flash - eller rent av bara använder det lite för mycket - tröttnar jag på direkt. Dessutom tar det en jäkla massa processorkraft. Nackdelarna är helt enkelt för många. Läs vår uppföljning på artikeln här.

 

Vad tycker ni - är Flash på väg att dö som teknik, eller kommer Adobe att lyckas reparera det dåliga ryktet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker som det stod längst ner i artikeln:

Flash är trevligt att ha och kan vara bra till mycket, men man måste använda det med måtta, annars blir det bara jättejobbigt för användaren och för datorn. Tänk på alla iPhone-ägare också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash tycker jag är bra till när man ska göra just Flashiga sidor. Dvs små reklamsidor för någonting. En sko, en bil, eller något annat. Att skapa en hel website i Flash är bara frustrerande för användaren ur flera aspekter.

Sedan är ju däremot flash som bärare av video riktigt bra.

Synd bara att min Macbook inte tycker om flash och fläktarna vrålar, men det är ju en annan historia :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

På många, men tyvärr inte alla, Flash-baserade sajter eller sajter med någon påkostat flash-intro finns det två saker som är riktig underbara! De ser ut så här:

 

 

[skip intro]

 

[view HTML]

 

De flash-sajter som har dessa älskar vi! :pompoms:

 

De som inte har det klickas bort inom tre sekunder. Sedan svär vi över att det finns dårar som på allvar har betalat kosing för skräpet. :utskallning:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag får tokspel när jag kommer till en hemsida som enbart är gjord i flash.

helt odynamiskt och otroligt tröttsamt.

jag tycker synd om företag som har blivit blåsta att göra sina hemsidor endast i detta media.

 

försäljningen går säkerligen inte upp direkt av deras produkter, navigeringen är så stel. och det är bara att sitta och vänta på små animationer som beskriver att nu laddas sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På många, men tyvärr inte alla, Flash-baserade sajter eller sajter med någon påkostat flash-intro finns det två saker som är riktig underbara! De ser ut så här:

[skip intro]

 

[view HTML]

 

De flash-sajter som har dessa älskar vi! :pompoms:

 

De som inte har det klickas bort inom tre sekunder. Sedan svär vi över att det finns dårar som på allvar har betalat kosing för skräpet. :utskallning:

Jag håller med dig om "Skip intro" fast å andra sidan vad finns det för mening med det om folk skippar det?

 

Om jag ges en uttalad möjlighet att inte se början så utgår jag från att det inte är något viktigt - det är en signal från avsändaren att detta kan du hoppa över.

 

Med detta inte sagt att jag vill att de tar bort möjligheten (klickar alltid förbi) utan snarare att se över vad de publicerar - är det inte nödvändigt så kanske det kan förpassas till intranätets "roliga halvtimme"

 

Nu är jag inte en rabiat flashhatare - gillar filmer, ett och annat spel etc men var sak på sin plats. Hopp o skutt för sin egen skull ska inte visas offentligt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns bra gjorda animationer med flash och bra gjorda spel. tyvärr lyser dessa med sin frånvarao tillstor del på nätet.

 

Sålänge det finns majoriteten dåligt gjord flash så kan man skippa detta. Det gör bara att det tar grymt mycket av datorn och gör besökaren på sidan irriterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash ska användas till filmer, spel och liknande, men inte till hemsidesdesign.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash täcker upp en del behov, men i många fall är det enkare att göra det med ren kod.

Nej, Flash/Flex använder man om man vill eller inte. Några vill göra sina hemsidor (t.ex.) i Flash/Flex, andra anser att det blir fan så jobbigt med allting och droppar idén efter fem minuter (typ dom som har mycket att ladda in från databaser och sitter kvar på Flash 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BjornHermanWahlsten

Jag testade Adobe Photoshop Express (trots att jag inte bor i USA). Det går bra att jobba i Firefox. Man kan också dela ut sitt fotoalbum till vänner och bekanta. Eftersom mottagaren behöver Flash tycks det inte som någon reagerat på min utdelning. Själv kommer jag åt Adobe Photoshop Express med Safari.

 

Det är inte så kul att skicka ut saker som inte syns!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man ska skapa en hemsida så tyrcker jag att man ska tänka på alla dom dom sitter på gamla trötta maskiner, så att dom också ska få en någorlunda internet-upplevelse. Jag lånar min syrras gamla IBM (PII 298Mhz) tills det kommer en ny Mini, och så fort det är minsta flashgrejen på hemsidan så bottnar min CPU och allt blir som att försöka simma i tjockolja. Lika dant var det med min G3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Presentera ett användbart alternativ då.....jag tror att det största problemet ligger i att siter som MacWorld t.ex. har fått människor att huvudsakligen associera Flash med reklam, och att det man egentligen tycker mest illa om är reklamen, rätt använt är Flash både roligt och användbart, även om implementeringen på Mac varit dålig, men att bara använda det för att ladda dynamiskt reklamskit är ju bara tecken på bristande kreativitet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde Flash till min musicspelare på min websida.

Flash funkar ju om det används sparsmakat och som ankan sa om

flash slipper att associeras med reklam hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde Flash till min musicspelare på min websida.

Flash funkar ju om det används sparsmakat och som ankan sa om

flash slipper att associeras med reklam hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mest tragiska är att de flesta nyutbildade inom webbdesign, bl.a. många i min gymnasieklass, nästintill avgudar Flash. Så fort de lärt sig grundläggande inom Html och Ps kastar de sig över Flash. Nä, jag tror mer på dynamik à la Ajax mm. Flash är för ... flashigt då det används fel. Se på Apples webbplats; där används noll Flash, då man täckt upp med Javascript och mer för effekter. Helt rätt imo...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mest tragiska är att de flesta nyutbildade inom webbdesign, bl.a. många i min gymnasieklass, nästintill avgudar Flash. Så fort de lärt sig grundläggande inom Html och Ps kastar de sig över Flash.

Precis. Roligt för producenterna, tråkigt för konsumenterna. Min syster är jätteduktig på flash och gör hemsidor åt andra med mycket flash. Hon tycker det är jätteroligt att arbeta med. För egen del önskar jag att en hemsida bara säger pang och är uppe på en tiondels sekund. Ungefär som en tidning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Precis. Roligt för producenterna, tråkigt för konsumenterna. Min syster är jätteduktig på flash och gör hemsidor åt andra med mycket flash. Hon tycker det är jätteroligt att arbeta med. För egen del önskar jag att en hemsida bara säger pang och är uppe på en tiondels sekund. Ungefär som en tidning...

 

Förstår inte hur man kan tycka om flash. Jag har läst flash, men bara för att det ingick i min utbildning, inte för att jag ville. Det finns för mycket problem med det, syntaxfel som inte syns, ostabila funktioner och hela actionscript är så ologiskt att grekiskan blir som svenska.

 

Nej usch och fy, flash håller på att dö ut, det är bra, för jag har aldrig gillat flash

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får psykosomatiska besvär när jag råkat surfat in på en flash-sida; för varför i hela friden skulle jag någonsin besöka en sådan sida frivilligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Ingemar Ragnemalm
Jag håller med dig om "Skip intro" fast å andra sidan vad finns det för mening med det om folk skippar det?

Det finns stor mening med det. Du kan se det en gång och sedan kommer det inte i vägen. Dety är som med alla irriterande snurrande loggor när man startar ett spel. Kan man skippa alla på en gång är det bra,. Ofta är det ett evigt bortklickande innan man är framme, och kan man inte klicka bort det alls så slutar man snart starta spelet alls.

 

Visst är det en signal om onödig information, men det är också en signal som betyder "Titta, vi kan göra sånt här snofsigt bjäfs, men vi visar hänsyn mot dig om du inte har tid att se det just nu". Summan är ganska bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det mest tragiska är att de flesta nyutbildade inom webbdesign, bl.a. många i min gymnasieklass, nästintill avgudar Flash. Så fort de lärt sig grundläggande inom Html och Ps kastar de sig över Flash. Nä, jag tror mer på dynamik à la Ajax mm. Flash är för ... flashigt då det används fel. Se på Apples webbplats; där används noll Flash, då man täckt upp med Javascript och mer för effekter. Helt rätt imo...

sant, ajax, scriptaculous och rasket fungerar så mycket smidigare än bloatad flash, och så behöver man inga plugins (bara en hyffsat ny webbläsare)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Min syster gör hemsidor med flash och de fungerar utan problem på min gamla iBook. Andra sidor är hemska och/eller självdör. Hon säger att man måste "ange objekt" för bilder, annars blir det tungrott. Jag vet inte exakt vad det innebär, men kan det vara ett vanligt fel till att vissa flashsidor är tröga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Himla konstig debatt tycker jag, det är som att tycka om eller inte tycka om händer för att de kan antingen användas till nåt bra (klia ngn på ryggen, mata ett barn, måla en tavla) men om de felanvänds (som att ge ngn en smocka)... ni förstår vad jag menar, man kan inte ogilla händer bara för att några idioter felanvänder dem. Eller som svenska kan användas till att vara dum men det är himla bra rättanvänt om man vill kommunicera, och inte i bägge fallen finns det nån debatt huruvida det är bra eller dåligt med svenska eller händer. Och framförallt menar folk olika saker oxå när de diskuterar flash.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror flash fortfarande är väldigt missförstått - i grund och botten för att det är så grymt mycket svårare att göra bra flash-grejer än vad det är att göra vanliga hemsidor. Det vill säga - det är ju oerhört lätt att slänga ihop något i flash men att göra något som fungerar bra och är effektivt är mycket svårare.

 

Om flash går och dör blir jag ledsen. Vore rätt teknik att använda för mer avancerade hemsidor (á la facebook till exempel).

 

Min syster gör hemsidor med flash och de fungerar utan problem på min gamla iBook. Andra sidor är hemska och/eller självdör. Hon säger att man måste "ange objekt" för bilder, annars blir det tungrott. Jag vet inte exakt vad det innebär, men kan det vara ett vanligt fel till att vissa flashsidor är tröga?

 

Väldigt vanligt att flash-sidor inte är optimerade går att styra flash väldigt mycket och bygga in riktigt smarta funktioner för hur sidan ska laddas. Att bara ange bilderna i objekt löser gör inte sidan mer lättladdad men om man jobbar smart med objekten kan man göra sidorna väldigt effektiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...