Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Inkscape ute i ny version 0.46 universal


jmx

Rekommendera Poster

Favoritprogrammet Inkscape har landat i ny version för OS X... 0.46 :galetglad:

 

För er som inte är bekant med Inkscape kan man beskriva det som ett layout/orginalarprogram likt Illustrator fast mycket enklare och snabbare att jobba med för den som inte är inbiten Illustratoranvändare.

Ju mer man använder programmet desto mer gillar man det... bäst av allt.. det är GRATIS.

Det kräver fortfarande att man har X11 installerat men snart kommer en native version som gör att man slipper det och det öppnar upp för lite mer möjligheter.

Programmet finns även för Linux och Windows.. men win-versionen är inte klar än.. så den här gången fick vi den först :ThumbsUp:

 

Själv använder jag Inkscape nästan dagligen för logos, webbgrafik, illustrationer och för att göra ikoner... allt sparas helt vektoriserat som svg och kan jobbas vidare på när som helst och användas i vilket storlek som helst.

 

Se lite sköna screenshots av vad nya Inkscape kan göra här

 

0.46 Universal laddas ner här

 

726b637d-21a4-492b-9443-870b284cd36d_6096fba3-0077-49d6-b97f-9029fb373170_static_0_0_00000018.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
BigMouthGBG

Jag laddade ner det till Tiger, men när jag ska starta det kommer det upp en ruta med mina program, och det står Where is X11. Vad betyder detta? Vad ska jag välja?

 

Tack på förhand

 

/Philip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta i Program/Verktygsprogram och se om du har programmet X11 där.

Om inte installera från din OS X skiva Sen bör Inkscape funka.

När man kör program via X11 så får man samma kortkommandon som i windows... istället för äpple+c så är det ctrl+c osv.

I kommande versioner kommer Inkscape att köras direkt utan X11.

 

Kolla också lite sköna Inkscape tutorials här

Här finns en hel del bra information också

 

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BigMouthGBG

Tack för informationen.. men tyvärr har jag ingen installationsskiva. Tyckte det var konstigt när jag köpte min iMac, men tänkte inte mer på det. Det går inte på något annat sätt? Kan man skicka efter en skiva gratis? (Antar att man inte kan köpa en Mac utan OS, så det borde väl gå att få en skiva hemskickad?)

 

/Philip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BigMouthGBG

Tusen tack! Kom precis hem från jobbet, men ska sätta mig med det så fort jag vaknar igen.

 

/Philip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...