Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur byter man startskiva


treebeard

Rekommendera Poster

Hej!

Idag skulle lillasyster spela nått spel i OS9. Jag fick, via telefon, guida hur man byter startskiva från X till 9. När datorn sedan skulle startas visar det sig dock vara problem med att inget system hittas.

Hur gör man för att byta tillbaks så att disken startar i X igen?

 

Vi har testat att starta med alt nertryckt, men då vill disken fortfarande starta med 9:an.

Har också provat med installationsskivor för OS9 men de verkar inte som att datorn hittar disken. Jag gissar på att det saknas drivrutiner för OS9.

Kör man in installationsskivor för X vill den bara installera, och det verkade inte som man hittade nått för att ändra startskiva där heller, som jag uppfattade det.

 

Några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bältesclip

När man startar från installationsskivor (med OS X på) så ser det ut som man ska installera, men uppe i menyraden kan man, under Verktyg, ändra startskiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man håller ner "Alt"- knappen under uppstart så visas alla startskivorna,

enligt MacWorlds Macskola.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man håller ner "Alt"- knappen under uppstart så visas alla startskivorna,

enligt MacWorlds Macskola.

 

:propellerbaver: Precis vad treebeard testat med tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man håller ner "Alt"- knappen under uppstart så visas alla startskivorna,

enligt MacWorlds Macskola.

Det funkar om man har X och 9:an på olika partitioner. Nu ligger de på samma så det fungerar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bootar den inte till OS X om du håller X nere under uppstarten?

Det var nytt för mig, måste jag säga till att dom testar. Ska också säga till om installationsskivorna och verktyg. Hittade inget när vi letade sist, men det ligger säkert där nånstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nu har jag fixat till datorn, genom att starta från en annan hårddisk. Att byta startskiva från installationsskivorna hittade jag aldrig.

Efter lite letande hittade jag att drivrutiner för OS9 inte är installerade på hårddisken (precis som jag trodde). Vet någon om det är möjligt att installera dom i efterhand, utan att behöva formatera om hela disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...